V-Dipool

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

V-Dipool

Berichtdoor Corvy » 11 okt 2016, 21:06

Een dipool wordt dikwijls als V of omgekeerde V gebruikt.
Hoe belangrijk is de grootte van de hoek tussen beide elementen? Is er een richtwaarde?
Ik vermoed dat de impedantie gaat veranderen. Bij aluminium antennes zie ik een gamma match.
Dan kan je nog wat aanpassen. Bij draadantennes zie ik dat niet. Hoe los je dat dan op zonder tuner?
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: V-Dipool

Berichtdoor Corvy » 11 okt 2016, 23:47

Ik heb het even opgezocht. 120 graden zou uitkomen op 50 Ohm.
Het minimum zou iets van een 60 graden moeten zijn.
Kleinere hoek is lagere impedantie en kleinere bandbreedte.
Blijf ik me wel afvragen waarom aluminium antennes die gamma match (nodig?) hebben terwijl je dat bij draadantennes niet ziet?
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: V-Dipool

Berichtdoor president- mckinley » 12 okt 2016, 08:15

Ook bij draad antennes heb je een aanpassing nodig van symmetrisch naar a symmetrisch.
Heel vaak wordt dit niet gedaan wat hem maakt geen verschil hoor je vaak.
Toch moet het wel.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: V-Dipool

Berichtdoor Henry hpsd » 12 okt 2016, 19:56

Hallo !

Als we 9 van de 10 mensen vragen naar de impedantie van een dipool....dan zeggen ze ongeveer 75 ohm.
Nog sterker, je zal dat in de meeste boeken ook terug vinden.

En in de "vrije ruimte" is die impedantie zo'n 73 ohm maar niet helemaal "zuiver" ( en zit nog wat "rommel" bij) ..
Als we hem nu iets veranderen van lengte (iets korter), dan gaat die "rommel" weg en word de dipool zuiver "Ohms" zo rond de 70 ohm.

Maar tja...dat is theorie....

In praktijk kan de impedantie variëren van ehm..10 tot 100 ohm (ongeveer) afhankelijk van voornamelijk de hoogte boven de grond
(en natuurlijk polarisatie/gebouwen etc)

Dus de eerste beste keer dat iemand roept die dipool is 73 Ohm met een beetje "rommel" dan zeg je :
Hmm, "ik begrijp het niet" en vervolgens:
Leg je een dipool op de grond, meet de impedantie....en vraagt waar die 73 Ohm dan blijft ?
Eindresultaat..... betrokken is klaar met zijn pleidooi !

De impedantie is verder afhankelijk van "hoe" de benen van die dipool zich verhouden tov elkaar (zoals je zelf ook al aangeeft)
Een mooi voorbeeld daarvan is de "groundplane" antenne.
Normaal behoort deze zo rond de 36Ohm te zijn, maar we buigen die radialen wat naar beneden en voila..impedantie gaat omhoog.
Dat is ook het geval met je "inverted V": je kan dus inderdaad de impedantie veranderen door de hoek te veranderen.

Waarom zie je vaak een gamma-match ?
Nou, de meeste aluminium dipolen (commercieel op 27 MHz) komen uit een commerciele Yagi.
We pakken meneer Sirio Die zegt : Ik heb een mooie 4el Yagi op de markt, maar wacht...ik haal er een element vanaf en breng ook een 3el op de markt...ach hij denkt nog ff het kan nog gekker : ik breng alleen die dipool op de markt.
En nee, hij wil geen gezeur met "SWR" dus lekker die gamma-match erop houden dan kan de klant hm aanpassen, dikke prima !
(Want die impedantie kon immers nogal wat varieeren)
Dat neemt niet weg dat het "moet" ik kan die dipool ook wel zo bevestigen dat hij een prima SWR heeft zonder gamma-match
En met de meeste draad dipolen "knippen" we dat hem tot we het beste resultaat hebben...of we hangen hem een beetje anders etc
Dit alles heeft direct effect op de SWR.
maar je moet niet denken dat je met dat knippen de dipool precies een halve golf maakt....nee je "knipt" hem op "beste SWR" en dat kan best wat langer of korter zijn.

Owh ja ...die gamma-match.. heeft niets met "symmetrie" te maken.
Das ook wel logisch:

"symmetrie" Jan de bouvrie,ying yang en dat soort dingen.....wacht ff...Yoga...balans !
Oke, dan heb je die dipool en kijk eens wat er gebeurt...zit dat voedingspunt nu echt in het midden ? of hoe moet ik dat zien ?
Als je dat bekijkt zit toch op 1 helft van die dipool "niets" en op de andere de "match" ...is dat symmetrie ?
Denk dat Jan nog ff weer omdraait.

Een aanpassing van symmetrisch naar a-symmetrisch lukt ook niet met een Gamma-match.
Er is dan ook niets tegen om een mantelstroom filter te gebruiken om eventueel problemen door "onbalans" voor te zijn.

Denk nou niet dat als je de antenne "perfect" hebt ...puur ohms etc...dat je geweldig bezig bent !
Er zijn situaties te bedenken waarbij het rendement hoger is als de SWR iets hoger is (owh wazig...ff speuren hier op het forum al eens over geschreven)
En wat denk je dan van die mooie dipool...prima in balans ...en je gaat een paar kanalen hoger, of er zit sneeuw op...of het blad komt aan de boom...
er is altijd wel iets waardoor Jan de bouvrie minder enthousiast word.

Dus...wat doen we:

Antenne ophangen...SWR afstellen dmv: lengte zo goed mogelijk...hoek zo goed mogelijk..liefst een 1:1 balun anders een mantelstroom filtert oid...
En geniet van het resultaat. Indien je "meer" wilt...de winter dagen komen er weer aan, en een goed boek over antennes is nooit weg !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: V-Dipool

Berichtdoor Peter-dx » 18 okt 2016, 13:29

Top uit leg Henry !
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: V-Dipool

Berichtdoor Corvy » 19 okt 2016, 09:38

Inderdaad! Henry weet het altijd goed uit te leggen waarvoor dank.
Ik heb de vraag gesteld i.v.m. de 80m band. Zo'n antenne is lang en de ruimte is beperkt.
Daarom dacht ik als je de hoek kan verkleinen door de hoogte in te gaan, kan je op een kleinere
ruimte misschien toch nog een goed rendement halen.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten