Antenne op een Land Rover Defender

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne op een Land Rover Defender

Berichtdoor zwannie » 08 mei 2007, 20:49

Okay, ik heb de spullen in huis. Intek M790 en een 'sirio turbo 1000' vaste antenne voor op de auto.

Waar kan ik het beste de antenne plaatsen. De Land Rover Defender heeft deels (boven cabine) een aluminium carresorie en boven de laadruimte is het kunststof. In het gedeelte boven de cabine zit ook nog een dakraam. Er is ruimte tussen voorruit en dakraam en tussen dakraam en het dak van de laadruimte.
Hoe zit het met aarding van de antenne. Moet deze contact kunnen maken met de carresorie? Kan dit met eeb draadbrug bijv. overbrugt worden? Kortom, ik heb wat hulp van jullie nodig.
zwannie
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 08 mei 2007, 22:02

Nou ik denk dat de beste plek boven op het (metalen) dak is of op een metalen dakdrager . Een tweede keus is op het spatbord(kans op motor storing) of achter op de auto tussen het reserve wiel /auto (kans op slechte swr en afstraling) of bij een zeer lange antenne op de bumper voor. En deze moet goed contact maken met massa dit kan evt door een extra aardlitze(zo kort mogelijk) aan te brengen. De ant. plaatsen op het kunstof dak is GEEN optie ook niet met een extra massa kabel de ant. moet echt op een metalen oppervlakte staan .

Suc 6 Frank :wink:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor zwannie » 09 mei 2007, 10:06

19-AT-068 Frank schreef:Nou ik denk dat de beste plek boven op het (metalen) dak is of op een metalen dakdrager . Een tweede keus is op het spatbord(kans op motor storing) of achter op de auto tussen het reserve wiel /auto (kans op slechte swr en afstraling) of bij een zeer lange antenne op de bumper voor. En deze moet goed contact maken met massa dit kan evt door een extra aardlitze(zo kort mogelijk) aan te brengen. De ant. plaatsen op het kunstof dak is GEEN optie ook niet met een extra massa kabel de ant. moet echt op een metalen oppervlakte staan .

Suc 6 Frank :wink:


Hoe groot moet dit metalen oppervlak zijn en van welk materiaal?
zwannie
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 mei 2007, 20:17

Nou hoe groter hoe beter , dus als je auto helemaal van metaal zou zijn dan is de beste plaats in het midden van het dak dit geeft de beste afstraling van je antenne . Wat ook goed werkt is de antenne monteren op een dakrager ,deze wel even verbinden met een goede massa :arrow: http://www.mydarc.de/dg9maq/FALCON_Outb ... il_640.jpg
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor zwannie » 15 mei 2007, 18:31

19-AT-068 Frank schreef:Nou hoe groter hoe beter , dus als je auto helemaal van metaal zou zijn dan is de beste plaats in het midden van het dak dit geeft de beste afstraling van je antenne . Wat ook goed werkt is de antenne monteren op een dakrager ,deze wel even verbinden met een goede massa :arrow: http://www.mydarc.de/dg9maq/FALCON_Outb ... il_640.jpg

Antenne in het midden van de achterzijde van de Defender geplaats en een massa naar het chassis doorgetrokken. Nu de antenne nog aftrimmen. Bereik gisteren was ca. 12 km.
zwannie
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 15 mei 2007, 21:42

Volgens mij gaat het goed komen :lol:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor zwannie » 16 mei 2007, 23:14

19-AT-068 Frank schreef:Volgens mij gaat het goed komen :lol:

Ik merk dat ik op de goede weg ben. Trimmen heb ik ook door met de SWR meter. Voordat ik de massa had doorgetrokken een waarde van ca. 2 op kanaal 20.
Ik meet nu op kanaal 20 een waarde 1:1.2-1.3. Als ik de antenne 0,5 cm langer maak gaat hij naar de 1:1.5 toe. mKan ik er gewoon een stukkie afzagen? Om een waarde van 1:1 te krijgen?
zwannie
 

Re:

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 16 mei 2007, 23:57

zwannie schreef:
19-AT-068 Frank schreef:Volgens mij gaat het goed komen :lol:

Ik merk dat ik op de goede weg ben. Trimmen heb ik ook door met de SWR meter. Voordat ik de massa had doorgetrokken een waarde van ca. 2 op kanaal 20.
Ik meet nu op kanaal 20 een waarde 1:1.2-1.3. Als ik de antenne 0,5 cm langer maak gaat hij naar de 1:1.5 toe. mKan ik er gewoon een stukkie afzagen? Om een waarde van 1:1 te krijgen?


Ja dat kan maar als je er te veel afzaagd dan heb je een probleempje met de swr.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 162 gasten