raadselachtige swr draadantenne rara?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

raadselachtige swr draadantenne rara?

Berichtdoor Wintertje » 01 jun 2008, 10:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Vanwege klagende achterburen heb ik mijn draadantenne anders moeten hangen.....
Hij hing eerst zoals op het laatste fotootje te zien is horizontaal.

Ik heb nu het probleem dat de swr veranderd als ik de antennekabel onder de antenne anders leg. Als ik een waslijn (ja, ik weet het) aan het antennemastje knoop veranderd de swr enorm. Het been dat nu schuin naar onder is weggespannen is de plus kant. Het horizontale deel is de massa. Zou dit andersom moeten? De antenne is ongevoelig qua swr als hij horizontaal hangt of als inverted V.

Wie weet wat ik hier aan kan doen?
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: raadselachtige swr draadantenne rara?

Berichtdoor Henry hpsd » 01 jun 2008, 10:50

Hallo,

Alles wat dichter als globaal een golflengte afstand bij een antenne bevind is van invloed op deze.

Nu kun je twee dingen doen.
1) Span alles zo "haaks" mogelijk op de antenne, (dus de antenne kabel direct recht naar beneden en niet onder de antenne langs laten lopen.) Dit geld ook voor de waslijn, als de antenne van Noord naar Zuid loopt plaats dan de waslijn van West naar Oost.

2) Zorg dat je geen metalen objecten in de buurt hebt, vaak zit in die waslijn een ijzerdraad voor de sterkte, dit is funest voor je antenne. Zorg dat je bv nylon of kevlar draad gebruikt., Zelf om de wat grotere beams op te spannen gebruik ik altijd draad uit de "zeil"wereld. Dit rekt niet en neemt geen vocht op (immers vocht is weer geleidend etc.)

Tja en dan waar de "warme kant" kant moet zitten, als je hem horizontaal doet heb je een horizontale antenne en diagaonaal dan krijgt hij ook nog verticale eigenschappen. dus tja dat hangt een beetje van je zelf af.
Ik zou altijd de voorkeur geven om hem zo vrij mogelijk neer te zetten.

Wat je ook nog zou kunnen doen, is koop een vishengel zet die verticaal op dat mastje van je en doe daar die Bazooka antenne in. Span eventueel de "koude" kant onder een hoek weg. Ook met het varieeren van deze hoek kun je de swr beinvloeden.

Hoop dat je er iets aan hebt,

vr gr,
Henry
http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: raadselachtige swr draadantenne rara?

Berichtdoor Wintertje » 01 jun 2008, 10:58

Beste Henry,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog een paar vraagjes.

Waarom is de antenne nu opeens zo gevoelig qua swr voor obstakels in de direct omgeving en niet als ik de antenne geheel horizontaal hang?

Ik heb de antenne met de warme kant schuin omlaag weggespannen, omdat ik dan de lokale verticale stations wat harder hoor. Hij wordt hierdoor wel wat meer richtinggevoelig. Ik lees overal dat de antenne het best presteert als inverted V, maar dan moet ik weer een stuk omhoog wat lastig is.

Al met al een aparte antenne zo'n Double Bazooka. Google maar eens wat er zoal over geschreven wordt.

Ingewikkelde materie!

Graag je reactie
René
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: raadselachtige swr draadantenne rara?

Berichtdoor Henry hpsd » 01 jun 2008, 11:32

Hallo Rene,

Dat de antenne nu opeens gevoeliger is geworden voor de SWR is niet helemaal juist.
Toen hij horizontaal hing was hij dat ook al.
Het kan echter goed zijn dat de afstand tot de verschillende objecten goed was om een goede SWR neer te zetten.
Alle objecten zijn van invloed zoals boven vermeldt, dit wil niet zeggen dat het per definitie een negatieve invloed is.
Echter SWR zegt niets over de werking van de antenne, het verteld je alleen hoeveel vermogen er uitgestraald word en hoeveel er retour komt.
Het bekende verhaal van: "een dummyload met de swr van 1 op 1 is een waardeloze antenne" zal wel bekend zijn.

Hij gaat inderdaad anders presteren als inverted V: hij word meer rondom gevoelig en krijgt betere verticale eigenschappen de opstralingshoek word anders. Maar hij wordt niet echt beter, de gain of verlies het is maar hoe je het ziet, blijft ongeveer hetzelfde.

Mijn persoonlijke mening over deze antenne is helaas niet zo positief (sorry).
De werking is gelijk aan of minder als die van een dipool. Natuurlijk doet hij het wel, en je kunt er ook geweldige resultaten mee boeken, maar tja dit kun je met een breinaald ook. Het is maar wat je verwachting is.
Je kunt met minder moeite en minder gewicht etc een vergelijkbare antenne verkrijgen.




vr gr,

Henry
Laatst bijgewerkt door Henry hpsd op 01 jun 2008, 11:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: raadselachtige swr draadantenne rara?

Berichtdoor Wintertje » 01 jun 2008, 11:36

ok, duidelijk.

Maar het is toch gewoon een dipool?

Bedankt en groeten, René
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: raadselachtige swr draadantenne rara?

Berichtdoor Henry hpsd » 01 jun 2008, 11:46

Ja dat klopt.

Hij is een klein beetje breedbandiger als een normale dipool, dit komt omdat er in de cabel verlies optreed.

Henry

http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten

cron