Antenne afstel problemen.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne afstel problemen.

Berichtdoor Charles » 12 jul 2018, 17:14

alex1980 schreef:Gewoon een nieuwe antenne halen met een lengte van ?
Ik heb hem juist het liefst zo lang mogelijk. maar 2.5 word inderdaad iets te gek boven op een wagen die zelf al bij de montage plaats 2.35 hoog is :)

Toen de CB-band een hype werd in de jaren 80 was de DV-27 een heel veel gebruikte mobielantenne. Kennelijk werkte die goed en is niet heel erg lang, ongeveer 140cm.
Charles
 

Re: Antenne afstel problemen.

Berichtdoor Wimpie » 12 jul 2018, 18:30

@Charles:
Dat klopt, de DV27 was/is een goed ontwerp.

Over lengte valt te discusseren.....
Van 0.89 naar 1.40m doet héél veel, zowel in uitgestraald vermogen als in de bruikbare bandbreedte.

Antenne-ontwerp is een proces van tegen elkaar afwegen van mechanische en elektrische aspecten. Mechanisch gezien heeft de spoel onderin voordelen, je hebt alleen een mooie (taps toelopende) spriet waarmee je eventueel nog een boomtak kunt pakken zonder dat schade ontstaat.

De spoel iets boven het midden (zoals bij de DV27) geeft wat betere prestaties, maar mechanisch minder robuust (uit ervaring).

Bij een "base loaded" antenne (dus spoel onderin), neemt met toenemende hoogte in de spriet, de stroom af. Door de spoel iets boven het midden te plaatsen (zeg maar tussen "top loaded" en "center loaded" in), neemt de stroom in de spriet tot aan de spoel nagenoeg niet af. Daardoor is het rendement iets beter.

Ik heb mijn vader een Wilson 1000 aangeraden (1.75, base loaded)), is prima voor 40 kanalen CB, en je totale hoogte blijft ruim onder 4m, uitgaande van een personenauto. Zelf gebruik ik een spriet van 1.7 m lang, met flinke top load waardoor ik meer bandbreedte heb voor de 10m, echter takje pakken = waarschijnlijk schade.

Even kort door de bocht:
met een spriet van 89 cm voor CB, lever je echt in vergeleken met een spriet van 1.4 m of langer. De winst die je krijgt van bijv 1.75 m naar 2.5 m is niet zo groot meer, wel is de bruikbare bandbreedte meer.

Heb je een spriet van < 1m die grote bandbreedte heeft (dus bijv SWR < 1.5 over 40 kanalen), dan heeft men opzettelijk verlies in de spoel aangebracht om die bandbreedte te halen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antenne afstel problemen.

Berichtdoor alex1980 » 13 jul 2018, 17:34

Ik zal toch maar eens kijken naar een antenne van 1.75 dan.
Echter moet ik dan wel een antenne zien te vinden die ik om zou kunnen trekken zoals ze dat origineel hebben gedaan toen ivm de hoogte.
Mijn voertuig is zelf namelijk al 2.20m hoog

Afbeelding

Ik heb toevallig gister een andere splinternieuwe vaste antenne gedoneerd gekregen.
Dus die er maar even op gesleuteld.
Dit is een met een vaste voet.
Deze heb ik vast gemaakt op de originele steun met een plaatje omdat het originele gat veul te groot is.
4 gaatjes op de originele plek. bout er door moertjes eronder en dan op de steun. dit om vocht etc tussen de platen te elimineren.
Meetbare weerstand van deze opstelling is 0

Deze spriet is ook om te legen.
Deze is niet in hoogte verstelbaar zoal ik kon zien.
SWR is op alle kanalen totaal rood.
Geen sluitingen en goede geleiding op binnen en buitenkabel.
Als ik pl stekker los haal zodat alleen binnen kabel contact maak zit ik op 1.6 swr.. op kanaal 1 en 3 op 40
Dus mijn gok dat dit niet wil ivm aarding. klopt dit ?
Alleen heb ik totaal geen kaas gegeten van rf aarding.
En zou ook niet weten hoexik dit zou moeten aanpakken dus.
Het enige wat me zo te binnen schiet is dat de aarding een geoot oppervlak moet zijn. Nu is de achterzijde plaatstaan van 3mm. Als ik nu de voet er tussenuit haal en het plaatje waar de spriet op zit rechtstreeks achter tegen de bak aan plaats? Dan staat de spoel wel niet meer boven de auto.

Ontvangst is wel vele malen beter moet ik zeggen.
Merk antenne is onbekend.
Afbeelding
alex1980
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 jul 2018, 17:01
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Antenne afstel problemen.

Berichtdoor alex1980 » 18 jul 2018, 10:55

Na deskundig onderzoek door Theo (mijn dank!)
Blijken beide sprieten stuk.
Nieuwe spriet is in bestelling.
alex1980
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 jul 2018, 17:01
Woonplaats: Stadskanaal

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten