CB antenne op scooter

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CB antenne op scooter

Berichtdoor marcovp » 11 dec 2016, 13:35

Ik wil een CB antenne op mijn scooter zetten. De landelijke CB repeater krijgt in mijn omgeving steeds meer dekking dus wil ik proberen of het gaat lukken om niet alleen in de auto maar ook op de scooter wat te kunnen kletsen.

De zender is een Albrecht AE2990. Deze wordt aangesloten op een communicatieset die al is ingebouwd. Ik heb dus speakers en een microfoon in de helm.

De uitdaging is nu de antenne. Ik heb nauwelijks metaal op de scooter om de antenne op te bevestigen. Nu kan ik een Firestick nou ground antenne nemen maar ik kwam ook onderstaande "oplossing" tegen

Afbeelding

Hiermee heb je meer keuze in antennes. De reden dat ik er naar wil kijken is dat ik de Firestick antennes niet echt mooi vind. Ik zou liever een centre loaded spriet neerzetten. Ik kan alleen nergens info ontdekken over de lengte van deze counterpoise kit en of het daadwerkelijk werkt. Ik zou zeggen dat je hiermee een dipool maakt maar ik vermoed dat de spriet niet langer is dan een centimeter of 30 met een spoel om hem elektrisch te laten kloppen.

Kent iemand dit soort dingen en werkt het op het moment dat er helemaal geen HF aarde is of helpt het alleeen om de reeds bestaande aarde te verbeteren?
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: CB antenne op scooter

Berichtdoor Robber57 » 22 dec 2016, 18:46

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 03 aug 2018, 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: CB antenne op scooter

Berichtdoor marcovp » 22 dec 2016, 21:56

Als je wilt kan ik je wel zeggen hoe je hem op de 400 kanalen zet, daar is een trucje voor maar deze is niet gedocumenteerd.

Ik ga inderdaad eerst maar eens proberen de aarde van de scooter te gebruiken om te Ien wat dat doet. In eerste instantie wil ik geen gebruik maken van de voeding van de acooter om storing te voorkomen. Met de lange BNC antenne heb ik inmiddels best een aardige afstand weten te bereiken. Mochten de batterijen niet voldoende power geven dan heb ik nog een 12 volt 6800 mah lipo accu liggen die voldoende stroom moet geven voor mijn ritjes van en naar het werk.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: CB antenne op scooter

Berichtdoor cb1gwn » 24 dec 2016, 00:24

Storing heb je toch wel van je scooter (als die loopt). De ontsteking zorgt daar wel voor.


Je kunt een mini boomrang antenne proberen. Als je die nog kunt vinden tegenwoordig.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: CB antenne op scooter

Berichtdoor marcovp » 29 dec 2016, 11:43

Met de ontvangst lijk ik geen storing te hebben. Dan loopt de porto wel op batterijen.

Ik heb alle spullen nu binnen om de bedrading verder in orde te maken. Daar hoop ik een deze dagen mee te kunnen beginnen. Porto komt op het dashboard zodat ik het volume en de squelch makkelijk kan regelen. Aan de linker handgreep komt een PTT toets zodat ik makkelijk kan zenden zonder mijn hand van het stuur te halen.

De antenne wordt voor nu even een Sirio van 140cm die ik nog had liggen. De buitenmantel van de coax wordt verbonden met het frame van de scooter. Met wat geluk wil het allemaal werken dan, anders moet ik verder gaan zoeken.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: CB antenne op scooter

Berichtdoor marcovp » 31 jul 2017, 16:39

Zo, een kick na een lange tijd. Helaas had ik niet eerder de gelegenheid de boel in de te bouwen maar dat is afgelopen weekend gebeurd.

Ik heb de Sirio antenne geplaatst. De SWR is veeeel te hoog, ongeveer 1:8. Waar ik me al een paar dagen het hoofd over aan het breken ben is het volgende.

De porto heeft een rubber duck die redelijk afgestemd is. Dat is ook een antenne zonder aarde. Naar wat ik begrijp levert de persoon die de porto beet heeft de aarde. Ik heb nu de antenne geplaatst en de bevestiging verbonden met het frame van de scooter in de verwachting dat het staal voldoende massa zou bieden. Dat lijkt niet zo te zijn, maar ook als ik de porto beet heb blijft de SWR heel hoog. Nu was het eerder ook al niet denderend met deze antenne maar dit is wel heel hoog.
Ik zou zeggen dat als de porto normaal ook zonder aarde (als in een tweede straler) aankan, de massa van de scooter voldoende zou moeten zijn om na te bootsen dat ik de porto beet heb. Is dat een juiste conclusie? Ik wil nog niet meteen een no ground antenne aanschaffen tot ik zeker weet dat het niet anders kan.

Overigens hoor ik hem nog steeds niet knetteren. Het geluid wat ik in de helm doorkrijg is gewoon goed.

Edit: ik bedenk ineens dat ik het even kan proberen met een Sirio performer. Die staat sowieso goed afgesteld. Als die wel een goede SWR geeft op de scooter zit het dus in de nu gebruikte antenne.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten