DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor 19RE000 » 04 aug 2019, 21:13

Een vergeten antenne is de Deltaloop.
Voordelen:
1) Lage opstraalhoek dus uitstekend voor DX
2) Omdat het een gesloten antenne is een hele rustige ontvangst.
Dit laatste is zeker belangrijk (geworden) wegens alle storingen van allerlei electronica om ons heen.
3) Hier een voorbeeld https://www.antennas27.com/delta-loop-2 ... 1-smartech
Maar er zijn natuurlijk ook andere fabrikanten.

De ene fabrikant heeft dit als voordeel en de andere dat toch gaat het mij daar niet om.
De Deltaloop is natuurlijk ook met meerdere elementen verkrijgbaar echter de meeste van ons werken met een
enkele basisantenne.
Mijn bedoeling is om deze (vergeten) antenne weer eens naar voren te schuiven.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor coszmo » 04 aug 2019, 21:58

Geen vergeten antenne hoor . Ik heb sinds enige tijd hier deze versie staan :https://www.antennas27.com/delta-loop-27-mhz-11-m/27dl2-smartech
Ik kan je vertellen dat het een dijk van een antenne is en inderdaad zeer rustige ontvangst . Daarbij niet al te zwaar en groot dus voor mij de ideale antenne .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Paula Bean » 04 aug 2019, 22:18

Ziet er mooi uit, een beetje als een windsurfer zeil, kun je deze antenne ook redelijkerwijs zelf maken?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor 19RE000 » 05 aug 2019, 00:07

Paula Bean schreef:Ziet er mooi uit, een beetje als een windsurfer zeil, kun je deze antenne ook redelijkerwijs zelf maken?


Jazeker.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor 19RE000 » 05 aug 2019, 00:35

coszmo schreef:Geen vergeten antenne hoor . Ik heb sinds enige tijd hier deze versie staan :https://www.antennas27.com/delta-loop-27-mhz-11-m/27dl2-smartech
Ik kan je vertellen dat het een dijk van een antenne is en inderdaad zeer rustige ontvangst . Daarbij niet al te zwaar en groot dus voor mij de ideale antenne .


Gefeliciteerd Anton met deze antenne.
Veel DX gewenst. :D
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Wimpie » 05 aug 2019, 18:56

19RE000 schreef:Een vergeten antenne is de Deltaloop.
Voordelen:
1) Lage opstraalhoek dus uitstekend voor DX
2) Omdat het een gesloten antenne is een hele rustige ontvangst.
Dit laatste is zeker belangrijk (geworden) wegens alle storingen van allerlei electronica om ons heen.
3) Hier een voorbeeld https://www.antennas27.com/delta-loop-2 ... 1-smartech
Maar er zijn natuurlijk ook andere fabrikanten.



Een paar dingetjes zijn marketing taal (de punten 1 en 2):
De opstralingshoek voor een horizontaal gepolarizeerde antenne wordt voornamelijk bepaald door de opstelhoogte/lambda verhouding. Een dipool op dezelfde hoogte heeft dezelfde opstralingshoek.
Wel of geen kortgesloten antenne heeft geen invloed op de storing die hij ontvangt. Een horizontaal gepolariseerde antenne is bijna altijd rustiger dan een verticaal gepolariseerde antenne.

Het is overigens wel een leuk concept, omdat je hoogte wint ten opzichte van de voet (de horizontale draad is de dominante straler). Om een dipool op dezelfde hoogte te krijgen, moet er een stukje mast tussen.

Laat je niet blindstaren door die hoge gain van in orde van 8...9 dBi voor een enkel element. Een horizontale halve golfdipool in dezelfde simulatieomgeving doet ook 8.1 dBi. Die extra 6 dB gain komt door de reflectie op de grond.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor panda58 » 05 aug 2019, 21:07

Is deze Delta loop ook richting gevoelig?

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor coszmo » 05 aug 2019, 21:55

Panda58 . De antenne is horizontaal gepolariseerd en richting gevoelig .

Wimpie : Je lult weer onzin zoals zo vaak , met alle respect . Een gesloten loop is veel rustiger in ontvangst als een dipool.
De gain is inderdaad aan de hoge kant . Ik ga uit van de twee elements een gain van 7 a 8 dbi op 10 mtr. hoogte.
Maar dan vind ik het nog netjes gezien de 2 mtr. boom lengte.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Wimpie » 05 aug 2019, 22:40

Ja, zo'n delta loop (met een omtrek van ongeveer één golflengte) is richtingsgevoelig.

Als je recht door de loop heen kijkt, heb je de maximale gain (3.1 dBi, dus 1 dB meer dan een halve golf dipool) bij 0 degr elevatie (free space). De polarisatie is zuiver horizontaal in de as door de loop heen. Voor lokaal verkeer met stations die verticaal zitten, is het geen winner, maar voor ionosferische DX (Es) is het een prima alternatief voor een horizontale dipool.

De gain recht naar boven en naar onderen is iets onder 0 dBi. Dus als storing recht van onderen komt, heb je er iets minder last van ten opzichte van een halve golf dipool. Op voorwaarde dat het voedingspunt natuurlijk niet dicht bij een stoorbron zit. Komt de storing niet meer van onderen (maar bijvoorbeeld van zonnepanelen bij de buren), dan is zo'n loop net zo gevoelig voor storing als een dipool op gelijke tophoogte.

Als je langs de loop kijkt, heb je net als bij een dipool weinig gain (minder dan -10 dBi) richting de horizon of bij lage elevatie. In de langsrichting van de loop is de polarisatie verticaal (dus je werkt dan nog wel een station dicht bij je in de buurt.

Je kunt v.w.b. richtingsgevoeligheid deze antenne dus vergelijken met een hor. dipool, of een quad die onderin wordt gevoed. De hoogte van de denkbeeldige dipool is gelijk aan het horizontale bovendeel (zo'n 3 m hoger dan de voet). Dus goed bruikbaar voor Es propagatie, maar niet geschikt voor NL QSO's met stations die met sprieten zitten.

Als je zelf gaat bouwen, en je voedt hem onderin met een balun: de ingangsimpedantie is iets meer dan 100 Ohm waardoor je een elektrische kwart golf lengte 75 Ohm coax nodig hebt voor de aanpassing (kwart lambda transformator, en een wat ferrietmateriaal als CM onderdrukking).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor coszmo » 06 aug 2019, 22:17

Als de fabrikant 12.5 dBi opgeeft begrijp ik niet waardoor jij op 3.1 dBi uitkomt .
Het zal enigzins optimistisch zijn van de fabrikant maar niet de 3.1 dBi waar jij op uitkomt .
Verder weer een enorm verhaal met veel onwaarheden maar dat ben ik van jou gewend.
En natuurlijk kun je met een horizontaal gepolariseerde antenne niet of nauwelijks ontvangen worden op een verticale spriet.

Er zijn trouwens loops , en zo begin ik er een heel verhaal van te maken , die je circulair kunt polariseren . Dan kun je
horizontaal en verticaal ontvangen maar dat terzijde .
Echt Wimpie die verhalen van jou , er zit veel waarheid in maar ook een hoop gelul .
Einde discussie.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Wimpie » 07 aug 2019, 00:32

@Cozmo:
Ik weet niet wat jij gegeten hebt, maar het is niet veel goeds geloof ik!

In mijn eerste posting heb ik geprobeerd te vertellen dat je 6 dB gratis krijgt door een vlakke ground, maar dat heb je even gemist (kan gebeuren).

Als je dus een enkele V-loop hebt die 3.1 dBi (free space) doet, kom je op zo'n 9 dBi als je de reflectie op aarde meerekent (of meesimuleert). Het maakt daarbij niet uit of je de loop direct voedt, of via zo'n gamma match achtige constructie zoals in de link van de topic starter. Als je dus een beam hebt die free space 6.5 dBi doet, en je plaatst hem lekker hoog en vrij, dan is je main beam gain 6.5 + 6 = 12.5 dBi over vlakke aarde. Of je het gelul vindt, laat ik aan jou over. Stop het anders zelf in simulatie en overtuig jezelf. Mocht je dat doen, kijk dan ook even naar de opstralingshoek t.o.v. een dipool op gelijke tophoogte. Je zult zien dat het niet uitmaakt, dus dat verhaal over "low take-off angle" in de link van TS kun je dan ook voor jezelf weerleggen.

Probeer mij (en andere lezers) eens uit te leggen waarom die kortgesloten Smartech loop "rustiger" ontvangst geeft ten opzichte van een gewone LOOP (die je voedt vanuit en balun). Ik schijn nogal eens onzin uit te kramen, dus ik leer graag. V.w.b. dipool met goede balun een loop, zie mijn vorige posting.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Henry hpsd » 07 aug 2019, 22:32

Wimpie heeft volledig gelijk.

Ik herinner me ooit een QSO tussen "onze" 153IR012 en een bekende Engelse DXer (met 5el delta loop oid).
Die Engelsman schreef op het cluster "via long path" en ik weet nog goed de reactie vanuit Thailand, nee joh ik was "short path". Ik denk niet dat Jan dat nog weet, maar het staat mij nog goed bij......
Dat was voor mij de druppel, voor die antenne fabrikant.
Dat ding was mega open van achteren, het was me al vaker opgevallen... vreselijk klagen over italianen als Alaska erop zat etc....

Kijk... op zich ...antennes zijn eigenlijk allemaal gelijk.
Boomlengte dat telt... hoogte is nog belangrijker...
En dan... dan:
Gaat het om "marges" die ene keer dat....
Nou....dat gaat 9 van de 10 "DXers" niet mee maken.
(Voor mij van mega belang, maar ik ben te precies hihi)

Met dat in gedachte... tja..dan heeft die delta loop 1 echt voordeel: Hij is als antenne hoger.
Vaak is de boom onderop, met als resultaat het "rest" van de antenne staat 1a2 meter boven de boom.
Dat is hoogte !! En echt vooral in het begin 2 meter hoogte meer telt !
Dat....en alleen dat... dat is een punt.
(En zoals al gezegd wordt ...top hoogte een andere yagi..ook een sirio oid... en je zult een gelijkwaardig resultaat hebben).

In de loop der tijd zie ik echter wel 1 mega nadeel bij alle commerciele delta loops.
Ze zijn allen uit een dikke V alu en een dun draadje tussen die poten van de V.
En al die "pro" bedrijven gebruiken software met 1 nadeel.
Ze zijn niet "correct" indien grote verschillen vsn diameter aanwezig zijn.

En dat is nu exact wat ik bevestigd kreeg met dat LP QSO.

Het is geen kunst om (met een mega vermogen) iets te werken..met een beetje prop kun je de hele wereld werken, het is wel een kunst om iets niet te horen (op de achterkant) als die band open is.

Kortom... niet teveel geloven...
Koop maar een sirio of iets anders...het boeit niet zo koop eerst maar een paar meter extra mast....zorg voor maximale hoogte... (zelfs met 1el dipool oid).
Heb je een mega mast.... dan kunnen we gaan praten over type antenne... en niet eerder.
En dan.... dan moet je dingen gaan snappen als groundgain "DC grounded" (wat bij elke yagi kan)...etc.
Tja, ...dan zit je op een punt dat je zegt... potjandrie die yagi gaat weet stuk bij de gammamatch of die Sirio trekt het toch niet op 25m hoogte met zn 16mm elementen dan kunnen we ergens iets om over te praten, nu nog niet.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Henry hpsd » 07 aug 2019, 22:50

Owh hihi... bijna vergeten... het ging om de stelling van 19re000, ...
Ik ben bang dat ik het er echt niet mee eens ben Rob :-)
Toch super dat je het "post" ik snap de goede bedoeling !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor Rene » 08 aug 2019, 00:49

Ik heb de ervaring ook dat een delta loop een rustiger ontvangst geeft.
Moet er wel bij vermelden dat ik er 1 heb gebouwd volledig uit draad en symmetrisch heb gevoed-> met lintlijn en een symmetrische tuner.
De polarisatie kun je ook be-invloeden door de coax of lintlijn ergens anders te plaatsen...
Als je hem met de punt omhoog heb staan en je voed hem in 1 van de onderste punten onderin dan is hij verticaal gepolariseerd.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: DELTA LOOP ANTENNE heel goed voor DX

Berichtdoor 153ir012 » 08 aug 2019, 12:26

nu mijn ervaring met delta loop antennes
had jaren 80 een 2 element wilson gekocht werkte zeer goed
kreeg ook te horen dat het harder was als met de yagi beam toen
helaas na 3 maanden kapot gewaaid deze antenne afgebroken
en was niet ecjt goedkoop de antenne jammer
hier in thailand een zelfbouw delta loop meer voor portabel
werkt goed is van pvc buis en draad .maar nu hij is ook gebroken door wind
maar ander materiaal aluminium is denk sterker ?
werkte op tophoogte van antenne 2 meter van de grond hier in thailand
denemarken en wat andere stations met 100 watt
is een fijne antenne en ook natuurlijk met een 3 of 4 element uitvoering
diverse merken die het verkopen met hun prijzen dus is wat je wil
hier nu jammer genoeg geen plaats in bangkok .
maar zijn goede antenes .
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten