Double zepp

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Double zepp

Berichtdoor Henry hpsd » 27 dec 2020, 09:17

Hallo !

Bijgevoegd een link naar een PDF document met daarin de globale afmetingen van een extended zepp antenne.

https://cb-antennas.com/wp-content/uploads/2020/12/extended-double-zepp-11-meter2-11.pdf

Het is een 5/8 "over" een 5/8 golf met een stukje 'matching kabel".

Ik heb deze antenne gemaakt omdat ik weer wat (lokaal) actief ben op 27Mhz en last had van kerstverlichting.
Kortom, ik zocht iets simpels wat ik naast mijn mast kon "hangen" en wat (door die mast) iets van richtings effect zou geven, en waarbij ik niet over de wind hoef in te zitten.

Hij werkt prima !....op 10m heb ik gisteren Australie en Nieuw Zeeland ontvangen....

En zojuist op kanaal 14 met een watt of 50, nog met Gieten en Lutten gesproken (das toch snel een km of 70 van mij vandaan).
Ik hoor zelfs Duitsers hier... helemaal top, qua kosten zit er nog geen 10...20 euro in...
Beetje bamboe, beetje draad...

Bij mij "hangt" hij dus naast de mast.... maar je kan hem horizontaal ook tussen een paar bomen oid in hangen.
Of bijvoorbeeld verticaal " in" zo'n lange vishengel... of "schuin" vanuit een boom oid.

Denk wel even aan een RF Choke...dat is altijd aan te bevelen !
(4 windingen 10cm diameter)...


Groet ! Henry

Hup hup.. edit ...net met een "Christiaan" gesproken in de buurt van Noorddeich, dat is 80Km.... dit is best leuk zo ! (wel weer met 50W trouwens :oops: ) Hij had een sirio gainmaster en een president Mc kinley
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Double zepp

Berichtdoor Wimpie » 27 dec 2020, 21:08

Ik heb jarenlang een soortgelijk iets voor de 2 m band gehad. Een pijp met 7 extra draden vormden de reflector. Ik noemde het ding "het bed" gezien de afmetingen (wel 3 m lang). De halve golf stukken waren dubbeldraads met ruimte er tussen (dat gaf wat meer bandbreedte). gisteren was er in de buurt (in ieder geval Dourbes) een aardige Es-piek van 9 MHz. Dus dan werkt CB 27 MHz ook.

Overigens nooit geweten dat dit een double Zepp was.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Double zepp

Berichtdoor Henry hpsd » 28 dec 2020, 07:31

Hallo Wim !

"Ze" noemen hem vaker de ... "extended" double zepp".
Met als reden dat de klassieke Zepp antenne een 1/2 variant is en een verlengde variant "extended" is.

Ik herinner me nu trouwens een artikel in de electron ? jaren 80 ? ....met daarin een yagi waarbij de elementen ongeveer dezelfde lengte hadden.
anderhalve golf in een W vorm oid.
En dacht dus dat die antenne ook elementen had. .... daarmee zou je de impedantie van de straler naar beneden brengen ...

Nou ja...schoot me zo te binnen...
Efin ...werkse ! voor hen die moeten werken

Groet Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten

cron