Antenne plaatsen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 01 mei 2020, 21:00

Ja dat zou kunnen maar ben niet van van de atron of imax diverse malen getest maar werken minder dan de 827 is mijn mening. Ik heb bijna elke antenna gehad en getest door de jaren heen maar een alu antenne met radialen bevalt nog beste. De 827 staat bij een maat van mij ook zeer goed wat betreft de swr, hij heeft hem afgesteld de bovenste top op 40 cm dat was de freq kanaal 29 als ik mij niet vergis en met 550+ watt op de daiwa meter geen beweging in.

Maar vertel @wimpie waarom geen beugels en pijp metaalcontact? heeft vroeger nooit geleden of is het puur voor dat je dat gaat horen als het waait bv snachts.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 01 mei 2020, 23:28

Dat rubber is inderdaad voor het geluid (als je daar zelf en of je buren last van hebben).

Ik ben best benieuwd hoe jij die antennes onderling vergeleken hebt, want de verschillen zijn zo klein, dat het best lastig is om ze te meten.

SWR zegt op zich niet zo veel. Het moet niet te gek worden, maar 1:1 of 1:1.5, ga je in de praktijk niet merken. Als je SWR verandert, is het wel iets om op te letten (komend antennemankement, vocht in kabel, etc).

Je mag van mij aan radialen vasthouden. Ik heb ook een zelfbouwding gehad met afhangende radialen, maar dan wel 0.25 lambda lang, want korter deed nagenoeg niets (in simulatie van de RF stroom in de mast). Het was in een antenne die ik van 27 tot 30 MHz kon gebruiken.

Nu neem ik genoegen met een zelfbouwding zonder radialen, alleen is de bandbreedte een stuk kleiner.
https://imgur.com/a/JjDz9mp
Het is de zwarte antenne op de pijp in de mast. Die tegen de muur is weggehaald (één CB antenne is wel genoeg). Daar zit nu een 70 cm antenne op.

Op zich is die SWR met een tuner wel wat recht te trekken, maar mijn mast gaat dan teveel meestralen en wordt het geheel wat onvoorspelbaarder. Daarvoor zaten de 0.25 lambda radialen in de andere antenne, die voorkwamen RF stroom in de mast.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 01 mei 2020, 23:38

Ik schreef vroeger mappen vol van alles en nog wat, zat de hele dag op de band. Maar goed ieder zn voorkeur natuurlijk.

Bedankt voor het meedenken.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 01 mei 2020, 23:54

Die mappen volschrijven is leuk, maar daarmee weet ik nog steeds niet hoe je die antennes onderling hebt getest.

Je kunt een voorkeur voor een antenne hebben, maar op een geveven moment kan het zijn dat er compromissen gesloten moeten worden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 02 mei 2020, 10:49

Ik had meerdere masten en meerdere antennes. Ik ben wel eens dagen bezig geweest met stations in de buurt en wat verder weg testen kwa s-punten. Mast naar beneden andere antenne erop zelfde stations op zelfde kanaal en testen. Hij is natuurlijk nooit helemaal een wetenschapelijke vergelijking maar ik deed het op rustige dagen zonder veel condities met bevriende mensen met altijd dezelfde spullen van beide kanten. Ik ging dan de s-punten vergelijken en de mast en antenne overzetten was zo gebeurd dus bij sommigen ging het gewoon wat punten omhoog van beide stations. Dat was dan mijn manier.

Maar we wijken van onderwerp af straks word het gesloten.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 02 mei 2020, 14:44

Voor dit uitstapje (wat voor jouw situatie best relevant is), wordt het topic echt niet gesloten. Mijn ervaring is dat de moderatoren hier heel schappelijke mensen zijn.

Ik heb zulk soort vergelijkingen ook gedaan (dus in mast klimmen, antenne eraf en andere erop), ook met een 5/8 alu antenne met korte radialen, in de 0.5W CB tijd (toen 2 en/of 4 wat nog niet mocht). Vanaf de grond kon ik de hoogte varieren over 5 m. die 5/8 (ik meen ook van Sirio) heeft niet lang gestaan en de materialen zijn voor andere antennes en als stokken in de tuin gebruikt. Hoogte doet veel voor verkeer binnen NL, vooral de eerste paar meter boven de "obstakels".

Daarna wat minder dom op het vlak van antennes geworden, veel gesimuleerd, en toen werd een hoop duidelijk. Ik hoop dat je binnen de randvoorwaarden toch een leuke spriet de lucht in krijgt, en dat je niet teveel PLC zooi in je buurt hebt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Snof » 02 mei 2020, 18:49

De storingen zijn idd een grote ramp tegenwoordig, heb meestal minimaal s7 en dat was in mijn jeugd gewoon 0 op de s meter.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 02 mei 2020, 21:39

Ik was bij een maat van mij en daar viel het nog mee kwa storing,weinig stations maar trekt wel weer wat aan hoorde ik.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Snof » 03 mei 2020, 19:08

Hier in de regio is het ook vrij rustig, op 27.935 is wel vaak activiteit in een straal van 25 km.

Moet zelf trouwen ook nog de antenne hoger plaatsen, staat nu op een buis die 30 cm vrij staat van de schuur met een plat dak (2.80 hoog), buis is nu in 2 delen inschuifbaar boven de grond en kan ook 2 meter de grond in zakken zodat ik bij de antenne kan als ik op het dak van de schuur sta.

Heb een grondboor van 100 mm besteld met verlengstukken zodat ik 5 meter diep kan boren, in dat gat komt een lengte buis van 76.1 x 3,25 in, het stuk wat boven de grond uitsteek las ik 2 of 3 moeren m12 op.
Daarin komen 3 lengtes aluminium buis 60x10 en 45x3 en 35x5 die je dus allemaal uit kunnen schuiven, geen idee wat het gaat doen met harde windt maar kan hem vrij snel laten zakken.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 03 mei 2020, 22:03

Mooi project dus waar je mee bezig kan.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 01 jun 2020, 23:20

Vraagje, is het nodig om beugels (zware 3 poots) vast te maken met keilbouten?

Ik lees namelijk ook veel over dit soort schroeven:

Betonschroef

https://www.wovar.nl/betonschroeven-10x100mm/ <-- als voorbeeld.

Zijn namelijk ook weer eventueel later te makkelijk te verwijderen en kunnen ook zware dingen dragen.
Zijn in een wat meer opties die ik zoek dan een keilbout.

Wie kan er wat zinnigs over zeggen of heeft ervaring met deze schroeven met dit soort contstructies.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 01 jun 2020, 23:50

Op zendamateur loopt ook een draad over betonschroeven. Ook daar is de reden dat het makkelijk te verwijderen is. De toepassing in het zendamateur topic is heel anders (met tuien en laag bij de grond, waardoor regelmatig inspectie mogelijk is en de belasting veel minder is dan in jouw situatie).

Als je voor betonschroeven gaat, je hebt schroeven voor buiten nodig, geschikt voor permanente montage. Dat gaat zeer waarschijnlijk een RVS variant worden. Bij plaatsen van een elektrolytisch verzinkte stalen schroef, schraap je het zink van de schroefdraad. Je krijgt dan roest op je schroefdraad en dat gaat hij los zitten. Informeer bij je leverancier. Geef ook aan dat je ze niet in een beton gebruikt, maar in metselwerk.

Ik meen mij te herinneren dat jij een pijp 3 of 4 meter wilt laten doorsteken, met daar een 5/8 met radialen op. Dat gaat flinke krachten opleveren met een januari 2018 storm. Als je een goed leesbare schets maakt, met maten erin (vooral diameter van de materialen + antenne en een referentie ten opzichte van de grond), wil ik het wel in mijn windlast spreadsheet stoppen, dan heb je in ieder geval aan aardige indruk van de momentwerking (en de krachten) op de beugels. Als jij met goede info van je opstelling komt, hoef ik niet te gissen, en kost het niet al te veel tijd.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 02 jun 2020, 11:27

Wimpie, er komt een gegalvaniseerde pijp van 6 meter die steekt 3 meter boven dak uit en 3 meter vast met 2 3 poot beugels. Ik heb nagevraagd in de winkel en keilbouten adviseren ze alleen voor beton en niet voor metselwerk ivm het kapot gaan van de stenen bij de hard aandraaien.

Hun advies was om dikke draadhout schroeven (M10) van 80/100 mm te gebruiken in dikke Pluggen van Fishcher. Die kunnen heel wat kilos dragen maar zo zwaar is het niet denk al met al buis met antenne 10/15 kilo dus valt nog mee.
Heb gekeken en leek mij wel een goede optie om die er goed in te schroeven 6x mooie dikken schroeven en pluggen.

Ik weet al die diameters en vergelijkingen niet en geen idee hoe alles op te meten of na te kijken.

Wel aardig dat je er tijd in wilt steken.
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Wimpie » 02 jun 2020, 18:48

Helder

Windlast
Jouw pijp is overigens licht van gewicht. Ik heb ook een 6 m stalen pijp liggen, maar die weegt alleen al 25 kg. Die zit nu in een andere (niet anenne)toepassing. Ik was het zat om dat ding omhoog en naar beneden te doen in de muurbeugels.

Het eigengewicht is het probleem niet, maar de windlast. Hou dit even in je achterhoofd als je ergens advies in gaat winnen. Ik zou zonder in te gaan op de details niet zomaar houtdraadbouten met pluggen adviseren, tenzij ik een nagenoeg gelijke situatie eerder doorgerekend heb en er voldoende marge bleek.

traditionele keilbouten
Keilbouten kunnen tot steenbreuk leiden. Dat komt meestal doordat mensen de keilbout te strak aantrekken. Ik ben het nog nooit tegengekomen, en toch de nodige keilbouten in muren gezien (ook door mijzelf aangebracht). In mijn jongere jaren weleens nageroepen: "hé, vast is vast". Mijn nieuwe beugels hangen nu een paar maanden, en ik heb een paar daar dagen terug de verbinding nog even gecontrolleerd (even voelen met de sleutel of ze niet losser zijn gaan zitten, en even de beugels flink belasten om te controlleren of ze niet wrikken).

De oude keilbout, bijv. deze
http://www.terlaare.nl/components/com_v ... 20FAST.pdf
is juist geschikt voor metselwerk (in de steen, niet in de voeg).
Voor M10 zie je een aandraaimoment van 50 Nm voor in beton (in de voorbeeldlink) Daar draai ik ze dus NIET mee aan, dit is ook omdat mijn schroefdraad is gesmeerd. Ik zit aan zo'n 10..15 Nm, en dan krijg ik ze er met geen mogelijkheid uit. Natuurlijk met hefboomwerking krijg je alles kapot.

Voor seriewerk is de keilbout in het nadeel, vanwege dat meer verwerkingstappen nodig zijn. Betonschroeven zijn wat verwerkingstijd aangaat supersnel t.o.v. traditionele keilbouten en chemische ankers.

Als je er verder niet aan wilt (laten) rekenen, en niet regelmatig kan inspecteren, zou ik voor een geschikt chemisch anker gaan en je aan de installatievoorschriften houden (temperatuur, droge of natte steen, uithardingstijd, etc).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor Mike Delta » 03 jun 2020, 13:16

De pijp en de antenne zal denk ik max 10 kilo zijn dus zwaar is het niet idd. Ja idd ik ben mij ervan bewust met de wind dat er vele druk op komt vooral met een antenne met radialen.

Ik zal kijken wat ik ga doen. Ik zal fotos maken van wat ze mij geadviseerd hebben dan zal ik wel plaatsen.

https://www.imageupload.net/image/YwQCb
https://www.imageupload.net/image/YwZXZ
Mike Delta
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 21 apr 2020, 14:22

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten