welke ngp antenne?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

welke ngp antenne?

Berichtdoor westf » 11 mei 2020, 13:49

Hallo,
ik wilde met de antenne op de bus met kunststof dak beginnen. Wat details; montage op 195 cm (daar zitten reeds bouten), tot bovenkant dak nog eens 60 cm. Een antenne van ong. 90 cm zou wat de hoogte boven de bus (30 cm) o.k. zijn.
Nog geen radio, eenvoudig beginnen? later apparaat met meer mogelijkheden? mooi als niet meteen weer een andere antenne nodig is.
Welke mening over KPO KBC 27 , ngp, lengte 90 cm, je hoeft de antenne niet in te stellen, is ook handig.
Niet aan een merk gebonden, graag ervaring uit dit forum,
Gr. westf.
westf
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2020, 21:03

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor Wimpie » 11 mei 2020, 14:51

Antennes die klein zijn, en je niet hoeft af te stellen, gaan steeds meer op een ietwat stralende dummy load lijken. Dus dat doe je pas al het andere om wat voor reden dan ook niet kan.

Je zegt "bus met kunststof dak". Ik neem dan aan dat het chassis van metaal is. Dan moet een "gewone" antenne die ground nodig heeft toch ook kunnen?

Ik zie iets voor mij waarbij je voedt ten opzichte van het chassis. Vervolgens een spriet omhoog, die dan door het dak heen gaat. Het deel binnen de bus kan ook van soepel draad zijn zodat je het makkelijk weg kunt werken. Dit is helaas geen koopoplossing en vereist de nodige kennis van antennes en bijkomende mechanica. De kans is groot dat er wat aanpassing (spoel en/of condensator) nodig is. Als dakdoorvoer kun je wellicht een voet van een bestaande antenne (VHF/UHF) gebruiken, dan is de boel in ieder geval waterdicht zonder dat je zelf wat moet draaien.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor westf » 11 mei 2020, 16:28

@wimpie
bedankt voor je reactie.
afstellen; daar zal ik ergens wel iemand voor vinden.
door dak; het is een buscamper, binnendoor is onbegonnen werk. Ik begin net en een antenne is gemakkelijk op de bestaande bouten te monteren.
Iemand met veel of jaren ervaring zal perfectie willen, maar zover ben ik niet. Bevalt CB dan wil je zeker later meer.
Gr. Westf
westf
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2020, 21:03

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor Thijs » 11 mei 2020, 17:34

westf schreef:Hallo,
ik wilde met de antenne op de bus met kunststof dak beginnen. Wat details; montage op 195 cm (daar zitten reeds bouten), tot bovenkant dak nog eens 60 cm. Een antenne van ong. 90 cm zou wat de hoogte boven de bus (30 cm) o.k. zijn.
.
Welke mening over KPO KBC 27 , ngp, lengte 90 cm, je hoeft de antenne niet in te stellen, is ook handig.
Niet aan een merk gebonden, graag ervaring uit dit forum,
Gr. westf.


Heb je een foto van de camper dan kunnen we makkelijker mee denken.

Nog geen radio, eenvoudig beginnen? later apparaat met meer mogelijkheden? mooi als niet meteen weer een andere antenne nodig is


Begin niet te simpel zou ik zeggen. modellen met de meeste basis functies zijn ook niet zo duur meer.
Maar het is sterk afhankelijk wat je wilt uit geven en wat ga je er mee doen
Wil je alleen met andere auto's praten waar je samen mee op pad bent. zou ik het simpel en klein houden wel wil je een signaal meter en kanaal keuze op de microfoon.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor westf » 12 mei 2020, 17:09

foto; erg weinig ervaring met computer
gebruik; ook indien alleen onderweg, dus minder simpel en voorkeur voor bekend merk in de goede middenklasse.
westf
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2020, 21:03

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor Wimpie » 12 mei 2020, 22:39

Het is voor mij is (nog) niet duidelijk wat je met het bakkie + antenne wilt gaan doen. Ook de info m.b.t. bestaande bout is beperkt.

Nog even in herhaling vallen: een NGP antenne is het laatste wat je wilt. Dat die dingen het op boten nog best aardig doen, is vanwege dat je dan doorgaans veel water om je heen hebt, en je dan met een slechte antenne ook nog aardige resultaten kunt boeken (zeker indien zoutwater).

Ik weet niet hoe handig je bent met interieurwerk in voertuigen. Je kunt ook een stukje metaal met gat erin aanbrengen (waar een gewone antenne doorheen gaat). Vervolgens soldeer je daar "spaken" aan vast in de vorm van koperdraad dat je wegwerkt boven de bekleding. Je maakt dan als het were een zwevend ground plane in je dak van de bus. Dat is wellicht een hoop werk, maar dan kun je wel een gewone antenne gebruiken voor montage op metaal.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor westf » 13 mei 2020, 11:45

@wimpie; mooi dat je nog eens reageert.

ik probeer het compact te verduidelijken.
Kleine vw bus met dubbelwandig dak (verbinding gelijmd in fabriek). Bouten van fabriek uit op verstevigde plaatsen voor bevestiging van bijv. uitdraaibaar zonnescherm.
NGP; plaatsen op die bouten erg weinig werk, kabel via bovenkant deur naar binnen, deurrubbers dik, kabel kan achter deurrubber naar beneden geleid worden. niet erg technisch, de leeftijd.
Gebruik begin; gedurende rit alleen of met andere campers, staand op camping/camperplaatsen, vrijstaan, leuk dan volgende stap. Meestal na aankomst 2-3 dagen op een plek, dan ngp losschroeven en buiten antenne eraan. Is geen probleem, er staan genoeg tv-buitenantennes (niet op dak camper), dus waarom geen cb antenne.
En verder? Zal dan meer weten, horen, vragen, lezen.

Dus daarom deze vraag en dan goede middenklasse radio.
westf
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2020, 21:03

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor Wimpie » 13 mei 2020, 13:38

Aha, een oude VW bus. Dan denk ik gelijk aan de T1, in mijn beleving een heel speciaal ontwerp, ik begrijp imiddels dat het idee is geschetst door Dhr. Pon.

Als ik het goed begrijp, alleen communicatie tussen groep van voertuigen. Bereik tot enkele km is dan genoeg, en dat gaat met zo'n NGP antenne wel. Die enkele km red je wellicht niet in dichte bebouwing. Kijk ook eens wat (toekomstige) groepsgenoten gebruiken, en wat ze met het bakkie doen als jullie enkele dagen ergens verblijven. Als zij wel een nette antenne gebruiken, dan wordt het op een gegeven moment frustrerend als zij wel gehoord worden, maar jij te horen krijgt: "dat andere station hoor ik niet", of "die andere zit in de ruis".

Als je veel in het buitenland binnen de EU reist, is een legale bak (multi-norm) te prefereren. Je komt in het buitenland liever niet in de problemen met illegale apparatuur.

Je komt met een duurdere legale bak niet verder dan met een goedkope. Dit vanwege dat (hier in NL en div andere EU landen) maximaal 4 W is toegestaan. Kijk eens wat je groepsgenoten in hun campers hebben. Zitten ze bijvoorbeeld veel op SSB als ze stilstaan, dan is het aan te raden om ook een bakkie te zoeken die SSB kan. De keuze in legaal met SSB is wel een stuk beperkter.

Ben je alleen in NL, dan is de kans aanwezig dat diverse groepsgenoten een "export" bak gebruiken. Die hebben meer vermogen, en kunnen ook buiten de 40 legale kanalen zenden. Koop er ook een losse SWR meter bij. Dat is ontzettend handig om te zien of je antenne het vermogen van de bak nog wil opnemen. Diverse bakken hebben "SWR protectie" ingebouwd, maar ik ben nog altijd voorstander van ee losse SWR meter, en die hoeft voor CB gebuik niet meer dan EURO 25 te kosten (dus het kan ook voor minder).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: welke ngp antenne?

Berichtdoor westf » 13 mei 2020, 18:52

@wimpie
bedankt voor je bijdragen.
westf
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2020, 21:03


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten