SWR regelen Lincoln 1

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor Hans mobiel » 21 apr 2018, 09:24

Beste mensen,

Helaas de eindtrap van mijn Lincoln ligt eruit....jammer......

Nu is mijn vraag.....

Voordat ik ging zenden heb ik de swr geregeld met de rf power naar links, dus het minste vermogen, ik was met een station bezig wat verder weg, dus heb ik de rf hoger gezet en toen was het klaar......

Vraag: moet ik de swr afregelen met de rf helemaal open, dus volle power ?
Vraag: aangezien mijn antenne behoorlijk hoog op mijn dak staat is het nagenoeg onmogelijk deze eraf te halen, is er een andere manier om de swr te regelen ?

Laatste vtaag/ opmerking..: op de antenne was altijd een midland alan 48+ aangesloten 40/4 met een perfect 1:1 afstelling, deze heb ik,eraf gehaald en de lincoln aangesloten, ik de veronderstelling dat deze dus ook goed stond, blijkbaar met meer power staat deze dus niet goed ?.....

Mocht dit verhaal een beetje klunzig klinken sorry daarvoor, ben er 25 jaar uitgeweest, en ben maar een simpele automonteur... :shock:

Alle tips en verhalen zijn zeer welkom......

Bedankt !!!!!!!!!
Midland 48+
President Lincoln
President Johnson
President Herbert vossenbak
Ham International Jumbo
Gainmaster 5/8
Kl500
Sirio 3001 vosantenne
Wilson 1000
Hans 19RF677
Hans mobiel
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 18 maart 2018, 14:20
Woonplaats: Huizen

Re: SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor haab » 21 apr 2018, 14:38

Eerst afregelen met lage output. Is de swr dan ok even checken of dat met hoge output ook nog steeds zo is. Controle is altijd goed.

Swr aanpassen aan de antenne is altijd het beste. Je kunt een antenne aanpasen m.b.v. Een matcher maar dat betekent. Dat er vermogen verloren gaat door de matcher. De swr hoeft niet perse 1:1 te zijn. De meeste apparatuur kan ook hogere swr verdragen. Er wordt dan wel niet alle vermogen uitgestraald.
De swr is niet afhankelijk van de zender; de kabel, antenne en de omgeving van de antenne bepalen de swr. Dus als je het geheel met transceiver a hebt afgeregeld dan is dat ook ok bij transceiver b. Vooropgesteld dat de transceiver 50 ohm aan zijn antenneaansluiting verwacht ( heb een oud beestje gekregen die 50/75 ohm antenneaansluiting heeft)

Als het afregelen van de swr langer geleden is kun je er NIET van uitgaan dat nog steeds alles ok is !!
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor Hans mobiel » 21 apr 2018, 15:13

Duidelijk antwoord....top !

Gelukkig was mijn eindtrap nog prima, er zaten div sluitingen in de (oude) coax.
Snel naar Venhorst in Hilversum gereden en een stuk aircell gehaald, alles werkt weer top.

Nu ga ik voor de zekerheid toch maaf eens zoeken naar een matcher.......

Gr. Hans
Midland 48+
President Lincoln
President Johnson
President Herbert vossenbak
Ham International Jumbo
Gainmaster 5/8
Kl500
Sirio 3001 vosantenne
Wilson 1000
Hans 19RF677
Hans mobiel
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 18 maart 2018, 14:20
Woonplaats: Huizen

Re: SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor Robber57 » 12 mei 2018, 22:49

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor Robber57 » 25 mei 2018, 22:42

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor Wimpie » 26 mei 2018, 21:50

@Robber57:
Koop gewoon een losse SWR-meter die er altijd tussen zit, je kunt dan de indicator van de PL gewoon op S/RF laten staan. Zodra er dan wat niet goed gaat, zie je dat meteen. Wel er op letten dat het tussen de bak en de SWR meter wel goed. zit.

Als je een SWR meter met dubbele meter koopt (dus die power en SWR gelijk aangeeft), zie je het ook als er tussen bak en SWR meter iets misgaat.

Zoals reeds aangegeven door anderen. Als je iets nieuws doet (bijv. andere antenne of kabel), eerst met laag vermogen beginnen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR regelen Lincoln 1

Berichtdoor Robber57 » 27 mei 2018, 20:26

.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten