Midland42 Window clamp

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Midland42 Window clamp

Berichtdoor YOYO » 14 aug 2016, 16:38

Hallo Allemaal,

Laat mij beginnen met mij eigen voor te stellen.
Mijn naam is Johan en kom uit het altijd gezellige Tilburg, een zend/radio amateur ben ik absoluut niet maar werk wel in de techniek waar de normale portofoons regelmatig te voorschijn komen.

Over een paar weken ga ik samen met een goede vriend naar Zuid-Duitsland om een paar dagen bij te tanken.
Hij heeft een hele mooie 27MC installatie incl antenne in zijn auto hangen en hij kwam op het idee omdat we toch met twee auto's gaan rijden om daarover onderling contact te hebben en gelijk te kijken of er wat te luisteren valt.
Daar ik de techniek wel grappig vind heb ik via marktplaats een zgan Midland 42 portofoon incl garantie van ERC shop.

Misschien kunnen jullie het al wel raden wij dat natuurlijk gelijk even uitgetest op de Nederlandse autoweg.
Technisch als ik ben had ik natuurlijk al geen hoge verwachtingen aangezien ik me in de kooi van faraday bevindt maar vooruit laten we is kijken.
Resulaat zoals verwacht om te huilen! vrij veld moest ik al blij zijn met een meter of 50 en met een mooie 30tonner er tussen was het gewoon helemaal niks meer.

Nu heb ik is zitten kijken op dit forum en het WWW en kom daar natuurlijk een grote diversiteit aan antennes tegen.
Helaas is dit vooral veel vaste montage (Ik wil geen gaten in de auto), magneetvoeten (vertrouw ik toch niet helemaal met 130 en de eventuele krassen) en beugeltjes (een hoop gedoe) iets wat ik voor mijn 1 a 2x per jaar tripjes met hem een beetje overdreven vindt.

Nu kom ik ook window clamp antenne(voeten) tegen waarop je de antenne van een porto op zou kunnen zetten.
Dit lijkt mij een ideaal iets zodat ik het er eenvoudig op kan zetten als ik dat wil en het ook weer ontzettend snel weg kan halen en heeft qua opberg ruimte niet veel nodig.
Helaas als ik de specificaties bekijk lijken deze niet echt gebouwd te zijn voor de 27MC.
Mijn vraag is dus bestaan deze beugels wel voor de 27MC en hoe goed zijn ze??
Dont get me wrong ik heb niet de planning om 30KM te kunnen zenden maar een goeie 5KM zou een verademing zijn met eventueel een andere BNC antenne zoals op meerde fora wordt aangeraden voor de Midland.

Wie kan me helpen??
YOYO
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 aug 2016, 12:54

Re: Midland42 Window clamp

Berichtdoor Zap666 » 15 aug 2016, 01:11

Hoi Johan, welkom op het forum.

Ik ben zelf ook in het bezit van de "42" en het is een fijne Porto maar de bijgeleverde antenne is waardeloos.
Die heb ik gelijk vervangen met deze: http://www.dile.nl/antennes-portofoon-a ... p-817.html
Die zou je eventueel op zo'n raamklem kunnen zetten maar of de bnc connector tegen 130 kmh (en regen) bestand is durf ik niet te garanderen.
Een betere optie is toch echt een magneetvoet antenne.
Ik gebruik zelf al een tijdje deze: http://www.dile.nl/antennes-mobiel-pres ... p-986.html
Slechts 50cm lang, ziet er uit als een gewone auto antenne en werkt verrassend goed.
160 km/h zonder schuiven of lakbeschadiging.
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Midland42 Window clamp

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 aug 2016, 08:53

Het blijft altijd een keuze die je moet maken....
Ga je voor een groot bereik, of ga je voor 'de antenne mag niet te veel opvallen, misschien krijg ik krasjes, etc.'.
Er is geen goede oplossing om tevreden te kunnen zijn met het bereik, en met 'de antenne mag niet opvallen, etc.'
Je zult dus een keuze moeten maken...
Wat de snelheid en magneetvoeten betreft, de meeste fabrikanten hebben de magneetvoeten getest tot +/- 120km/u
130 durf ik er ook nog wel mee te rijden, maar op de Duitse autobahn met 160 en harder met een magneetvoet zou ik mij toch niet wagen.

Goede antennes zijn oa de Wilson 1000 en de klassieke K40
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Midland42 Window clamp

Berichtdoor Zap666 » 15 aug 2016, 11:48

Pascal heeft absoluut gelijk wat betreft de effectiviteit van een Wilson of K40 t.o.v. de President.
Maar die 160 km/h met de President is uit eigen ervaring, de kleine Wilson gebruik ik niet meer nadat hij met een (weliswaar zeer harde) rukwind op de achterruit bungelde.
Bovendien bevalt de "Poolse aspergesteker-look" van een lange antenne op de auto mij niet.
Ik rij nu met de President voor 11M en de Team Tornado (ziet er precies hetzelfde uit) voor 2/70.
Beiden werken prima en lekker onopvallend.
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Midland42 Window clamp

Berichtdoor YOYO » 15 aug 2016, 21:41

Hallo Heren,

Bedankt voor jullie uitleg en meningen!
Nogmaals ik ben niet echt opzoek naar een kanon van een antenne om er heel ver mee te komen maar een km of 3 zou fijn zijn als je mekaar toch even kwijt raakt.
Als ik het dus goed begrijp is een windowclamp geen geweldig idee en gaat met dit als normale autorijder niet helpen met snelheden tot ongeveer 130 op GPS.
Zapp wat is ongeveer het bereik van de president op de snelweg??
Ook jammer is dat deze redelijk prijzig is om zo is een keer te gebruiken en hoe zit het met de SWR waar ik veel over lees hier?


Feit is wel dat het nu echt voor geen meter werkt heb hem vandaag mee gehad in de werkauto maar meer als ruis kwam er niet uit op kanaal 19. :mrgreen:
YOYO
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 aug 2016, 12:54

Re: Midland42 Window clamp

Berichtdoor Zap666 » 19 aug 2016, 00:13

Die window clamp is om meerdere redenen niet ideaal, je zou het kunnen proberen maar ik ben bang dat het weggegooid geld is.
Het bereik is van veel factoren afhankelijk (o.a. van je tegenstation) maar die 3 kilometer is met de President Virginia zeker mogelijk.
De antenne is pre-tuned, dus geen zorgen over staande golf, zet hem op je dak en hij werkt.

Mijn ervaringen met de Virginia: tussen de Rotterdamse hoogbouw kan het terug lopen tot 1 km of minder, maar afgelopen week had ik vanuit Renesse storingsvrij verbinding met Zierikzee en dat is toch al gauw 15 km, de top is vanaf de Brouwersdam naar Scarsborough aan de Engelse oostkust (maar als de condities zo gunstig zijn lukt dat ook nog wel met een breinaald :lol: dus die tellen we niet mee).

Dat je verder weinig hoort verbaast mij niets, de hoogtij dagen van CB zijn voorbij, het zijn vooral clubjes mensen geworden die op een vast kanaal met elkaar babbelen.
De kanaalindeling die er vroeger was is losgelaten, hoera voor de scanfunctie van je porto.
En met de antenne binnen de auto ontvang je sowieso helemaal niks nada noppes, ook niet met die andere antenne die ik in mijn vorige reactie noemde (damn you Faraday :wink: ).
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Midland42 Window clamp

Berichtdoor YOYO » 27 aug 2016, 11:43

Hallo allen,

Even een korte update:

Ik heb jullie advies opgevolgd en de windowclamp laten gaan.
Bij jullie sponsor heb ik vervolgens een president verginia besteld maar helaas bleek deze tijdelijk niet snel leverbaar en heeft men een president NewYork gestuurd voor dezelfde prijs! (Wat een TOP service en vriendelijk te woord gestaan!)

Inmiddels zit de antenne al een paar dagen op mijn prive auto en heb ik al wat kleine gesprekjes opgevangen in de regio Tilburg dus dat zit wel goed!
Nogmaals dank voor de adviezen!
YOYO
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 aug 2016, 12:54


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten