Antenne op de voertuig

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne op de voertuig

Berichtdoor Jinn79 » 05 sep 2017, 08:07

Hey lads!
Binnenkort ga ik voor de eerste keer -vroeger had ik enkel een basisstation- een bakkie in mijn wagen plaatsen.

Ik vraag me af hoe dat jullie ervaren mobiele CB'ers het doen ivm de kabelverbinding van antenne(met magneetvoet) naar de bakkie.
Ik ben geen voorstaander van het boren van gaten in de koetswerk van mijn wagen. Ik dacht aan om de kabel via het zijraam of via de kofferdeur(ik heb een hatchback, Mitsubishi colt) te laten lopen, maar weet niet of het ideale oplossing is?

En hoe doen jullie met het voeding? Via de 12V aansluiting of rechtstreeks naar de accu van de wagen?

Mijn bakkie moet nog geleverd worden, ik had het vorige week besteld. Met de bakkie zitten er antennes ZONDER magneetvoet bij geleverd. Dus zodra mijn bakkie toekomt, moet ik nog een aangepaste antenne gaan aanschaffen.
Trouwens, moet er ook SWR geregeld worden met zo'n mobiele antennetje? Bij meeste mobiele bakkie-pakketten zit er geen SWR-meters bij, mss is het niet nodig voor zo'n 'klein' antennetje?

Mijn excuus voor vele vragen, het is immers meer dan 20j geleden dat ik me nog bezig heb gehouden met CB-gebeuren.

Alle adviezen welkom!!

Bedankt en nog een fijne dag nog!

Mvg, Jinn79
Jinn79
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 aug 2017, 11:05
Woonplaats: Regio Waasland (BEL)

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor Rene » 07 sep 2017, 12:57

Hallo Jinn ,
Waar de kabel van buitenaf de auto inkomt is niet zo van belang als het om de werking gaat...de antenne midden boven op het dak is eigenlijk de ideale plek.

De SWR moet zeer zeker goed zijn om het zaakje zo optimaal mogelijk te laten werken..en het mooiste is om je bakje rechtstreeks op de accu aan te sluiten , maar op de sigarettenaansteker gaat ook probleemloos ( is mijn ervaring! )
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor Jinn79 » 08 sep 2017, 14:38

Hey Rene! Bedankt voor uw tips!
Ik neem aan dat je vanuit de cabin een kabel naar '+' pool van de accu hebt laten lopen en een andere naar de massa ergens onder de motorkap?

Ik ga straks eens kijken hoe ik een kabel van de cabin naar accu kan omleiden. Ik hoor net dat mijn (bestelde-) antenne is aangekomen. :D

Alvast een goede weekend!
Jinn79
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 aug 2017, 11:05
Woonplaats: Regio Waasland (BEL)

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor Rene » 10 sep 2017, 00:17

Plus en min beiden op de accu..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor haab » 12 sep 2017, 09:36

Ik heb een magneetvoet op het dak en leid de kabel achter via de "hatch" naar binnen. Belangrijk is dat je de kabel niet direct van boven over de rubber naar binnen leid. Water kan dan via de kabel langs de rubber en je krijgt dan vocht in de auto.
Ik leid de kabel aan de buitenkant langs het rubber naar beneden en dan onderaan weer naar boven de kofferbak in, zo zal eventueel regenwater van de kabel afdruppen voordat de kabel het afsluitrubber passeert.
De rubber goed onderhouden met siliconenspray is m.i. Ook belangrijk omdat die kabel over het rubber een extra belasting vormt die ellende zou kunnen geven..
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor Jinn79 » 20 sep 2017, 14:09

Bedankt Rene en Haab voor jullie tips!
Dat van kabel langs onderaan naar binnen laten lopen is een goed idee, ik heb er zelf niet aan gedacht!
Overigens, hebben jullie extra maatregels getroffen om de lakschade door het 'schurende' kabel op het dak tegen te gaan? Een beschermlaag op het dak geplakt o.d.?
Uiteraard gaat het hier over een antenne met magneetvoet.

Alvast prettige dag nog!
Jinn79
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 aug 2017, 11:05
Woonplaats: Regio Waasland (BEL)

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor 19-DT-170 » 20 sep 2017, 22:10

Het enige waar ik zelf last van heb is hele kleine krasjes op de plek waar de magneetvoet staat.
Er zit altijd wel iets van stof tussen de magneetvoet en het autodak. Door minieme verschuivingen kun je hier last van krijgen.
Maar van lakschade door 'schurende' kabel heb ik nog niet gehoord.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor haab » 20 sep 2017, 22:41

Ik heb een magneetvoet van diamond, die is gecombineerd met een zuignap. Tot nu toe zie ik geen schade aan de lak/dak. Staat er sinds een jaar ononderbroken op. Schade door de kabel heb ik ook niet. Kan in principe ook niet daar de kanel zachter is dan het dak. De kabel zou beschadigd moeten raken door wrijvingen..
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor haab » 20 sep 2017, 22:47

Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Antenne op de voertuig

Berichtdoor Jinn79 » 21 sep 2017, 08:15

Ok! Bedankt voor jullie nuttige tips en tricks!
Jinn79
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 28 aug 2017, 11:05
Woonplaats: Regio Waasland (BEL)


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten