Antenne opgehangen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne opgehangen

Berichtdoor marcovp » 07 apr 2015, 18:40

Vandaag had ik weer eens wat tijd over en na lang puzzelen heb ik een antenne op kunnen hangen. Ik zit in een flatje op de 2e verdieping met een heel klein balkon. Ik heb er nu met houten plankendragers voor kunnen zorgen dat ik een draad op wel 25 cm uit de gevel heb kunnen spannen :shock: De lengte van deze "Long" wire is net wat meer dan 6 meter. Ik heb een kwart golf radiaal neergelegd. SWR is ongeveer 1:9 dus de tuner erbij en die krijgt hem keurig getuned. Amerikaanse stations kwamen vandaag best lekker binnen op kanaal 38 USB. Morgen maar eens verder proberen. Ik heb ook nog een draadantenne liggen die ik met de plankendragers als V weg kan spannen. Ook weer op 25 cm uit de gevel. Eens kijken welke antenne het beter doet.

Bak staat nu aan op kanaal 31. Lokatie is Spijkenisse, dus als je wil roepen be my guest.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Antenne opgehangen

Berichtdoor -Mark- » 08 apr 2015, 18:33

1:9.... ik denk dat je vermogen in de tuner opgestookt wordt ipv dat het de antenne bereikt.
Er zal wel wat aankomen maar niet heel veel.
Ik zou eerder een inverted V van 2x 2.75m afspannen ipv een longwire.
Die is met een halve golf resonant.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Antenne opgehangen

Berichtdoor 19-DT-170 » 08 apr 2015, 21:20

Dat opstoken in de tuner valt wel mee. Maar een resonante antenne heeft natuurlijk wel altijd een hoger rendement.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne opgehangen

Berichtdoor marcovp » 09 apr 2015, 18:53

Jullie hebben gelijk hoor. Ga zo snel mogelijk ook een inverted V proberen. Of gewoon verhuizen naar een huis met een tuin, maar dat weet ik pas zaterdag :-)
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten