Hoogte antenne?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor Birdy » 25 maart 2015, 20:08

Ja .. had er toendertijd nog een Lincoln aanhangen op packet (stond overigens niet aan ) ..was niks mee aan de hand .
Daarna mijn nood GPAtje eraan gehangen en had geen enkel probleem ..
Wel na de tweede keer coax vervangen .. (H-100) ..had twee volle 100M rollen liggen .
Geen idee of een inslag schade aan je coax aanricht ..maar kan me wel voorstellen dat je coax dat niet echt lekker zal vinden.
Coax zelf zag er normaal uit .. geen gesmolten mantel , geen zwarte kern..niks..pluggen ook niet ..
Topgedeelte van de antenne was die tweede keer dwars door een glazen dakkoepel heen geslingert..zal best een flinke klap geweest zijn .
Jammer dat ik geen fotos van heb gemaakt .. je moet je voorstellen dat een cm of 10-20 onder het chromen middenstuk waar top ingeschroeft zit ding gewoon geexplodeert was..
Top gespleten ..'t fiber gewone wit , geen zwartgeblakerde sporen of wat dan ook ..wat er ook in heeft gezeten als 'geleider', er was niks meer van terug te vinden ..:P
Birdy
 

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor coszmo » 25 maart 2015, 21:58

Ik weet niet wat er met jouw antennes gebeurd is maar zeker geen directe blikseminslag.
Denk nou toch eens na man , je coax was zelfs niet gesmolten zeg je en je Lincoln mankeerde niets aan .
Ik denk als je een directe inslag had gehad , en dan ook nog twee keer , dat er een gedeelte van je huis weg was geweest.
Dus conclusie : geen blikseminslag maar misschien iets met wind ? Of een vervelende buurman ?
Je coax , Lincoln en alles wat er aan hing was weg geweest .En een gedeelte van je dak en muur.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor Birdy » 25 maart 2015, 23:34

Dat zeg jij..maar de praktijk is dus anders , sorry .
wind ? lol tuurlijk .. Een buurman die de top splijt , het metalen kerntje mee steelt en onderste deel letterlijk opgeblazen heeft .. en een stuk dwars door een dakkoepel prikt als toegift .. shure :)
nee cozmo ..dat was echt bliksem ..blijkbaar zijn de effecten ervan op een fiber antenne heel anders als hoe jij het je voorstelt.
Heb nog gekeken of er niet toevallig ook een boeing 747 in de tuin lag , maar nee :)

zou zeggen..plaats een shakespeare en wacht af .. wie weet krijg je hetzelfde te zien ..
Birdy
 

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 maart 2015, 10:27

Ik geloof ook niet in blikseminslag.
Als de bliksem inslaat, dan moet de stroom ergens heen naar aarde.
Als je verder nergens schade hebt dan alleen de antenne lijkt het mij sterk dat
de schade veroorzaakt wordt door blikseminslag.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor president- mckinley » 26 maart 2015, 11:40

Fiber is een kunststof en staat niet bekent om het "aantrekken" van velden van wat voor samenstelling dan ook.
Duidelijk is dat er wat met de antenne gebeurt is, maar de oorzaak moet niet in het fiber gezocht worden.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor cb1gwn » 26 maart 2015, 12:08

Een kennis van mij uit toentertijd Leerbroek had ook inslag gehad. Hij was aanwezig in zijn ham/knutselhok toen het gebeurde.
De coax lag los ivm de bliksem.
Toen de bliksem insloeg in de mast en antenne kwam er een 2,5 meter lange vlam uit het uiteinde van de coax kabel.
De schroeiplek was duidelijk te zien in het tapijt.

Ik zelf heb indirecte inslag gehad en mijn 27mc, tnc en pc waren kapot(alles stond uit). De coax lag wel los maar te dicht bij de antenneschakelaar..

Het lijkt mij dus sterk dat een lincoln 100 Kwh aan elektriciteit overleeft..of was het niet aangesloten?

bliksem:
De bliksem is ongeveer 30.000°C warm,
gemeten gedurende 1 miljoenste seconde
in de bliksemstraal (de oppervlakte van de
zon is 7.000°C)

Een verticale bliksemstraal is gemiddeld
5 tot 6,5 km lang. Bij horizontale bliksemstralen
tussen wolken ligt het gemiddeld op
8 tot 16 km lengte. In de wolken komen ook
korte bliksemstralen van slechts enkele
meters voor.

De doorsnede van een bliksemstraal is
ongeveer 2,5 cm maar dit kan ook minder
zijn; het meten van de bliksemstraaldiameter
wordt met behulp van fotografie
gedaan.

De bliksemstraal heeft een snelheid gemiddeld
60.000 km per seconde
. De voor
het oog nauwelijks zichtbare voorontlading
heeft een lagere snelheid, namelijk 300 km
per seconde.

Er zit in een gemiddelde bliksemontlading
niet meer energie dan in ongeveer
100 Kwh aan elektriciteit.

De stroomsterkte en spanning van
de bliksem bedraagt 100 tot 60.000
ampère
bij een duur, die varieert van één
seconde tot één tienduizendste seconde.
Stroomsterktes van 200.000 ampère zijn
ook gemeten, maar zijn van uiterst korte
duur. In een bliksemflits kan de spanning
oplopen tot 100 miljoen Volt.

Het onweert gemiddeld op 107 dagen
per jaar. Dus gemiddeld één maal per
drie dagen onweert het wel ergens in
Nederland, dat is vaker dan men zich over
het algemeen bewust is.
Het aantal geregistreerde ontladingen
in Nederland, zowel horizontaal als verticaal,
varieert van 100.000 tot 300.000 per jaar.
In Nederland de bliksem in één jaar zo’n
3 maal per vierkante kilometer inslaat.
Dit gemiddelde geld voor heel West Europa.

lees ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/onweer/
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor Birdy » 26 maart 2015, 21:57

Prachtige verhalen over vlammen uit de coax .. maarreuh..dan moet er wel een behoorlijk pad zijn naar beneden zijn door de antenne zelf de coax in .

ingegoten in het fibertop heeft waarschijnlijk een miniscuul dun draadje gezeten , misschien zelfs een filmfolie as top geleiding ? Geen idee Ik heb er niks van teruggevonden in ieder geval .
Hoe mooi de theorien hierboven ook zijn , vertel alleen wat ik aantrof .
Of jullie vanaf het bankie het nou beter weten of niet interesseert me eigenlijk maar bar weinig , ik weet zelf verdomd goed dat het inslag was .. geen moment twijfel over!

Dat verhaal van die vlammen en schroeiplekken slaat onherroepelijk op een aluminium antenne..das punt 1
Punt twee .. Fiber antennes als Shakespeares (en antrons etc ) worden wel degeijk heel sterk statisch geladen .. das gewoon een bekend gegeven.
Nooit gemerkt dat die krengen een flink pak 'ruis' geven bij naderend onweer?
Een eigenschap die alu antennes niet hebben en geheid de reden waarom ze veel meer gevoelig zijn voor bliksem .
Birdy
 

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor coszmo » 26 maart 2015, 22:16

Ok Birdy wat jij wil . Maar geloven doe ik het niet .
Trouwens je denkt toch niet echt dat het fiber straalt in die antenne?
Er zit wel degelijk een draad in en dat is jouw antenne . Het fiber omhulsel is alleen maar
om de draad te beschermen tegen weersinvloeden en de antenne flexibeler te maken als een alu antenne.
Maar je hebt echt geen idee wat een krachten er vrijkomen bij een directe inslag.
En als je denkt dat we alleen maar kletsen vanaf het bankie zoals jij het formuleert en het interesseert je
maar bar weinig wat wij er van vinden dan is het onderwerp wat mij betreft gesloten.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor cb1gwn » 26 maart 2015, 23:14

ik geloof ook niet dat als je +/-600000 tot een miljoen volt op je antenne ingang hebt staan je apparatuur overleeft.

En ja het was een aluminium antenne met de vlam uit de coax ipv uit de pijp.

Bij mij had ik er een A99 op een mastje staan. De bliksem is in een lage flat vlak bij mij ingeslagen en via de bliksem afleider afgevoerd. Door inductie is bij mij de boel toch kapot gegaan. En bij mij lag de coax los.

Met een glasfiber antenne word de bliksem via de buitenkant van de vochtige antenne afgevoerd.
Dan zou je toch een enorme inductie moeten krijgen in je coax ?
Als bij mij een simpel bakje kapot gaat moet een lincoln met cpu helemaal gauw defect zijn.
Van de antenne geloof ik zo maar dat je lincoln een directe hit overleeft niet.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor Birdy » 27 maart 2015, 06:25

ik geloof ook niet dat als je +/-600000 tot een miljoen volt op je antenne ingang hebt staan je apparatuur overleeft.

Tuurlijk kan een inslag hele hoop ellende geven..maar dat hoeft dus niet altijd zo volgens 'het boekje' te gaan . Hier in dit geval niet .

Maar hoezo vochtige antenne?
Bliksemt het alleen met regen?
Laat een miljoen volt eventuele druppels niet a la direct al verdampen ?
Dat fiber zit ook nog eens laag siliconen zooi opgespoten tegen UV.. dus zon antenne is niet 'nat' over het geheel.. wel liggen er her en druppels op.,
ik ga er toch maar vanuit dat stroom toch de interne geleider zoekt.

Dit was midden in zomer ..99 of 2000 ..knetter heet weer.. vet skip op de 26mhz LSB , dus vandaar PL eraan , packet op lage band...
(das waar ik die PL voor had ,PL verminkt de toon van je TNC niet aan de input zoals veel CBs wel doen).
Of het al regende toen er inslag was ? geen idee , stond er niet naast :)

Wat ik zelf denk :
Dat de geleiding in/door die big sticks gewoon al heel erg minimaal is .. bliksem is duidelijk de antenne niet eens uitgekomen maar al direct op/onder dat chromen middenstuk kortgesloten geraakt .. en blammo..
topdeel zal vanbinnen erg dun folierolletje zijn., of een miniscuul dun draadje , en het onderste deel intern ? Geen idee , of er een spoel onder het koppeldeel zit of niet..weet het niet .
Big sticks valt niks aan te openen /inspecteren intern ,zit helemaal dicht gegoten in de phenol/fibervezel ..
Wat ook nog kan ..antenne buis zelf waar big stick aanhing was/is wel apart geaard ...antenne zelf niet ..ontlading zou ook eventueel nog een weg kunnen hebben gevonden door de buis..
Geaard weliswaar op enorm lang zinken dakgoten systeem dmv dubbele vette leger voertuig aardleidingen ,goot gebruik ik ook als counterpoise voor mijn longwires..
(Pand zelf had toendertijd ook nog geen randaarde in de toenmalige bedrading /contactdozen opgenomen zitten , nu inmiddels wel.. als ik niet zond stond wel de hele 'zendinstallatie' gescheiden van het net )

Anyway..moraal van verhaal is meer..voor mij geen maritieme fiberzooi op dak .. ik zend al een 30 jaar vanaf deze QTH en heb denk ik de meeste classic (alu) CB verticals wel een keer op dak gehad , voor en nadien nooit last gehad met bliksem shit.. en met die bigsticks twee keer bingo achter elkaar .. en nee ..waren geen imitaties , dit waren allebei originele 70ies US "Shakespeare bigsticks "5/8e golf, zo van een zeiljacht af . RX en TX kwaliteit was trouwens nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven , ook zonder die static en bliksemfun .Zelfs een simpele GPA was gewoon veel effectiever .
Birdy
 

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor plientjebr » 27 maart 2015, 08:27

Hoi Birdy, goedemorgen.....

Ik heb hier nu al een tijdje een Antron staan, heeft ook al menig onweer mee gemaakt, maar ik krijg
er geen extra ruis door hoor.
Ik merk niets van regen of onweer of wat voor weer ook...gelukkig dan maar denk ik zo :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 maart 2015, 09:18

Ook zo'n fabeltje.. Fiber heeft last van static en aluminium niet...
Ik denk dat we dit topic maar met een hele palet zout moeten nemen. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor coszmo » 27 maart 2015, 13:46

Birdy zal wel een paar KW op de antenne hebben gehad waardoor die gesmolten is
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor cb1gwn » 27 maart 2015, 14:19

Na verloop van tijd krijg je meer ruis en statisch geladen antenne is mijn ervaring met 2x A99.
Dan praten we wel over jaren.
Met een aluminium antenne heb ik daar nog geen last van gehad.

Geen fabel dus! Maar eigen ervaring.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Hoogte antenne?

Berichtdoor president- mckinley » 27 maart 2015, 14:26

heb al meer dan 20 jaar een fiberglas antenne voor 10 meter, maar statische ruis heb ik er nog niet op vernomen.
En met de X200 heb ik ook geen last.
Moet vast iets anders zijn waarom je dit merkt.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron