Draadantenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Draadantenne

Berichtdoor plientjebr » 02 sep 2016, 22:09

Een bootantenne bezit ik hier ook.
Prima ding hoor, maar mijn Dipole en mijn Antron werken toch een stuk beter.

De bootantenne is echter wel een makkelijk ding, geen tegencapaciteit nodig inderdaad en staat
altijd 1 op 1 mits je niet aan de coaxkabel rommeld die eraan zit.
Wil je dus geen grote antenne is een bootantenne best een goede oplossing, maar verwacht er
geen wonderen van.
Qua ontvangst is het een prima ding, maar qua zendbereik is het ook niet echt je van het.
Met een kilometertje of 20 houdt het wel een beetje op als je gewoon met een 4 watt werkt.
Maar een beetje vermogen erachter kan de antenne ook wel aan..... :wink:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Draadantenne

Berichtdoor Corvy » 03 sep 2016, 13:03

In jouw geval zou ik een glass fiber mast kiezen in combinatie met een draad antenne.
De regeltjes van max antennehoogte is (denk ik toch) enkel van toepassing op vaste constructies.
Zo'n glass fiber mast steek je enkel door je dakraam als jet het gebruikt en je kan lekker hoog gaan.
De antenne kan langer zijn dan een mobiele spriet + meer hoogte en vrij zicht.
Volgens mij ga je altijd een beter bereik bekomen dan met een mobiele spriet op een plaat of bootantenne.
Ben je niet (radio)actief dan blijft deze ingeschoven binnen in huis.
Op deze manier hebben buren geen reden tot klagen en haal jij meer uit de hobby.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Draadantenne

Berichtdoor Wimpie » 04 sep 2016, 17:32

Corvy schreef:In jouw geval zou ik een glass fiber mast kiezen in combinatie met een draad antenne.
De regeltjes van max antennehoogte is (denk ik toch) enkel van toepassing op vaste constructies.
Zo'n glass fiber mast steek je enkel door je dakraam als jet het gebruikt en je kan lekker hoog gaan.
De antenne kan langer zijn dan een mobiele spriet + meer hoogte en vrij zicht.
Volgens mij ga je altijd een beter bereik bekomen dan met een mobiele spriet op een plaat of bootantenne.
Ben je niet (radio)actief dan blijft deze ingeschoven binnen in huis.
Op deze manier hebben buren geen reden tot klagen en haal jij meer uit de hobby.


Voor tijdelijke verticale sprieten, is een draadantenne een goede optie, dus eens met Corvy. Koop er een glasfiber (dus geen carbon) insteekhengel bij, en je kunt hem vanuit een dakraam deel voor deel omhoog steken. Ik heb zelf als experiment een halve golf voor de 20 m band staan (dus 10m draad verticaal). Dat steek je minder makkelijk omhoog.

Voor CB heb je zo'n 5.30 m aan draad nodig, een 7 m glasfiber / FRP insteekhengel is doorgaans voldoende (kost rond Euro 30,--). Je kunt dan zelf bepalen of je het laatste deel ook gebruikt. Ik heb het niet zo op telescoophengels, vanwege kans op ongewenst inschuiven.

Nu het praktische probleem: een goede eindgevoede draadantenne, waar haal je die vandaan? Er is van alles te koop, maar ik heb serieuze twijfels bij het rendement van veel koopdingen als je ze op CB of 10m gebruikt. Ik geef de voorkeur aan LC aanpassingen (dus niet een bos draad op een ferrietkern).

Even niet vergeten: Antennes uit een dakraam en kans op onweer: dan antenne naar binnen.

@Henry HPSD:
Heb jij ervaring met goede koop eindgevoede CB draadantennes? Dat scheelt de topicstarter wellicht een paar miskopen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron