Draadantenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Draadantenne

Berichtdoor 19jvi » 04 jun 2018, 21:37

Hoi

Voor straks op vakantie dacht ik eraan om een 27 mc setje mee te nemen, gewoon om eens te kijken of er wat te horen is.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een kant en klare draadantenne voor 27 MC.
Weet iemand of en waar die te krijgen is?
Ik vond er wel één bij mega-com maar die is niet op dit moment leverbaar.
Het is wel zelf te maken, maar dan moet ik eerst ei-isolatoren uithalen, een balun wikkelen met een kleine behuizing met chassisdeel erop maken en dan nog iets om de SWR af te stellen met een kortsluitdraadje.

mvg Jeroen
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: Draadantenne

Berichtdoor president- mckinley » 04 jun 2018, 21:45

Kijk even bij hy endfed, kant en klaar mooi spul.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52


Re: Draadantenne

Berichtdoor Pluskat » 05 jun 2018, 10:49

Hy endfed is volgens mij véél te duur.Deze Nederlandse antennebouwers draaien je een poot uit.... :twisted:
Kijk even bij communicationworld uit Deventer....kant en klare endfed voor 11 meter kost er 58 Euro.( nee,ik heb er geen aandelen van deze shop,alleen maar goede ervaringen)
Zelf bouwen is natuurlijk goedkoper.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Draadantenne

Berichtdoor marcovp » 05 jun 2018, 14:55

Kijk eens naar een T2LT antenne. Ik had er een voor iets van een kleine 15 euro via Ebay. Compact mee te nemen en goedkoop om aan te schaffen.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Draadantenne

Berichtdoor 19jvi » 05 jun 2018, 20:25

Dank jullie voor de tips, ik ga ze eens bekijken of er wat tussen zit.
mvg Jeroen
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: Draadantenne

Berichtdoor coszmo » 05 jun 2018, 20:44

Kijk eens hier , gemakkelijk en goedkoop en kant en klaar

https://www.communicationworld.nl/27mhz ... ool-11-mtr
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Draadantenne

Berichtdoor 19jvi » 06 jun 2018, 23:19

Hoi

Dit weekend ga ik toch even zelf iets proberen alvorens iets te bestellen (Want nu heb ik zoveel tips, dat ik niet kan kiezen :D ), ik heb nl een eenvoudige tekening gevonden op internet met een 4:1 balun met 10 windingen.
Vraag alleen: Moeten bij een kant en klare antenne de draden ook onder een hoek van 60 graden gehangen worden om 50 ohm impedantie te krijgen, want bij zelfbouw staat dat indien de draden horizontaal gehouden worden de impedantie 75 ohm zou zijn. M.a.w. Je zou dus elke draadantenne als een inverted V moeten ophangen?
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 07 jun 2018, 09:55

http://cb-antennas.com/wp-content/uploa ... TICAAL.pdf

Dat zou ik even doen....lekker makkelijk...en het werkt.

Als antwoord op je vraag....:

De impedantie van een dipool kan variëren van tja..10 tot 150 ohm.
Die variatie wordt minder zodra het geheel iets hoger hangt....en wordt dan stabiel rond de ach..60..70 Ohm. (+/-)

Die impedantie is afhankelijk van heel veel dingen:
oa. :
1- Hoogte boven de grond.
2- De hoek van de "delen"
3- Objecten in de buurt
4- De lengte van de antenne
5- Materiaal gebruikt

En zo is er vast nog wel wat te vinden, je moet dus niet denken dat een dipool perse 50 of 70 Ohm MOET zijn....het kan..

Kortom...... Maak iets....beweeg iets...knip iets... en als de SWR "goed" is...dan afblijven.
En met "goed" tja...een paar (of zelfs meer) strepen uit de "hoek" is prima, niet te druk om maken.

Van belang is dat je hem Verticaal zet wil je "lokaal" met mensen praten. Voor het lange afstandsverkeer (het dxen) pakt horizontaal wel eens beter uit....vooral als hij iets hoger hangt.

Vr. gr,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 07 jun 2018, 14:35

Een dipool is het makkelijkste te maken, en helemaal makkelijk als je over een ferrietkern kunt beschikken waar je de kabel drie keer doorheen krijgt. Zoiets als dit: https://uk.rs-online.com/web/p/ferrite-sleeves/1232496/

je hebt geen 1:4 of andere balun nodig. 1:1 werkt prima, en zo'n ferriet waar je de coax drie keer doorheen haalt, is dan je balun. Knip je eindjes niet af, maar vouw ze terug strak tegen de draad (eventueel met een plakbandje). Langerknippen gaat nogal lastig.

Zoals Henry reeds gezegd heeft: voor buiten NL (dus via Es), is horizontaal vaak beter, mits je hem op tenminste 5 m hoogte kunt hangen. Je werkt dan wel slecht NL stations, omdat nagenoeg iedereen die met NL stations wil werken, verticaal zit.

Als je verticaal wilt, is een eindgevoede antenne makkelijker te installeren, maar om te bouwen aanzienlijk lastiger. Het komt best kritisch. Als je geen ervaring met HF hebt, en niemand in de buurt die kan helpen, zou ik niet zelf gaan bouwen (tenzij je veel tijd hebt en een hoge frustratiegrens hebt).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor 19jvi » 07 jun 2018, 16:09

Die dingen https://uk.rs-online.com/web/p/ferrite-sleeves/1232496/ heb ik thuis liggen, die heb ik nu om de RG213 kabel zitten.
Ik moet wel even kijken of dit dan wel zin heeft om te doen, want op 5 meter hoogte hangen is een uitdaging op een vakantiepark met van die lage huisjes. Maar ik ga eens e.e.a. proberen.
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 07 jun 2018, 23:15

Als je denkt dat het met grote kernen te lomp wordt, of te zwaar:

Je kunt voor het eerste stuk coax vanaf de antenne ook RG174 nemen, met een slag kleinere ferriet (en daar de kabel drie keer doorheen). Het scheelt in het gewicht en de zichtbaarheid. Beneden daar waar de kabel in de buurt van mogelijke stoorbronnen komt, kun je eventueel nog een extra ferriet plaatsen.

Op HF kan RG174 best wat power hebben, en de verliezen (0.13 dB/m op 27 MHz) zijn tot zo'n 10m lengte best acceptabel.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor cb1gwn » 11 jun 2018, 12:01

Een dipool is toch simpel te bouwen?
Voor een isolator kun je een pvc-pijp of de kunststof snijplank uit de keuken nemen.
Die snijplank kun je ook gebruiken voor het middenstuk waar de coax en antennedraden samenkomen.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Draadantenne

Berichtdoor Niels » 23 sep 2018, 23:36

Hoi CB-ers,

Ik heb zelf even een end-fed antenne gebouwd, en deze doet het aardig moet ik zeggen.
Als straler gebruik ik een stuk flexibel koperdraad met vinyl mantel. Heeft dit eigenlijk nog invloed?
Ik vind antennedraad nogal duur, en het is just een low budget projectje.
Ik snep dat de koperdraad kan uitrekken, en dat antennekabel zo is gemaakt dat uitrekken word tegen gegaan, bla bla,
maar het gaat mij puur en alleen om het stralend en ontvangend vermogen. Zit hier verschil in?
De kern is opgebouwd uit flexibele draadjes en is 1 mm kwadraat. (Doodnormale bedradingsdraad voor regelkasten etc.).

Weet iemand of dit uit maakt, en zo ja, is het helemaal fout wat ik gebruik?
Kan het "iets" beter? En zo ja, is dat dan low-budget? En zo ja, welke draad moet ik dan pakken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties :).
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 24 sep 2018, 14:03

koper, copper clad steel of copper clad aluminum, soepel of massief maakt elektrisch gezien niet uit, mechanisch natuurlijk wel. In geval van kunststof isolatie dient de draad wat korter te zijn (enkele procenten, afhankelijk van (buitendiameter draad + isolatie) / (diameter draad) ).

Dat zogenaamde rekken van koper, daar heb je bij de lengtes waar we het hier over hebben (halve golf voor 11m) geen last van.

Over "doet het aardig"
Het mooiste zou zijn om de eigen creatie in het veld te vergelijken met een halve golf "GPA". als ontvanger zou je een RTL achtige dongle met stukje draad kunnen pakken met juiste SW, en dan schakelen tussen antenne A en B.

Hoe ga je je draad overeind houden?
Als je dat met een vishengel doet waar je de draad omheen (of doorheen) doet, dan is glasvezel het aangewezen materiaal. Ik ben er inmiddels wel achter dat glasvezel vishengels steeds lastiger te krijgen zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten