Welke antenne die niet te lang is

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor frank e34 » 09 jan 2016, 19:00

Is al jaaaaren geleden dat ik op de bak heb gezeten (lees 25jaar). Zonet een Hygain 5 aangeschaft dat was vroegah the shit voor mij , om weer s te proberen :wink:


Welke antenne kan ik hiervoor gebruiken voorlopig (dus ik heb nog geen zin om van alles tegen de gevel aan te gaan schroeven).

Hoe zit het met de aarding van bv een mobiele antenne welke dan niet op een auto zit ?

grgroet!
frank e34
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 dec 2015, 21:52

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor cb1gwn » 10 jan 2016, 23:39

Is een draad antenne een oplossing voor je?
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor frank e34 » 11 jan 2016, 16:53

Wat is dat?
frank e34
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 dec 2015, 21:52

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor Robber57 » 11 jan 2016, 21:58

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 01 aug 2018, 22:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor haab » 11 jan 2016, 22:51

Als je een dakkapel hebt kun je daarop een speciale voet zetten met antenne. Heb ik ook werkt fantastisch.

Een draadantenne is een draad die je door je tuin spant en die dan als antenne dient. Zijn veel verschillende uitvoeringen van, m.i. Niet geschikt voor 27 mc daar de meeste gebruikers een verticale antenne hebben en dus ook verticaal gepolariseerd zijn. Een horizontaal gespannen draad is dat niet.

Je woonsituatie is net als de partnerfactor vaak doorslaggevend voor antennes.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor cb1gwn » 14 jan 2016, 11:33

Een draad antenne kun je op verschillende manieren ophangen.
Je kunt hem als een omgekeerde V (inverted V) ophangen,
Als normale dipool (recht gespannen horizontaal of verticaal)
Als sloper ophangen (recht gespannen onder een hoek)

Als je een zolder ter beschikking hebt kun je daar een inverted V of rechte dipool wel kwijt.
Je kunt ook vanaf een raam van de eerste verdieping naar de tuin de dipool als sloper spannen . Zo heb ik vroeger ook gewerkt.
Vertikaal langs een regenpijp een dipool spannen kan natuurlijk ook.
Als je wil kun je deze antenne dus redelijk onopvallend ophangen

Hoe je zo'n draadantenne zelf kunt bouwen is met de zoek functie van dit forum zo terug te vinden.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor frank e34 » 14 jan 2016, 17:31

Ik zal de zoekfunctie eens gaan gebruiken , bedankt manne!
frank e34
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 dec 2015, 21:52

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor frank e34 » 19 jan 2016, 15:22

Ondertussen heb ik me s ingelezen over een simpele zelfbouw Dipool.


Wat ik ervan begrijp , in simpele woorden:

Coaxkabel vanaf de bak naar een verdeeldoos. In deze doos strip ik de coax en leg de binnenkern aan een stuk speakerdraad , zelfde doe ik met de buitenmantel. De ene kabel gaat naar links , de ander naar rechts. De ''speakerdraad' word aan elke kant 2.75cm. Vervolgens stel ik de SWR meter af op de goede waarde door aan elke kant net zolang een stukje af te knippen tot deze goed is.

Wat ik nu niet goed begrijp , een hele Golf is 11 meter. Hetgeen wat hierboven omschreven staat is 5,5 meter (halve golf) , moet ik hier nu nog een spoel maken ( dus tussen de verdeeldoos en ''speakerdraad'' aan elke kant 2.75mtr opwinden).
frank e34
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 dec 2015, 21:52

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor cb1gwn » 19 jan 2016, 15:51

Je hoeft geen spoel te maken. Om de draad antenne af te stellen hoef je niet te knippen maar kun je het uiteinde scherp omvouwen parallel aan de draad.
Ook zou ik niet te dun draad nemen want na verloop van tijd rekt de draad op en kun je opnieuw gaan afstellen.

In plaats van draad kun je ook aluminium buisjes gebruiken maar dan moet je de rest van de constructie daar natuurlijk op aanpassen.

Lees ook even over de RF choke (mantelstroom filter)
Die is ook makkelijk te maken . 10 slagen coax om een stukje pvc pijp. (zie dit forum)
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor haab » 19 jan 2016, 18:22

frank e34 schreef:Wat ik nu niet goed begrijp , een hele Golf is 11 meter. Hetgeen wat hierboven omschreven staat is 5,5 meter (halve golf)


Alles prima zo, je maakt een 1/2 golf antenne op deze manier. Je kunt de draden ook nog eens halveren dan heb een een 1/4 golf antenne, dat kan ook maar ;een 1/2 golf heeft de voorkeur vanwege betere prestaties.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor frank e34 » 19 jan 2016, 21:47

Okay prima!

En hoe zou dit werken als ik deze Dipool op zolder hang ergens bovenin de Nok , in plaats van ergens buiten omdat ik al een waslijn heb?
frank e34
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 dec 2015, 21:52

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor haab » 19 jan 2016, 22:04

Buiten werkt beter dan binnen maar het werkt wel....
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor 19-DT-170 » 20 jan 2016, 12:06

Die spoel wat je hebt gezien is een balun.
Als je de antenne horizontaal hangt is deze horizontaal gepolariseerd, en gedraagt deze zich als een gebalanceerde antenne.
Coaxkabel is ongebalanceerd. Als je een horizontale draaddipool gaat aansluiten op coax krijg je een misaanpassing.
Dat merk je doordat de SWR niet goed is in combinatie met de coaxkabel (door de lengte van de coaxkabel pas je de SWR mee aan),
wat inhoud dat de coaxkabel mee fungeert als antenne in plaats van dat het alleen als transportmiddel wordt gebruikt.
Dat kan resulteren dat je ontvanger last heeft van storingen die in huis worden opgepikt, en andersom als je gaat zenden kan het zijn dat je
apparaten in huis stoort. De coax kabel loopt immers door je huis. De energie wil je eigenlijk niet in huis kwijt, maar buiten bij de antenne.
Balun dus. :-) Met een watt of 4 zou ik me niet direct druk maken over de misaanpassing wat zenden betreft (wat ontvangen betreft kan het wel flink wat roet in het eten gooien).

Dan, een draad die 2,75m lang is, is een kwart golf ten opzichte van 11m.
Diezelfde lengte heb je ook nodig als tegencapaciteit, maar het blijft nog steeds een kwart golf antenne,
en geen halve golf, ook al ziet het geheel er uit als een halve golf.
Als het een halve golf zou zijn, dat was je straler 5.5m lang, en je tegencapaciteit ook 5.5m lang.
Het totale geheel is dan één lambda (één golf).
Je kunt echter niet zomaar een halve golf maken. Een kwart golf is bij benadering 50 Ohm, en kun je direct (middels een balun) aan je
zender aansluiten. Een halve golf moet aangepast worden omdat deze niet in de buurt van de 50 Ohm impedantie komt.

Binnen zal je antenne inderdaad wel werken. Alleen hou er rekening mee dat je veel last van ruis gaat krijgen (apparatuur in huis die stoort).
Voor de ontvangst maakt het onder normale omstandigheden niet veel uit. Of je zou glaswol isolatie moeten hebben onder de dakpannen (zit metaal in verwerkt). Dan heb je een kooi van Farraday (Google helpt) die de signalen afschermt.
Het enige waar je last van kunt hebben is regen en/of sneeuw.. Als je dakpannen nat zijn/ondergesneeuwd zijn kan dit tevens als een
kooi van Farraday functioneren. Je reikwijdte zal onder deze omstandigheden drastisch afnemen.

Overigens heb ik ook ooit een draadantenne op zolder gehad. Als tegencapaciteit had ik de waterleiding gebruikt.
Ik heb op die manier toch ook wel contact gehad met Amerika.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor frank e34 » 26 jan 2016, 18:21

Manne ,

Heb ondertussen een Dipool gemaakt , SWR afgeregeld en getest maar tis niks :x

Erg veel storing en ontvang nagenoeg niets , ja af en toe in de verte. Wellicht dat dit inderdaad aan de isolatie van het dak kan liggen , lijkt me vrij logisch. Ik ga proberen met een Antenne buitenshuis. Zo'n halve golf van 5,5mtr ziet er niet uit , dus dat word m niet.

Heb een beetje gegoogeld , zo'n Boomerang van een meter of 3 zou dat iets zijn voor nieuwprijs rond de 50 euri? Ik lees her en der wel dat deze meer geschikt zijn voor de wat algemene kanalen (1 tm 40) , is dat zo?

Gegroet !
frank e34
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 dec 2015, 21:52

Re: Welke antenne die niet te lang is

Berichtdoor Henry hpsd » 26 jan 2016, 18:29

Niet "meer" geschikt...gewoon ook geschikt..
Tja..het is een compromis..maar zal vast beter werken dan een dipool in binnen.

aangezien je een dipool kunt maken...dan kun je vast ook wel een C-pole maken
Google die eens, is ook vrij makkelijk te maken.
( c-pole brian cake)

Verder hmm...tja, als je het leuk vindt om zelf iets te maken...wellicht nog een projectje:
Je kan ook denken aan een halve golf aan een vishengel en die eens buiten het raam hangen:
http://cb-antennas.com/wp-content/uploa ... TICAAL.pdf

Of denk eens aan een magnetische loop antenne...die moet je wel vaak afstellen...maar is klein en is ook een oplossing.

Grt Henry.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten