Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor edgee » 26 jan 2018, 11:18

Hoi,

Vrij nieuw in het CB gebeuren, met een President Harry 3 bak en een bijbehorende balkonantenne (sprietje van 1m) gestart,
maar echt veel is er niet mee te werken natuurlijk, hoor wel wat stations uit de omgeving maar ze moeten al dichtbij zitten of met veel vermogen werken
Ikzelf hou het bij de 4w en probeer er zover mogelijk (met de antennebeperkingen in acht genomen) mee te komen.

De mogelijkheid om op zolder (leien dak (3m hoog) geen isolatie) een antenne te plaatsen deed zich voor
dus na lang rondzoeken en vergelijken gekozen voor onderstaand ontwerp.

https://www.youtube.com/watch?v=lmR-qtc5gdk

een antenne (koperdraad, geïsoleerd) met lengte 259.08cm en 4X 261.62 radialen, ben zo dicht mogelijk bij deze waardes gebleven.

De lengte van de antenne past prima onder het dak en met de radialen kom ik goed weg,
echter toch teleurstelling, SWR van 3, en bij een korte zendactie valt de fm radio in de keuken uit, dus niet goed bezig...

Wat mis ik nu aan de antenne een balun? of mantelstroomfilter? of mss beide?

elders nog zelfbouw 1/4 gezien met 2 radialen aan de mast gemaakt en deze ge-aard, mss is dat beter?

Ik hoor graag de reacties/tips...
Davy
edgee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 jan 2018, 10:51

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 jan 2018, 14:31

Hoi Davy en welkom op het forum.
Al flink aan het experimenteren geweest zie ik. Altijd leuk om te zien. :-)
De lengte van de draden zullen wel ongeveer kloppen.
Alleen omdat je de antenne binnenshuis gebruikt is de omgeving van invloed op de impendantie (SWR) van je antenne.
Kun je de SWR eens meten op het hoogste kanaal en het laagste kanaal?
Als de SWR op het laagste kanaal lager is, dan is je antenne te lang.
Is de SWR op het hoogste kanaal lager, dan is je antenne te kort.

Als je antenne te lang is dan is het gemakkelijk. Steeds een stukje ervan af knippen tot de SWR acceptabel wordt.
Je hoeft wat SWR betreft niet tot het uiterste te gaan. 1.2 of 1.3 is uitstekend. Niets meer aan veranderen als je dat gehaald hebt.

Wat de FM Radio betreft... Op welke frequentie staat deze afgestemd???
Dat je jezelf op de FM Radio terughoort wilt namelijk niet zeggen dat je iets fout hebt gedaan.
Een radiozender zend niet alleen op de eigenlijke frequentie uit, maar ook op harmonischen.
Dat zijn veelvouden van de frequentie waar je op zend.
Bijvoorbeeld kanaal 1: 26.965 MHz
De 1e harmonische = 2x 26.965 = 53.93 MHz
De 2e harmonische = 3x 26.965 = 80,895 MHz
De 3e harmonische = 4x 26.965 = 107.86 MHz

Zoals je ziet zit de 3e harmonische in de FM omroepband. Op die frequentie kun je jezelf terug horen.
Het vermogen dat je op de harmonische frequenties uitzend is vele malen kleiner.
De afstand waarop je je op de radio hoort zal maar enkele meters zijn.

Nog één ding. Als je ooit de tip krijgt om je 27mc 'op te draaien' aan een spoel in je 27mc,
doe dit niet. Je meter geeft wel meer vermogen aan, maar dat is het vermogen opgeteld van alle frequenties waarop je uitzend
(dus inclusief de harmonischen).
Waar je aan draait is het pi-filter. Deze zorgt dat de harmonische frequenties zoveel als mogelijk wordt onderdrukt.
Draai je aan die spoel dan haal je de onderdrukking weg en ga je overlast veroorzaken op de harmonische frequenties.

Veel plezier met de hobby.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor edgee » 26 jan 2018, 15:41

Dag Pascal,

Hartelijk dank voor de uitleg,

ik heb me even vergist met de uitdrukking "fm radio" hij staat nl DAB te spelen, freq zit dacht ik ergens op de 200Mhz.
Maar goed, met de president antenne van 1m lengte, had ik dit niet, mss ook omdat de zelfbouw antenne beter afstraalt ;-)
Maar goed dit is nog geen onoverkomelijk probleem.

De SWR had ik al een beetje gevreesd dat dit komt doordat ik een antenne binnen heb staan.
Zowel op kanaal 1 als 40 met de meter telkens gekalibreerd, kom ik op dezelfde waardes uit, telkens 3.

Ik ga dit weekend nog een beetje verder experimenteren ,
Mvg.,
Davy
edgee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 jan 2018, 10:51

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 jan 2018, 20:23

Ha! Een DAB radio. Je bent al helemaal klaar voor de toekomst. :-)
Mooi spul. Ik heb zelf ook een DAB radio.
Waarschijnlijk zit hier onder menging in, waardoor de spiegelfrequentie in het VHF gebied komt te liggen.
Als ik de ptt inschakel van mijn VHF zender dan valt mijn DAB radio ook uit.
Ik denk dat dit een van de komende uitdagingen gaat worden van radioamateurs die op VHF actief zijn,
als DAB straks echt gemeengoed wordt.
En wat je 27mc betreft, je kunt ook verder tellen met die harmonischen.
DAB zit in Tv-band III (174–230 MHz)
De 7e harmonische zit op 188,775 MHz.
Midden in het DAB bereik dus....

Als de DAB radio ondermenging gebruikt, met een middenfrequentie van 10.7 MHz,
dan ligt de spiegelfrequentie tussen 152,6 en 208,6 MHz:
174 - (10.7*2) = 174 - 21.4 = 152,6 MHz
230 - (10.7*2) = 230 - 21.4 = 208,6 MHz

De 6e harmonische komt uit op 161,79 MHz. Ook dat kan je DAB ontvangst verstoren.

Wat antennes maken betreft, misschien heeft Henri nog wel een goede tip voor je.
Ik denk dat de SWR niet merkbaar veranderd omdat de resonantie frequentie ver uit de buurt van de 40 kanalen zit.
Met een antenne analyzer zou je heel snel kunnen zien of je antenne te hoog of te laag in frequentie is.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor president- mckinley » 26 jan 2018, 21:17

Waar heb je de dip zitten dan?
En dat je DAB over zijn nek gaat, verbaast me niets.
Zo goed is dat spul helemaal niet.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor Wimpie » 27 jan 2018, 00:26

@edgee Davy:
Jouw opzet moet kunnen werken.

Zoals reeds aangegeven, probeer de lengte van de straler wat aan te passen om de SWR te verbeteren. Het eindje terugvouwen (zeg maar haarspeldje) werkt prima, je knipt er dan nooit te veel af. Als de VSWR op kanaal 1 slechter is dan op kanaal 40, dan is de antenne te kort. Gebruik bij voorkeur een losse SWR meter, die zijn doorgaans beter dan de versies die in de bakkies zitten. Oh ja, Je hoeft alleen de lengte van de straler aan te passen (dus niet de lengte van de 4 radialen).

Zo'n antenne krijg je nooit exact op SWR = 1. Dit komt omdat bij resonantie de impedantie niet precies 50 Ohm is. Zoals reeds aangegeven SWR = 1.0, is niet echt nodig. De eindtrappen in nieuwe bakkies kunnen best wat hebben. Normaal gesproken moet je hem in het midden van de band wel beneden SWR = 1.5 kunnen krijgen.

mantelstroom.
Zo'n antenne produceert iets mantelstroom, normaal niet voldoende om er last van te hebben. Een ferriet (materiaal 43) met 14 mm binnendiameter en daar RG58 drie keer doorheen kan de ontvangst iets verbeteren. Eventueel op zo'n 2.5 m eronder nog een keer zo'n kern en je bent de mantelstroom echt kwijt, waardoor je er zeker van kunt zijn dat dit geen probleem meer is. Als dan de storing op de DAB radio er nog is, komt het in ieder geval niet door straling van de kabelmantel. Laat je niets wijs maken om duurdere kabel te gebruiken. RG 58 MIL-C-17 werkt prima op CB tot lengtes van zo'n 15m.

Over storen op je DAB. Deze antenne is veel beter dan zo'n sprietje van 1 m. Je produceert meer veld, waardoor de radio bij jou (en wellicht ook bij de buren) plat kan gaan. Dit is het risico van goedwerkende antennes in huis.

Als het een harmonischenprobleem is, dan kan een low pass filter (LPF) werken. Voordat je koopt, kun je beter eerst lenen om te kijken of het je probleem oplost. Geeft dit geen verbetering, dan heb je geen harmonischen probleem. Dan is (helaas) de enige praktische optie: antenne buiten plaatsen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor edgee » 27 jan 2018, 10:28

Hey,

Ik werk met een losse swr meter, die kan ik prima in de gaten houden.
Vanavond wat spelen met de lengte van de antenne, hopelijk zakt de SWR tot aanvaardbare waardes.

Gisterenavond toch al een aantal stations uit de buurt gehoord, de ontvangst is iig een stuk beter dan de 1m spriet :-)
Btw ik situeer me noord-limburg (België)

Mantelstroomfilter ga ik later ook eens proberen tussen te voegen, zeker als het ten goede komt aan
de ontvangst enof zendkwaliteit en mss lost het het probleem van de DAB ook wel op...
wat dat betreft, ben niet direct fan van DAB, bij slechtere ontvangst krijg je al meteen rare bijgeluiden in de audio
brrrr, maar we moeten mee met de vooruitgang...
trouwens heb ik hier naast de nieuwerwetse DAB radio een goed werkende SABA buizenradio staan , luister ik graag naar, af en toe een goeie FM of AM zender, heerlijk :-)

Alvast hartelijk dank voor de tips!

Mvg.,
Davy
edgee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 jan 2018, 10:51

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 jan 2018, 18:46

Wat DAB betreft... Bij FM heb je snel last van ruis....
Of het geluid valt steeds weg omdat de radio met RDS probeert over te schakelen op een sterkere zender
(waarvan je dan nog net niet in het bereik zit).
Of als je net langs het signaal zit dan klinkt het niet meer mooi...
Als je een tunnel inrijdt kun je het geluid even helemaal uit zetten, naar ruis luisteren is ook niet leuk...

Ik denk dat DAB+ voor- en nadelen heeft, FM heeft dat zeker ook.
Net zoals GSM in de begin tijd.. Er stonden nog niet genoeg masten en ik hoorde vaker Donald Duck dan mijn gesprekspartner...
Ik heb het tot het laatst op ATF3 gehouden (analoog autotelefoonnet op 950 MHz)...
Maar nu, met 4G klinkt GSM in hi-fi kwaliteit.. Soms heb ik het idee dat het via de telefoon zelfs beter klinkt dan rechtstreeks..

Noord-Limburg... Dan woon je vast niet ver van mij,.,,
Ik woon nog geen 2 km ten zuiden van de E314, zeg maar ten zuiden van Maasmechelen maar dan aan de andere kant van de Maas.
In Belgisch Limburg wordt kanaal 28 gebruikt heb ik mij laten vertellen...
Kanaal 30 en 8 ook...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor panda58 » 27 jan 2018, 20:46

Wij hebben ook dab radio in de auto.
Maar ruisen of storen kennen we niet.
Alleen als er geen ontvangst is valt de radio helemaal stil.
Gebeurt eigelijk nooit.We luisteren meestal naar Sky of 538.Radio 10 jaren 60/70.


Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor edgee » 30 jan 2018, 23:31

Hey Iedereen,

Ondertussen de SWR van de zelfbouwantenne een stuk beter gekregen, zit nu tussen de 1.3 1.5
En ben al dik tevreden dat me dat gelukt is met een zelfbouwantenne, en jullie hulp uiteraard.
Wat ik gedaan heb is de antenne verplaatst en met de lengte "gespeeld",
mogelijk kan het nog beter maar voor ze op zolder te hebben staan vind ik het al heel aanvaardbaar.

@ 19-DT-170
Beiden in limburg , ik zit aan de andere kant richting Lommel,
Hier hoor ik regelmatig op kanaal 7 en 22 gesprekken, in de avond, vooral van de kanten van Mol/Turnhout.
ik geraak er niet tussen, ze horen me niet met m'n 4 watt...

DAB stoort nu gek genoeg ook niet meer, heeft t met verplaatsen te maken wie zal het zeggen, het is in ieder geval opgelost.

Volgend project is een zender in de auto :-)

Grtz
Davy
edgee
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 jan 2018, 10:51

Re: Zelfbouw 1/4 wave CB antenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 31 jan 2018, 10:34

Goed bezig Davy. Veel plezier ermee. :-)
Het zou overigens best kunnen dat de stations die je hoort de Squelch heel ver dicht hebben.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten