Draadantenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Draadantenne

Berichtdoor sander » 30 mei 2016, 19:23

Hallo,

Ik zit met een vraag over een draadantenne.
Ik heb mijn mobile bak Alan 78 Plus Multi opgesteld op zolder.
Zit nu heel provisorisch met een stuk metaal en een magneetantenne vanuit mijn dakraam.
Nu wilde ik wat meer info weten over de draadantenne van de echte kenner, Google heeft te veel info waardoor het mij echt te onduidelijk aan het worden is.
Ik zat te denken om een draadantenne te kopen in een webshop.

nu mijn vragen hierover....

-Moet deze nog worden afgesteld, en hoe?
-Is het nodig om het in een 90 gradenhoek top te hangen of breder?
-Kan dit eventueel ook binnen op zolder worden opgehangen zonder al te veel problemen?
-heb je hier wel of geen balun voor nodig of kan ik gewoon een pvc buis met een aantal windingen er omheen doen en dan gebruiken?
Misschien zie ik nog een belangrijke vraag over het hoofd?

-Hoop heel graag dat iemand mij hier meer over kan vertellen :)
sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 mei 2016, 19:01
Woonplaats: Omgeving Almelo

Re: Draadantenne

Berichtdoor BugHunter » 30 mei 2016, 19:45

Een inverted V is in jouw geval geschikt. Voeding in de nok (binnen) en de 2 polen schuin naar beneden. Lengte is ongeveer 262 centimeter maar je kan hem beter langer houden en uitdippen door er steeds een stukje af te halen. Een balun is ook gewenst, vlak onder de nok 5 windingen van 10 cm diameter.
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 30 mei 2016, 20:42

Ik denk...

Dat je het beter niet kunt doen.
je hebt volgens mij een "normaal" 27mhz setje.
en je wilt graag mensen in jouwn omgeving horen.

Je kunt beter opzoek gaan naar "iets" wat vertikaal uitzend/ontvangt.
een inverted V is voornamelijk horizontaal...."gepolariseerd"
...ben nu aan het werk...ik kom er morgen even op terug..
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2016, 22:48

Sander, helaas Henry heeft gelijk, als je verder dan pakweg een paar km wilt komen, heb je een antenne met verticale polarisatie nodig. Een inverted V tegen het zolderdak is een verre van ideale oplossing.

In de praktijk betekent dit dat je de antenne ook zo veel mogelijk recht overeind moet zetten (verticale orientatie dus). Als je echt wat plezier wilt hebben, zal je antenne ook boven het dak uit moeten staan.

Laat je geen antenne met radialen aanpraten. Ze zijn onhandig groot en doen het binnen NL niet beter dan een halve golf (ook wel onterecht GPA genoemd). Als de voet van de antenne niet aan metaal vast zit, dan is het handig om op zo'n 2m afstand van de voet een dikke ferrietkern te plaatsen (zeg maar hetzelfde model als je om netsnoeren ziet zitten). De kabel (RG58) er drie keer doorheen is meestal voldoende.

Nu maar hopen dat je geen PLC/PLT gebruikers in de buurt hebt.

Ik neem aan dat je ook naar een losse SWR-meter op zoek gaat, dan zie je tenminste als er iets mis zit of gaat.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor sander » 31 mei 2016, 11:23

Ah oké, daar heb ik wat aan! Het gebruik is inderdaad om binnen een straal wat te kunnen ontvangen.
Een losse swr meter die heb ik.
Wat raden jullie mij dan aan als vaste opstelling op het dak?
Zit wel met het probleem dat ik in een huurwoning en een stel "leuke" buren zit.
Misschien een kleinere antenne of de magneet antenne op mijn schoorsteen monteren? (zit standaard een metalen plaat op, daar zal ik een magneetantenne op kunnen monteren.
sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 mei 2016, 19:01
Woonplaats: Omgeving Almelo

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 01 jun 2016, 18:02

Hallo Sander,

Je spreekt van een straal Bedoel je 1, 10 of bijvoorbeeld 30 km? Zit je in Almelo op het platte land, of midden in de stad met veel andere bebouwing om je heen? Zit je in een dal (zeg maar laaggelegen gebied), of hoger gelegen gebied?

En paar dingetjes:
-Jij "moet" het signaal van je tegenstation kunnen ontvangen. Binnen is dat moeilijker vanwege dat je in huis meer storing hebt, en het signaal van je tegenstation minder sterk op de antenne binnenkomt. Inmiddels berucht is de storing van "internet/TV over het lichtnet" kastjes (PLC/PLT).
-Jouw tegenstation "moet" jou kunnen ontvangen.

Op zich kun je op een zolder best een efficiente antenne maken, maar storing komt dan ook harder binnen. Voor ontvangst levert het dus niet veel op. Als je nu reeds bepaalde stations niet kunt horen met je mobiele spriet op metaal op zolder, dan is de kans klein dat je ze wel gaat horen op een goede antenne op zolder. Je tegenstations merken het wel als je een goede antenne neerzet, maar daar heb je niets aan als je ze niet terug kunt horen door de storing.

De beste lineair/kachel/nabrander/etc is een hoge antenne. Hoger plaatsen van je antenne geeft meer signaal, terwijl storing vaak afneemt. Je wint dus veel v.w.b. ontvangst. Hoger plaatsen geeft ook meer signaal bij je tegenstations, dus eveneens winst zonder kacheltje.

Ik hoop dat je er iets mee kunt om te bepalen of het zin heeft om verder te gaan met een antenne binnen op zolder. Oh ja, vergeet die VSWR meter niet, die heb je echt nodig als je gaat experimenteren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor sander » 01 jun 2016, 18:50

Ik zit laag en midden in een woonwijk.

Is het misschien raar gedacht van mij om een GPA binnen te monteren maar niet verticaal maar horizontaal?
Heb inmiddels de inverted v antenne binnen in de nok gehangen.
SWR prima maar het is niks. Meerdere stations kunnen ontvangen met idd. veel storing.
Pluspunt is wel dat er meer ontvangst is dan de magneetantenne :)
sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 mei 2016, 19:01
Woonplaats: Omgeving Almelo

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 01 jun 2016, 19:23

sander schreef:Ik zit laag en midden in een woonwijk.

Is het misschien raar gedacht van mij om een GPA binnen te monteren maar niet verticaal maar horizontaal?
Heb inmiddels de inverted v antenne binnen in de nok gehangen.
SWR prima maar het is niks. Meerdere stations kunnen ontvangen met idd. veel storing.
Pluspunt is wel dat er meer ontvangst is dan de magneetantenne :)


Lees Henry's bijdrage nog eens door. Het is juist NIET de bedoeling om voor contacten binnen NL horizontaal te zitten, dat is ook de reden dat een inverted-V niet zo lekker werkt. Reden: nagenoeg iedereen zit voor contacten binnen NL verticaal gepolariseerd (dus sprieten recht omhoog).

Meerdere stations met veel storing: dan moet je naar buiten met die antenne om ze beter te kunnen ontvangen. Ik weet dat dit niet is wat je graag wilt horen, maar het moet echt als je betere prestaties wil (lees betere ontvangst en wat verder komen). Ik zie dat je ook een SWR meter hebt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Draadantenne

Berichtdoor BugHunter » 01 jun 2016, 20:01

Een inverted V is een prima antenne. De polarisatie is niet horizontaal maar schuin. Daardoor kun je er prima mee werken, maar natuurlijk kan-ie niet op tegen een gpa die met de voet boven de nok staat. Een gpa horizontaal dat werkt niet. Er bestaan handige klemmen voor om de schoorsteen, met een staalkabel. Daarmee kan je in een klein mastje een gpa zetten. Je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat.
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 01 jun 2016, 20:44

Bughunter.

Helaas is de inverted V geen diagonale antenne oid, hij heeft met recht een horizontale polarisatie bestempeld gekregen.
Ik snap wel dat je dat denkt..en het zou ook logisch zijn....het is een hardnekkig gerucht en vaak fout verteld.

Maar helaas: het is niet waar.
Hij is voornamelijk horizontaal gepolariseerd, ik zeg voornamelijk.... omdat er ook "gebieden" zijn waar hij iets meer naar verticaal neigt.
Maar oewh..dan gaan we al veel te diep voor de gemiddelde 27 Mhzer.
En dan zeg ik het nog alleen maar om "safe" te zijn...veel van betekenis is het niet.

Is wel wat geneuzel nu..en totaal niet behulpzaam voor onze topic starter...dus..Naar buiten met dat ding !
Hengel aan de schoorsteen en 1 arm in de lucht en de andere lekker naar beneden laten hangen..of in de boom ...of...ach verzin maar iets !...de lucht in !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor BugHunter » 01 jun 2016, 21:26

Volgens de wetten der elektronica Stralen de elektromagnetische golven schuin van de stralers af. Dat is een wetmatigheid. Er is nog een punt, de inverted V hangt meestal tussen muren en dakbeschot, en misschien nog de daken van de buren, en dat geeft allerlei reflecties. Daardoor blijft er niet veel over van de horizontale eigenschap. Ik heb nog wel 20 km ver weg gewerkt met een inverted V. Kacheltje is ook niet weg. Maar het is natuurlijk behelpen, totdat hij een (bv) gpa heeft staan op dak. Dat scheelt een jas.
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 01 jun 2016, 22:17

Oke...

We doen het anders...

Pak eens een cubical quad..
plaats deze in ruit vorm..en voed hem onderin..

Dan heb ik dus twee keer "schuin"..
Maar die quad is toch niet "schuin" gepolariseerd ..?
Maar horizontaal.

En een delta loop met drie kanten ?
Ik ga het nog gekker maken...google eens hentenna..
een verticale antenne van 5 metere hoog ..metertje breed..en dat gekke ding is horizontaal..

Je gebruikt geen wetmatigheid...je gebruikt je beredernatie...wat veel doen...maar nu moet je er wat dieper in gaan duiken...

Dit is zo'n verhaal van :
Mijn auto kan 100km/hr..
Maar ...niet in zn achteruit...

Dus nogmaals...ik snap dat je het zegt...het zou ook logisch zijn...maar dat is het helaas niet...er komt wat meer bij kijken..
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor sander » 01 jun 2016, 22:37

Wat een hoop goede adviezen zeg! 😃
Ik begrijp dat het jullie punt.
Moet naar buiten met de antenne.

Misschien is dit iets?

http://www.ziezotec.nl/electronicawinke ... is-antenne

Of een balkonantenne?

Of bestaan er beter kleine antennes die niet snel opgemerkt kunnen worden?
sander
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 30 mei 2016, 19:01
Woonplaats: Omgeving Almelo

Re: Draadantenne

Berichtdoor Henry hpsd » 02 jun 2016, 08:02

@ Sander,
Die korte dikke "buis"...gewoon gelijk weggooien...
Wat een beetje werkt...dat is een zgn boomrang antenne of een magnetische loop.

Maar...Je hebt nu een inverted V, daar kun je al betere resultaten mee bereiken.

Plaats het voedingspunt laag.
Plaats de "arm" waar je de "warme kant" van de coax op zit recht omhoog...
Leg die andere "arm" horizontaal... of span hem een beetje schuin af.
Nog beter...maak er nog meer armen aan...en google eens "groundplane antenne"
Dat is het principe waar je aan moet gaan denken.
Dit kun je bv doen dmv een hengel uit het raam oid...

Je mag zelfs iets van het verticale deel iets schuin zetten...of het bovenste puntje horizontaal... zodat je een soort omgekeerde L hebt met een paar draden op de bodem.

Kijk nu niet teveel naar de SWR...als die iets hoger is...geen probleem...
Het is niet zo dat een SWR van 1;1 ook altijd betekend dat de antenne maximaal z'n werk doet, het kan best zijn dat met een SWR van 1.1.5 bijvoorbeeld de antenne effectiever is dan dezelfde antenne met 1.1:1

@ Bughunter...probeer van het weekeinde uit te zoeken hoe het nu wel zit, dan leer je het meest en vergeet je het nooit weer.
Mocht het niet lukken...Ik ben er volgende week weer...we zitten aankomend weekeinde op een eilandje dus kan er even niet op terugkomen..maar ben echt wel bereid je te helpen daarmee.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Draadantenne

Berichtdoor haab » 02 jun 2016, 15:36

Mensen die wat te zeuren hebben over je antenne merken ook kleine antennes op..
Ik heb een tijdje gewerkt met een 1/4 golf balkonantenne aan de schoorsteen. Werd meteen de eerste dag al opgemerkt door ALLE buren 😁

Ik zou zeggen Zet gewoon een antenne die aan de vergunningvrij wetgeving voldoet en klaar. Mantelstroomfilter erbij en de kans op storingsklachten daalt drastisch.

Als je huurt van een woningvereniging dan is dat een stuk makkelijker dan van een prive verhuurder. DKARS heeft een tijdje geleden een antennebureau opgezet. Dit bureau heeft overleg gehad met het overkoepelende verhuurdersorgaan inzake antenneplaatsing voor amateurs/hobbyisten. Alle verhuurders zouden nu toegang moeten hebben tot een standaard document inzake antennes. In het kort komt het erop neer dat als jij een vergunningsvrije antenne wilt plaasen dat je geen tegenwerking zult krijgen, even melden en klaar.

In een vorige post zijn de schoorsteenantennebeugels al genoemd. Die zijn zeer gunstig t.o.v. Een verhuurder omdat je daarvoor niet hoeft te boren.
Een terrasstandaard op het platte dak van een dakkapel werkt ook heel goed...

Als je een vergunningsplichtige antenne wil zetten is het een ander verhaal, DKARS Antennebureau helpt je wel dan voor een kleine vergoeding.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten