Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Berichtdoor Corvy » 05 jul 2019, 17:03

Mag je de coaxkabel van een magneetvoet verlengen met een koppelstuk en coax van willekeurige lengte?
Ik dacht eens gelezen te hebben dat de lengte van de coax van die magneetvoet kritisch is.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Berichtdoor Wimpie » 05 jul 2019, 17:50

Ja dat kan gewoon als het om één magneetvoet gaat. Bij zogenaamde "no ground" antennes wil de kabellengte nog weleens van invloed zijn. In jouw geval gebruikt de antenne het metaal waarop de magneetvoet staat als tegencapaciteit (via capacitieve koppeling tussen voet en plaatmateriaal).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Berichtdoor Corvy » 05 jul 2019, 21:08

Ok. Dat is duidelijk. Bedankt!
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Berichtdoor Ries13 » 06 jul 2019, 00:43

Maar er is toch geen kontakt met dat plaatmateriaal. Er zit een rubber tussen. Hoe werkt dat eigenlijk? Of is de coax al genoeg?
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Berichtdoor Wimpie » 06 jul 2019, 20:53

@Ries13:
De plaat in de magneetvoet en het metaal vormen een condensator. Wellcht weet je dat door een condensator of elco geen geliljkstroom gaat, maar wisselstroom wil er wel doorheen.

Hoe dunner het rubber, en hoe groter de voet (diameter) , hoe beter de condensatorwerking. Voor 27 MHz is het door die condensatorwerking alsof de magneetvoet contact maakt met de auto. Het is niet de bedoeling dat de coaxmantel als tegencapaciteit wordt gebruikt.

Bij relatief kleine voeten, en dik rubber, wil de condensatorwerking weleens onvoldoende zijn en ontstaat er RF spanning op de kabelmantel. Voor alle zekerheid (beter mee dan om verlegen) heb ik daar waar de kabel de auto binnengekomen is, een ferrietkern om de kabel zitten (kabel er drie keer doorheen). Je vermindert de kans op RF inspraak op je microfoon en je vermindert de kans dat storing opgewekt in de auto bij de antenne komt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Coaxkabel magneetvoet verlengen?

Berichtdoor Ries13 » 07 jul 2019, 01:35

Nou snap ik het een beetje denk ik. Dat met die ferrietkern ga ik zeker proberen. Thanks!
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten