.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

.

Berichtdoor Robber57 » 22 feb 2018, 20:21

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Sirio dv27 groundless lijkt een perfecte dummyload...

Berichtdoor Wimpie » 23 feb 2018, 20:19

Bedankt voor het delen van je ervaring met de "no-ground" Sirio.

Als je de antenne verwijdert, en de VSWR blijft redelijk, is er functioneel sprake van een dummyload die via een stuk metaal wat straling lekt. Ik had wel verwacht dat de frequentie waarbij VSWR het laagst is wat zou verschuiven.

Klein, efficient en breedbandig gaan niet samen. Je kunt maar twee van de drie tegelijkertijd hebben. Een afgestemde loop is een voorbeeld van een kleine antenne (ik bedoel veel kleiner dan de golflengte) die een behoorlijk rendement kan hebben, maar de bandbreedte is klein. Ik heb zelf nog een loop staan met afmeting grindtegel. Ooit eens voor mijn vader gemaakt zodat hij ook vanuit zijn bed kon kwebbelen als er onweer in de buurt zat.

Ontvangst van een niet zo efficiente antenne kan redelijk zijn, zolang de ruis die de antenne afgeeft maar dominant is ten opzichte van de ruis die de ontvanger zelf opwekt. Het S-punt dat je afleest is alleen lager. Je kunt dit makkelijk zelf testen. Zet (als dat kan) je bakkie op SSB zonder antenne aangesloten. Na het aansluiten van de antenne moet je meer ruis horen. Je kunt deze test ook op AM doen als je geen SSB hebt.

Zit je echt op de vlakte (zonder storing), dan kan een "slechte" antenne ook slechter ontvangen omdat dan de ontvangerruis wellicht niet meer kleiner is dan de ruis die de antenne afgeeft. Een slecht rendement betekent dat de antenne ook minder goed signaal en ruis uit de lucht oppikt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Sirio dv27 groundless lijkt een perfecte dummyload...

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 feb 2018, 21:26

Is die antenne echt 11,4 cm groot?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Sirio dv27 groundless lijkt een perfecte dummyload...

Berichtdoor president- mckinley » 23 feb 2018, 21:28

ja lijkt er wel op :D
Dat kan toch nooit verkocht worden? Ja aan mensen die van niets weten......
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

.

Berichtdoor Robber57 » 24 feb 2018, 00:16

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:19, in totaal 2 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Sirio dv27 groundless lijkt een perfecte dummyload...

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 feb 2018, 13:45

Ja, sorry... 10mm is één cm...Dus 1140/10 = 114 cm..
Ergens een rekenfoutje gemaakt...
Antennes zijn net zo min geheimzinnig als inderdaad 'high end audio',
wat meer zegt over de portemonnee van de verkoper en de onnozelheid van de koper...
Alleen ga zo'n onnozele maar eens vertellen dat koper koper is, of je dat nu aan 1 euro de meter koopt, of dat je er 100 euro de meter voor betaald...
Zo heb je ook mensen die menen dat een Antron 99 geweldig is, omdat ze denken dat die 99 aangeeft dat de antenne 9,9dB gain geeft... (Niet dus)...
Of dat een Ultimate DX Skyburner antenne 20x meer bereik heeft dan dezelfde antenne zonder zo'n geweldige naam.....

Hoe werken antennes???
ik ga even naar audio.. Geluid....
Als je een snaar pakt.. En je trekt daar aan, hoor je een geluid....
Als het een lange snaar is hoor je laag geluid (frequentie), maak je de snaar korter, dan krijg je hoog geluid (frequentie)....
Kijk eens naar de radio??? Wil je een antenne voor een lage frequentie, dan moet je een langere antenne gebruiken...
In feite werkt het hetzelfde...

Antennes werken het beste als ze minimaal een kwart golf lang zijn, of een oneven veelvoud daarvan....
De antenne is dan specifiek voor die frequentie gemaakt, net als een snaar van een gitaar, of een stemvork....

Je kunt een antenne ook korter of langer maken... Maar dan is die antenne niet meer specifiek voor die frequentie bedoelt...
Je SWR gaat omhoog... Door trucjes uit te voeren kun je de transceiver 50 Ohm laten zien (SWR is weer 1:1)...
Met een spoel maak je de antenne electrisch langer, met een condensator maak je een te lange antenne electrisch korter...
Maar de antenne is dan nog steeds niet geschikt voor die frequentie...
Kun je een lage toon maken met een kleine snaar?
Of is de resonantie frequentie van de snaar te hoog, en krijg je daar geen lage toon uit???
Misschien kan ik hem met een lage toon aantikken, en als ik heeeeel goed luister dan zal die snaar wel iets van geluid geven, maar niet veel.
(Hier zie je een filmpje van twee stemvorken die in resonantie zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=9YsPcTkr7rg
Het rendement is heel slecht.
Zo werkt dat met antennes precies zo...
Je kunt de antenne wel elektrisch verlengen of verkorten, zodat je radio 50 Ohm ziet, maar de antenne wordt hier niet beter door.
De antenne zal wel een signaal afgeven, maar het zal niet veel zijn dat de lucht in wordt geslingerd...

Als je een GPA koopt, dan is dat meestal een halve golf.
Als je een mobiele antenne koopt, met het beste rendement, dan koop je een kwart golf.
Reken je even mee??
Kanaal 20 is 27.205 MHz.
De golflengte is 300 / 27.205 MHz = 11.0274 meter (vandaar dus de benaming 11 meter band)
Een kwart golf daarvan is 11.0274 /4 = 2.76 meter (afgerond op 2 cijfers na de komma).
Alles wat korter is dan 2,76m is niet geschikt voor de 27MC, en moet door middel van spoelen elektrisch worden verlengd
om op een SWR van 1:1 uit te komen (om de eindtrap van je radio te beschermen), en heeft hierdoor een lager rendement.
Hoe kleiner de antenne, hoe groter de aanpassing, hoe kleiner het rendement.
Maar (volgens mij) wel hoe groter het elektromagnetisch veld in de nabije omgeving van de antenne.
(Ik heb eens een 27mc antenne van 30cm lang op mijn auto gehad, als ik de microfoon in kneep ging spontaan de ruitenwisser aan.

Een antenne van 114 cm vind ik eigenlijk best wel een deftige antenne voor mobiel.
Met genoeg tegen capaciteit zou die toch eigenlijk wel moeten presteren.

Tegenwoordig hebben musici elektronische apparaatjes om hun muziekinstrument te stemmen.
(Ze slaan een toon aan, en het apparaat geeft aan welke toon het is).
Maar vroegâh werden hiervoor stemvorken gebruikt.. Je weet nu ook hoe ze dat deden...
Vork aantikken, bij de snaar houden.. Gaat de snaar meetrillen dan is hij resonant op de juiste frequentie...
Daar had je geen conservatorium voor nodig, één les natuurkunde is voldoende. ;-)

Een grote luidspreker is overigens goed voor lage tonen...
De kleine luidsprekertjes goed voor de hoge tonen (tweeters)...
Grote luidsprekers zullen ook wel hoge tonen doorgeven (slecht), net zoals hele kleine luidsprekertjes 'ook wel' lage tonen weergeven.
Maar geweldig zal het niet klinken.. Met lage tonen door een tweeter zal het porselein ook niet uit de kast vallen...
Met antennes werkt dat net zo... Je moet de juiste antennes op de juiste frequentie inzetten...
En ja... Veel mensen willen wel een radio hobby, maar willen dan niet zo'n grote antenne...
Dat is net zoiets als dat je op zaterdag wilt gaan vissen, maar dan wel zonder vishengel....
Dat wordt lastig vissen vangen... ;-)

En liever een halve golf die mechanisch goed in elkaar zit voor 30 euro,
dan een mega super dx sky burner voor 200 euro, die net zo goed een halve golf is,
net zo goed werkt, alleen door de naam 170 euro duurder is...

Maar ja... Leg maar een 'high end audiofiel' uit dat het geen zin heeft om vergulde zekeringen in de meterkast te zetten.
http://www.degroefaudio.nl/index.php/stroomvoorziening/zekeringen/product/95-ahp-vergulde-stop
Of dat een kastje met zand en een blauw lampje echt niet helpt tegen celstress (Wat??? Nooit van gehoord...)
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/08-11-2011/celstress/
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Sirio dv27 groundless lijkt een perfecte dummyload...

Berichtdoor Henry hpsd » 24 feb 2018, 22:11

boerenverstand gebruiken...

Als je 50 ohm coax hebt....(met niets op het uiteinde)...dan weet je dat is open...hoge impedantie...geen transformatie = hoge swr...
Als je 50 ohm coax hebt........................................en het is open..........................en je hebt..........................lage swr....

Dan is er dus iets wat dat beïnvloed.

Mogelijk is dat "de voet" ...daar wijst een ieder als 1e naar..
Het is immers logisch dat er een aanpassing in zit, en dan......

Dan moet je opzoek..
Zit dat erin? Dat ding is gemaakt om een inimini sprietje te voorzien van een mooie SWR....dus...
Zet er eens een koperdraadje op van 2.7 meter en wat radialen...(dat geeft immers een lage impedantie)...anders dan dat 1,14m ding.)

Als je dan verschil ziet in SWR..dan is:
De vraag die je beantwoord wilt krijgen is: wat gebruikt dat ding dan als antenne ? Hij geeft nu immers ook een mooie SWR, terwijl je heel druk bent geweest om aan te tonen dat hij dat ook niet kan doen...dus wat gebuikt hij? en dat is "mogelijk" de buiten kant van de coax oid.

Je vraag is nu te open om een rekenvoorbeeld te geven...
Als je een rekenvoorbeeld wilt hebben (van wimpie bv :wink: ) dan moet je eerst weten wat er gebeurt...
Dus wat gebeurt er ?....waarom doet hij dat ?....
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Sirio dv27 groundless lijkt een perfecte dummyload...

Berichtdoor Wimpie » 25 feb 2018, 21:11

Jouw conclusie (rendement is erg laag omdat de SWR goed blijft bij verwijderen antenne) is rekenkundig te bewijzen. Rekenkundig is dit een netwerkprobleem en hoef je van antennes niet zo veel te weten. De rekenkundige weg die je gaat bewandelen, hangt mede af van de voorkennis die je hebt. Als je bijvoorbeeld goed met langeleidingtheorie (of algemeen tweepoort S-parameters) door de bocht kunt, kom je een eind. Dit zeker omdat je een antenne analyzer hebt (die wellicht ook compleet complexe impedantie of reflectiecoëfficient kan bepalen). Wellicht zul je nog wat extra metingen moeten doen om aan de hand van de impedanties die je meet het rendement te kunnen bepalen.

Ik vermoed dat het draadje wel heel lang gaat worden als je aan de hand van jouw metingen een "exacte" rendementsberekening wilt hebben. Dit vanwege de nodige vragen waarom ik (of iemand anders) bepaalde rekenstappen maak. Een methode waar ik 25 jaar terug mee te maken heb gehad is de Wheeler Cap method om het rendement van kleine antennes te meten. Het principe is dat als je een antenne in een krappe kooi van Faraday stopt, er geen energie uitgestraald wordt. Alle energie die de antenne probeert uit te stralen, wordt door de kooi weer terug de antenne in gereflecteerd, en keert via de kabel weer terug naar de bron. Als er verliezen zijn, komt er minder terug, en dit kun je zien aan de verandering van complexe reflectie coëfficient.

Feitelijk doe jij hetzelfde. Door het verwijderen van de straler, verkom je dat er energie uitgestraald wordt. In de verliesvrije situatie, zou alle energie weer terug de kabel ingestuurd worden richting de TRX. De |reflectiecoëfficient| zou dan 1 moeten zijn (SWR = oneindig). Komt er niets terug, dan zou de impedantie (fase en magnitude) niet mogen veranderen. Als er niets terug komt, wordt er door de straler ook niets uitgezonden.

Als je van je black box weet dat het rendement laag is, is de volgende stap het demonteren van de DUT en uitzoeken hoe de aanpassing in elkaar zit. Vervolgens kan je dan gaan zoeken naar welke componenten het meeste (opzettelijk) verlies geven. Dat verlies is zeer waarschijnlijk opzettelijk zo ontworpen/ingebracht, omdat je anders geen breedbandige antenne kunt maken die erg kort is.

Als voorbeeldje, dit is mijn mobiele spriet met de CB spoel bovenin bovenop een Caddy.
http://www.bild.me/bild.php?file=806113 ... B_guy1.jpg
http://www.bild.me/bild.php?file=8725791Magmount2.jpg

Die tuidraden zijn niet om te voorkomen dat de voet omklapt, maar om te voorkomen dat bij wat hogere snelheid de antenne erg achterover buigt. Ik had hem achteraf van 6 mm RVS moeten maken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten