Draadantenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Draadantenne

Berichtdoor BugHunter » 02 jun 2016, 18:53

Henry hpsd schreef:@ Bughunter...probeer van het weekeinde uit te zoeken hoe het nu wel zit, dan leer je het meest en vergeet je het nooit weer.
Mocht het niet lukken...Ik ben er volgende week weer...we zitten aankomend weekeinde op een eilandje dus kan er even niet op terugkomen..maar ben echt wel bereid je te helpen daarmee.


Ik heb veel antennes gebouwd, en meerdere Inverted V's. Wat mij daarbij opviel is dat ook op de langere afstand heel goed viel te werken met verticale antennes. Theorie en praktijk, you know.
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 02 jun 2016, 19:23

Yes I do know :-)

Je geeft de indruk dat theorie en praktijk verschillen:

Als de praktijk met de theorie niet overeenkomen...dan snap je of de theorie niet of je hebt in de praktijk een fout gemaakt.

Verticale antennes hebben van huis uit een lage opstralingshoek, indien dicht bij de grond geplaatst t.o.v. horizontale antennes dicht bij de grond.
Horizontale antennes hebben hoogte nodig..vanaf zo'n halve golf lengte boven de grond komt het voordeel ten gunste van horizontale antennes.

Nu bestaat de kans dat je het vertelde om aan te tonen dat de inverted V een verticale antenne is ?
Je ervaring is dat die inverted V het geweldig deed...en hij stond dicht bij de grond...dus dat moet dan wel verticaal zijn..toch ?
....Mocht dat zou zijn..dan snap ik je gedachte..maar deel de mening niet en hoop dat je op onderzoek gaat.

Heel vaak zie je antenne discussies eindigen met "mijn ervaring" en vervolgens word er eentje minder enthousiast etc.

ALs je iemand vraagt wat de mooiste auto was die hij ooit heeft gereden...zegt hij bijvoorbeeld een Mercedes CLK oid.
Nou prachtig ! je ziet hm opkleuren..dat was toch wel zo geweldig...
Maar wat nu als dat een ferrari was...zou hij dan nog opkleuren qua mercedes ?
En wat nu als we die ferrari midden in de woestijn neer zetten..owh..klagen dat hij zal.

Ik doe niet zoveel met ervaring en gevoel..bewijzen moet je hebben...feiten kunnen geven...en onderzoek resultaten aanleveren..objectief...
En als je het niet weet maar wilt weten, zul je het zelf moeten onderzoeken of vragen aan hun die dat al gedaan hebben.

Daarom hoop ik dat je op onderzoek gaat :-)

Grt H.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 02 jun 2016, 19:59

@Sander:
Dat dikke ding uit jouw link zou ik niet niet kopen. V.W.B. ontvangst zal het nog wel gaan maar om te zenden is het echt niks.
Als je binnen onvoldoende ontvangst hebt (bijv door storing), dan houdt een antenne binnen praktisch gezien op.

Als de verhuurder het prima vindt, de antenne is verzekerd, en je woont niet in een gebied met beschermd dorpsgezicht, dan mag je een spriet plaatsen. De verhuurder kan dwars gaan liggen, maar moet het uiteindelijk goed vinden als de manier van bevestigen deugdelijk is. Zie: http://www.aedes.nl/binaries/downloads/ ... -van-r.pdf

Een lange mobiele spriet op een dakkapel bedekt met gaas wil nog wel gaan. Het gaas is dan de tegencapaciteit, zeg maar de vervanging van de Heilige Koe die er normaal onder zit. Echt vooruitgang maak je met een halve golf op het dak (zo'n geval van iets meer dan 5m). Die spanbanden (Haab) om de schoorsteen zijn een prima optie. Het metaal van de voet maak je geleidend vast aan het metaal op de schoorsteen (bijv. via stuk speakerdraad). Een antenne achter in de tuin valt meer op, want die zien buren ook als ze binnen zitten.

@BugHunter:
Loodrecht op de antenne produceert een halve golf inverted-V (met nette balun of common mode filter) geen verticaal gepolariseerde component. Zijn maximale verticale component heb je in de lengterichting (dus als je langs de antenne kijkt). Zijn verticale component in de lengteriching is zo'n 12 dB (factor 15 in vermogen) lager vergeleken met een halve golf verticaal. Als iets 12 dB minder signaal produceert (gelijke opstelhoogte) dan een halve golf verticaal, dan raad ik dat iemand niet aan. Hierbij hou ik rekening met dat de inverted-V binnen hangt.

Dat je in de lengterichting wat verticale component hebt, is vanwege het faseverschil tussen de door de benen opgewekte EM-velden. Één van de benen zit namelijk dichterbij. naarmate je de antenne meer bekijkt vanaf de zijkant, wordt het faseverschil steeds kleiner, en uiteindelijk 0. Daardoor heb je loodrecht op de inverted-V geen verticaal gepolariseerde component.

Staat de antenne dicht bij andere verticale structuren, dan krijg je indirect een verticale component, maar die blijft veel zwakker in verhouding tot de verticale component van een halve golf verticaal.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor BugHunter » 02 jun 2016, 20:28

Ach, ik weet dat er niets lekkerder is dan gelijk krijgen. Maar ik weet ook dat ervaring bewijs is. Mij hoeft men niets te leren. En daar hou ik het wijselijk bij.
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Draadantenne

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 jun 2016, 22:43

Wimpie schreef:Een lange mobiele spriet op een dakkapel bedekt met gaas wil nog wel gaan. Het gaas is dan de tegencapaciteit, zeg maar de vervanging van de Heilige Koe die er normaal onder zit. Echt vooruitgang maak je met een halve golf op het dak (zo'n geval van iets meer dan 5m). Die spanbanden (Haab) om de schoorsteen zijn een prima optie. Het metaal van de voet maak je geleidend vast aan het metaal op de schoorsteen (bijv. via stuk speakerdraad). Een antenne achter in de tuin valt meer op, want die zien buren ook als ze binnen zitten.

Ik ben reuze benieuwd waarom dat je het metaal van de voet vast maakt aan het metaal van de schoorsteen?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Draadantenne

Berichtdoor sander » 02 jun 2016, 23:34

Ik ga denk ik toch maar eens een belletje wagen naar de woningstichting :)
Een gpa zal wel het beste zijn als ik het zo mag aanhoren.
sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 mei 2016, 19:01
Woonplaats: Omgeving Almelo

Re: Draadantenne

Berichtdoor haab » 03 jun 2016, 12:36

sander schreef:Ik ga denk ik toch maar eens een belletje wagen naar de woningstichting :)
Een gpa zal wel het beste zijn als ik het zo mag aanhoren.


Helemaal goed ! Niet geschoten is altijd naast :mrgreen:

Dat document van Waar wimpie de link van postte bedoelde ik, [url]http://www.aedes.nl/binaries/downloads/opdrachtgeverschap-in-de-bouw/20160418-corporaties-en-antenne-installaties-van-r.pdf[\url] een woningztichting is vast aangesloten bij aedes.

Succes
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Draadantenne

Berichtdoor sander » 03 jun 2016, 21:23

Bedankt allemaal voor de goede hulp!

Heb mijn nieuwe (2ehandse) gpa opgehaald. nu nog snel een meter of 20 coax bestellen.
Heb inmiddels ook de woningstichting gebeld maar die wisten zelf niks van de regels af.
Heb maar een mail gestuurd zodat ze dit konden uitzoeken wat mogelijk was.
Morgen ga ik maar eens kijken of ik de gpa misschien "tijdelijk" op een buis in de tuin mag monteren. ;)
sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 mei 2016, 19:01
Woonplaats: Omgeving Almelo

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 03 jun 2016, 23:55

@19-DT-170:
Ook een halve golf eindgevoed heeft wat tegencapaciteit nodig. Doe je niets, dan wordt je coaxkabel de tegencapaciteit en dat heb je liever niet vanwege verhoogde kans op storing t.g.v. zooi dat dicht bij de coax zit (denk aan schakelende adapters). Het gaat ook vaak goed, zeker als je een metalen mast of constructie hebt waar de voet op zit.

Als op die schoorsteen een groot stuk metaal zit, dan kun je dat als tegencapaciteit gebruiken. Een ferrietkern met de coax er drie keer doorheen zorgt er dan voor dat je nagenoeg geen zogenaamde "mantelstroom" op je kabel krijgt.

@Sander:
¡prrrrima keuze! Volgens mij ga je er v.w.b. ontvangst en zenden geen spijt van krijgen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor coszmo » 04 jun 2016, 21:27

Wimpie : je hebt de klok horen luiden en je weet waar de klepel hangt..................
Laatst bijgewerkt door coszmo op 06 jun 2016, 16:25, in totaal 1 keer bewerkt.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 04 jun 2016, 22:00

Coszmo.

Wimpie snapt het heel... heel goed.
Mogelijk verteld hij iets te snel en te diep zodat de gemiddelde CBer "het kwijt" is.
Maar dat is ieders persoonlijke "plan van aanpak"
En het is ook niet altijd makkelijk om te vertellen
Maar die klok slaat zuiver..

Weet je zeker dat je Wimpie bedoelde ?
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor Bulke » 06 jun 2016, 00:00

sander schreef:Wat een hoop goede adviezen zeg! 😃
Ik begrijp dat het jullie punt.
Moet naar buiten met de antenne.

Misschien is dit iets?

http://www.ziezotec.nl/electronicawinke ... is-antenne

Of een balkonantenne?

Of bestaan er beter kleine antennes die niet snel opgemerkt kunnen worden?

Balkon antenne raad ik je af heb ik al mee gewerkt maar bracht niet heeel veel. Succes ermee!!
19AC331
Bulke
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 mei 2016, 23:47

Re: Draadantenne

Berichtdoor Volle Bak » 02 sep 2016, 19:33

Even een vraag omdat ik in een beetje dezelfde situatie zit als de topicstarter.
Ik heb ook een mobiele bak (Albrecht AE 2990), prachtig ding met alles erop en eraan.
Heb ook een lange zogenoemde rubberduck antenne erbij.
Ontvangen doet ie best goed. Stations 20 of 30 km verderop die flink stoken kan ik ontvangen.
Zwakkere stations die niet in de buurt zitten minder.
Het zendbereik is vrij minimaal helaas.
Aangezien ik ook geen grote antenne op het dak wil zat ik, net als de topicstarter, te denken aan een stalen plaat en een magneetantenne uit het zolderraam.
Maar het bereik hiervan is ook niet best dan?
Ik woon in een buitenwijk in een stad. Dichtbevolkt gebied dus.
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Draadantenne

Berichtdoor schoeffel » 02 sep 2016, 21:28

Hmm,,...

Tja,.. de antenne's voor de 27 mc zijn nou niet bepaald klein.
Dus wil je toch een beetje afstand werken,.. dan zul je toch een GPA moeten plaatsen.
Dat is gewoon de goedkoopste oplossing, echter een plaat staal op het dak met een goede kleefvoetantenne wil ook wel werken hoor, alleen wat minder.
Maar overweeg eens een bootantenne, die heeft geen stalen plaat nodig als tegencapaciteit, het werkt goed, maar toch minder als een gewone basisantenne.
Ook zijn er kwartgolf antennes in de handel,... schijnt wel te werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Een draadantenne werkt heel goed, alleen die is veel minder geschikt voor lokaal verkeer, voor DX,.. prima, als je een bandje hoger zit.
Mijn mening is,... een bootantenne lijkt mij voor jou de beste oplossing, vrij onopvallend en niet te lang.
Maar mocht iemand anders op dit forum een beter idee hebben, dan zul je dat zeker te weten komen.
Ik heb geprobeerd een advies te geven, maar er zullen vast mensen zijn die je beter advies kunnen geven.

MVG schoeffel.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Draadantenne

Berichtdoor president- mckinley » 02 sep 2016, 21:41

Een kwart golf is 2,50 meter, vier als radiaal en je bent er ook.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten