Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke lengte

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke lengte

Berichtdoor marcovp » 12 dec 2016, 11:38

Ik wil dus een antenne voor een portofoon op mijn scooter zetten. Op een ander forum kreeg ik de mededeling dat voor een porto een echte grounplane niet noodzakelijk is. Normaal wordt de porto geaard door de gebruiker. De antenne verbinden met het frame van de scooter zou voldoende aarde moeten leveren. Wel las ik dat je het bereik van een portofoon fors kan verbeteren door een zogenaamde tiger tail aan de porto te hangen. Voor de 11 meter is dit echter niet een heel bruikbare optie. Ik zat daar zo eens over te denken en vroeg me ineens af of het mogelijk is een soort dipool te maken waarbij de buitenmantel van de coax kabel aan een kortere CB spriet wordt gekoppeld. Het wordt dan een ongelijke dipool waarbij de antenne die voor de aarde zorgt elektrisch wel gelijk is aan een kwart golf.

De opzet zou dan een centre loaded spriet van ongeveer 150cm als straler en een spriet van ongeveer 50 cm als groundplane. Dit is wat maximaal haalbaar is gezien de hoogte van scooter. Zou dit een werkbare optie kunnen zijn?
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke le

Berichtdoor 19DT2120 » 12 dec 2016, 12:09

Dit principe werkt gewoon!
Kijk maar eens naar de boemerang antenne,dit is het zelfde principe !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke le

Berichtdoor marcovp » 12 dec 2016, 12:13

19DT2120 schreef:Dit principe werkt gewoon!
Kijk maar eens naar de boemerang antenne,dit is het zelfde principe !

Oew, nice. Ik voel een uitdaging opkomen. Wilde het alleen even zeker weten, maar inderdaad de Boomerang is een mooi voorbeeld al staat de radiaal daar wel onder een hoek. Ikw il meer een rechte dipool maken om het een beetje compact te houden. Het blijft een scooter natuurlijk.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke le

Berichtdoor 19DT2120 » 12 dec 2016, 14:19

De reden dat hij onder een hoek van xº staat heeft 2 redenen :
*->hij heeft minder last van objecten(schoorsteen,mast etc) die de swr beïnvloeden .
*->de swr/impedantie is het gunstigst
Afbeelding
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke le

Berichtdoor marcovp » 12 dec 2016, 14:48

19DT2120 schreef:De reden dat hij onder een hoek van xº staat heeft 2 redenen :
*->hij heeft minder last van objecten(schoorsteen,mast etc) die de swr beïnvloeden .
*->de swr/impedantie is het gunstigst
Afbeelding

OK, weer wat geleerd. En had het kunnen weten, het wel eens een kwart golf antenne gemaakt voor 70cm.......

Zal eens kijken wat ik kan versieren met twee radialen onder een hoek van een graad of 40. Een beetje zoals bij een politiemotor. Niet dat ik mijn scooter daarmee wil vergelijken maar het is wel leuk om te experimenteren met de meest ideale oplossing is gezien de beperkingen. Op zich heb ik wel redelijk wat ruimte onder de achterdrager. Vanavond maar eens meten.

Afbeelding
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke le

Berichtdoor Corvy » 12 dec 2016, 22:26

Ik zou een balkon antenne nemen. Als je de spriet te lang vindt, kan je ze alsnog vervangen door een korter type.
Als je aan 2 radialen denkt, is de President Aravalli misschien een optie.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Dipool met ongelijke stralers (elektrisch wel gelijke le

Berichtdoor marcovp » 13 dec 2016, 09:20

De Aravalli is denk ik net een beetje te groot. Heb gisteren gemeten en radialen van een centimeter of ff kan ik aardig kwijt. Om het zeker te weten maak ik de komende dagen even een dummy van wat rondhout zodat ik echt kan passen en meten. Idealiter zou ik de antenne achter de topkoffer zetten, maar ik kan de scooter nu maar net kwijt in de schuur. Ik moet even kijken of ik hem 5 centimeter langer kan maken :-)

Als het allemaal gaat passen neem ik denk ik twee korte Firesticks als radialen. Daarop dan iets centre loaded als straler, misschien wel een Wilson Trucker. Ik wil zoveel mogelijk antenne zo ver mogelijk van de scooter om storing te vermijden.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten