Mantelstroomfilter

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mantelstroomfilter

Berichtdoor Corvy » 28 nov 2014, 10:09

Ik wil een mantelstroomfilter installeren. Nu zie ik dikwijls dat men gewoon coax vlak onder de antenne oprolt.
In advertenties van commerciele filters staat dan weer dat ze kort achter de zender moeten staan.
Wat is er nu juist ? En als je al een low pas filter hebt, hoe zit dat dan met die combinatie ?
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Kratjuh » 28 nov 2014, 10:53

Je wilt het liefst dat je antenne het enige onderdeel is dat straalt, dus dan doe je vlak daaronder het mantelstroomfilter. Dit doe je simpel gezegd om de energie die niet lekker afstraalt, niet door je coax alsnog te laten uitstralen. Veel mensen (inclusief ikzelf) rollen gewoon een stukje coax op (stuk of 8 windingen 10/12cm doorsnede) vlak bij de connector. Dit werkt bij mij voldoende voor 27mc en 10 meter. Voor andere frequenties kan het zijn dat meer of minder windingen betere resultaten geeft. Een beetje experimenteren kan leuke resultaten geven. :)

Een lowpass filter is in mijn ogen iets anders dan een mantelstroomfilter (in dit geval een stukje opgerolde coax); een lowpass filter wordt vaak gebruikt icm een versterker om ongewenste bijproducten (harmonischen etc) zoveel mogelijk de kop in te drukken. Een 'ideale' low-pass filter laat alles tot frequentie-x door, alles daarboven wordt zoveel mogelijk onderdrukt. Zo'n filter wordt dus ontworpen voor een specifieke frequentie, dus werken beter dan alleen een stukje opgerolde coax. Een versterker versterkt ook je bijproducten, dus met een low-pass filter ertussen kun je dat mooi voorkomen.

Je antenne kan 1:1 zijn en alles prima uitstralen, die bijproducten moet je zoveel mogelijk voorkomen om geen bezoek van AT te krijgen. Zo'n filter zet je dus vlak achter je zender uit praktische overwegingen. Al kan het volgens mij ook prima onder de antenne, maar wellicht dat er dan iets 'gelekt' wordt door de coax waar je buren misschien last van kunnen hebben. Maar zover gaat mijn kennis niet. ;)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Corvy » 28 nov 2014, 18:49

Het doel van deze filters weet ik wel. Het gaat mij vooral over de plaats waar ze gemonteerd moeten worden.
Mantelstroomfilter vlak onder de antenne lijkt mij het meest logische. Het is enkel door die reclame (op verschillende
websites) waar het tegengestelde beweerd wordt dat ik begin te twijfelen. En ook of low pass filter + mantelstroomfilter
elkaars werking niet verstoren ?
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 nov 2014, 19:31

Een low pass filter zorgt dat frequentie's boven een bepaalde grens worden uitgefilterd..
Alleen frequentie's lager worden door gelaten. Vandaar low pass..
Dat werkt zendmatig, maar ook ontvangstmatig.. Kan wel eens handig zijn ivm oversturing van je ontvanger..
Mantelstroomfilters en low pass filters beïnvloeden elkaar niet. Ze hebben allebei een andere functie..
En een mantelstroomfilter plaats je per definitie bij de antenne..
Een mantelstroomfilter voorkomt dat je coax gaat stralen als een antenne..
Een coax straalt zelf per definitie niet.. Dat komt alleen bij mis aanpassingen bij de antenne.
Met een mantelstroomfilter voorkom je die mis aanpassing aan de antenne niet,
maar je voorkomt wel dat de coaxkabel als een antenne gaat fungeren.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor panda58 » 28 nov 2014, 20:55

Kratjuh schreef:Je wilt het liefst dat je antenne het enige onderdeel is dat straalt, dus dan doe je vlak daaronder het mantelstroomfilter. Dit doe je simpel gezegd om de energie die niet lekker afstraalt, niet door je coax alsnog te laten uitstralen. Veel mensen (inclusief ikzelf) rollen gewoon een stukje coax op (stuk of 8 windingen 10/12cm doorsnede) vlak bij de connector. Dit werkt bij mij voldoende voor 27mc en 10 meter. Voor andere frequenties kan het zijn dat meer of minder windingen betere resultaten geeft. Een beetje experimenteren kan leuke resultaten geven. ;)


Dit blijft steeds maar weer een boeiend en een veelgevraagd item: Mantelstromen. :lol:
Maar hoe meet je nou mantelstromen?
Hoe weet ik dat ik last heb van mantelstromen.
Of nog erger dat de buren daar last van hebben,want dat wil je natuurlijk niet. :oops:

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Wimpie » 28 nov 2014, 23:29

panda58 schreef:
Kratjuh schreef:Je wilt het liefst dat je antenne het enige onderdeel is dat straalt, dus dan doe je vlak daaronder het mantelstroomfilter. Dit doe je simpel gezegd om de energie die niet lekker afstraalt, niet door je coax alsnog te laten uitstralen. Veel mensen (inclusief ikzelf) rollen gewoon een stukje coax op (stuk of 8 windingen 10/12cm doorsnede) vlak bij de connector. Dit werkt bij mij voldoende voor 27mc en 10 meter. Voor andere frequenties kan het zijn dat meer of minder windingen betere resultaten geeft. Een beetje experimenteren kan leuke resultaten geven. ;)


Dit blijft steeds maar weer een boeiend en een veelgevraagd item: Mantelstromen. :lol:
Maar hoe meet je nou mantelstromen?
Hoe weet ik dat ik last heb van mantelstromen.
Of nog erger dat de buren daar last van hebben,want dat wil je natuurlijk niet. :oops:

Gr Jan

Mantelstroomfilters zijn een leuk onderwerp, en eveneens een (leuk?) punt van discussie.

Als je een coaxiale kabel met massieve buitenkant/afscherming zou hebben, dan loopt mantelstroom echt in de buitenzijde van de massieve afscherming. De gewenste stroom gaat terug via de binnenkant van de afscherming.

Je kunt mantelstroom behoorlijk nauwkeurig meten met een stroomtransformator op basis van een ferrietring die om de kabel zit en een spectrumanalyzer of andere detector. Je kunt ze ook indirect meten, maar dan is het meer een indicatie om te bepalen of ze meer of minder worden.

Waar je ze plaatst, hangt af van de antenne, en hoe die antenne gemonteerd is. Bij antennes die geen tegenpool/counterpoise/aarde nodig hebben, of die reeds van een tegenpool voorzien zijn (radialen/metalen mast/metalen. dakgoot/balconrand/etc) plaats je er in ieder geval een dicht bij de antenne.

Bij een GPA (halve golf eindgevoed) die niet op metaal vast zit, plaats je hem op grofweg 0.1...0.2lambda van de voet. Het stukje kabelmantel tussen het mantestroomfilter is dan de tegencapaciteit.

In veel gevallen is één mantelstroomfilter niet voldoende. De antenne kan op de kabel instralen en dan ontstaat gewoon een nieuwe mantelstroom. Als je daar last van hebt (bijv toename stoorniveau) kun je daar waar de kabel binnenkomt ook nog een mantelstroomfilter plaatsen. Zit je kabel ergens aan massa (aardpin/hek/etc), dan heeft plaatsing van een tweede mantelstroomfilter dicht bij het massapunt het meeste effect.

Heb je een filter nodig? Daar kom je vaak pas achter door het gewoon te proberen. Je weet van te voren niet of storing via je antenne binnenkomt, of dat de kabel het beneden oppikt en dat het via de kabelmantel uiteindelijk bij de antenne komt. Voor storing bij de buren geldt hetzelfde, je weet meestal niet of straling vanaf de kabelmantel of vanaf de antenne de boosdoener is.

GPA's zonder radialen op een metalen mast geven nog best wel wat "mantelstroom" in de mast zelf, vooral als je mast redelijk geaard is EN 0.25 + veelvoud van 0.5 lambda lang is. Ferriet om je mast wordt wat lastig en dan zul je toch wat met radialen moeten doen. Zo, dat was mijn eerste bericht op dit forum

Met vriendelijke groet,

Wim
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Corvy » 29 nov 2014, 01:51

Bedankt voor de reacties ! Hier heb ik wat aan. Ik heb nog geen klachten van storingen gehad en wil dit zo houden.
Ik wil mijn volgende antennes correct installeren om mogelijke storingen een stap voor te zijn.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Henry hpsd » 29 nov 2014, 07:39

Super dat je ook hier bent wim.

Ehm..thijs of remco oid...ik zat te denken....
Die vragen over mantelstroom filters komen zo vaak langs, en elke keer zie je weer "rare" maten qua windingen e.d.
Met het antwoord van wim en fred in het verleden zouden "we" natuurlijk iets van een mooi "verhaaltje" kunnen maken..
FF erbij hoe je zoiets maakt etc.
Zodat het een "sticky" oid kan worden ?

Nou..weet ook niet of dat wat is..moet nog ff wakker worden, alvast fijn weekeinde mensen !

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Henry hpsd » 19 jun 2015, 09:56

Ff snel setje in auto gezet..hoorde mezelf over de speakers...en voila !

Effect : https://www.dropbox.com/s/n02nnjy73tzjx ... 3.mp4?dl=0
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor haab » 19 jun 2015, 19:27

Prachtige demo Henry. Heb mijn vrouw nu mooi kunnen demonstreren waarvoor die rare "krul" onder onze antenne zit.

Gr. John
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor 19OK061 » 19 jun 2015, 21:43

Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Henry hpsd » 19 jun 2015, 22:22

Wat leuk om het zo weer eens terug te lezen.
Was al weer vergeten dat Elzinga dat op zn site had staan.
Dat is ook een mooie verzamel site geworden !

Zo zie je maar weer dat dingen terug komen...die Nederlandse tekst komt dankzij het CB forum !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor president- mckinley » 19 jun 2015, 22:56

http://www.dx-wire.de/
Hier koop ik de mantelstroom filters, goed en goedkoop.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor Henry hpsd » 20 jun 2015, 06:25

Theo, joh..hihi...hoe kan het nu goedkoper dan een paar wikkelingen met de coax ?
En nog zeer efficiënt ook !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Mantelstroomfilter

Berichtdoor president- mckinley » 20 jun 2015, 07:51

sssstttttt :D
Gewoon omdat het kan.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron