Antenne swr probleempje

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne swr probleempje

Berichtdoor fibigod » 01 jun 2005, 23:38

Hoi hoi,

Ik heb een Midland Alan 78 Plus. En als ik de antenne wil afstellen krijg ik op kanaal 20 1.2 1.3

Maar als ik dat dan heb en ik ga naar kanaal 40 Dan slaat me swr meter in het rode na 3.0 3.1

Is dat normaal. Want ik wil niet m'n bak na de kloten helpen.
Groetjes
Fibi
fibigod
 

Berichtdoor discovery » 04 jun 2005, 22:54

Hallo, was net van plan om de zelfde vraag te stellen. Een uurtje geleden geprobeerd om mijn antenne (sirio 1000) af te stellen. Op kan. 1 een SWR van 1.2, op kanaal 40 bijna 2. Nu had ik gehoord dat als je SWR op kan. 40 hoger is dan op 1 je de antenne moet verkorten. Deze bleek echter al op zijn kortst. Een antwoord op bovengestelde vraag zou mij dus ook helpen. Alvast bedankt.
Discovery
discovery
 

Berichtdoor discovery » 24 jun 2005, 09:38

hallo,
is er dan echt niemand die een antwoord heeft op bovenstaande vraag?
alvast bedankt.
discovery
 

Berichtdoor Thijs » 24 jun 2005, 12:27

Hoi om wat voor een antenne gaat het? En heb je al geprobeert om er een stukje af te halen?

<center>
http://www.cbradio.nl
Http://www.cbforum.nl </center>
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Ernst » 18 okt 2005, 22:04

hoi

Thijs heeft gelijk
De antennetjes kunnen gebruikt worden vanaf 25 tot 30 mhz

in de 12 meterband (25mhz heb je die lengte dus nodig)
op de 27 mhz dien je er 3 tot 5 cm af te knippen

m vr gr Ernst

Lincoln, chipswitch, 2 maal 3 traps filter en mrf 497 met geforceerde koeling.
Samurai, antron99 met radialen. http://www.dile.nl
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor stanspanband » 10 dec 2006, 13:36

Goedendag. Ik zit ook met zo'n probleem. Ik heb een Santiago 1200 en een Lincoln. De SWR-meter slaat op alle, maar dan ook alle kanalen volledig uit tot op het eind van het rode gebied. Ik heb nu weer mijn oude antenne in gebruik totdat ik een goede oplossing heb voor mijn nieuwe antenne. Ik denk dan aan een goede plaats en een goede massa enz. Ik gebruik hem op de vrachtauto. Ik weet nu helemaal niet of hij langer c.q. korter gemaakt moet worden. De stekkers zijn goed gesoldeerd en de binnenkabel en de buitenmantel maken nergens contact met elkaar en er zit ook nergens een kabelbreuk. De antenne is nieuw. Als ik hem langer maak dan zit hij nog maar een klein stukje in de voet en korter maken (3 tot 5 cm eraf) is ook erg drastisch. Vooral als je niet weet wat je nu eigenlijk moet doen. Als je trouwens die 3 tot 5 cm erafhaalt, moet dat dan van het dikke onderste gedeelte of het dunne bovenste gedeelte. Op de onderkant van de voet zit een plastic ding. Weet iemand of daar een stelschroef onder zit. Ik heb eens een keer zoiets gelezen. Ik haal het er nog niet af, want nu zit het er nog stevig in. Ik hoop dat jullie een antwoord hebben. Groetjes. Stan Heijne.
stanspanband
 

Berichtdoor Uvcfm993 » 16 dec 2006, 15:15

Als je besluit de 1200 korter te maken moet je het zoiezo aan de bovenkant doen ! Doe je het aan de onderkant, dan loop je het risico dat je hem niet meer vast krijgt met de 2 inbusjes die er in zitten, omdat dat straler van dik(onder) naar dun (boven) loopt........ Maar zou het eerst even met de coax proberen...(zie je andere vraag......)
Uvcfm993
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 163 gasten