wat zouden jullie kiezen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

wat zouden jullie kiezen

Berichtdoor farang » 08 jun 2024, 21:05

dames heren voor een start antenne wordt mij de Antron 99 of Sirio gainmaster anngeraden wat is jullie advies en ervaring met deze antenne ik wil op de 27mc en de usb en lsb dus zal een matcher de oplossing zijn maar op wat zou ik hem dan het besten afkunnen regelen 1 op 1 zal op alle usb lsb fm het zelfde zijn kwa gebruik natuurlijk op de fm praten en de anderen luisteren ivm vergunning
farang
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: wat zouden jullie kiezen

Berichtdoor Snof » 08 jun 2024, 21:25

Ik heb de a99 en de imax 2000 en de gain master 5/8.
Werk het liefst met de gain master 5/8, een matcher heb je helemaal niet nodig en is weggegooid geld.
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 jun 2024, 12:36

Als je een ( rondstraler ) basisantenne wilt kun je het beste kijken naar een 1/2 golf antenne of een 5/8e.
Wat voor merk/type het beste bij je past is persoonsgebonden; wat heb je financieel te besteden, hoe ziet de omgeving bij je uit, ed?
Wat omgeving betreft; woon je aan de kust, heb je last van veel wind is een aluminium antenne misschien geen goed idee, omdat de kans is dat deze op korte of lange termijn krom waait
( wat overigens niet afdoet aan de werking ervan ).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer

Berichtdoor Wimpie » 09 jun 2024, 21:46

Als "startantenne" hebben ze je wel dure antennes aangeraden. Een sirio halve golf "GPA" is een stuk goedkoper.

Als het alleen voor CB gebruik is, zou ik gewoon voor een halve golf gaan. De 5/8 Sirio GM is leuk voor als je ook op een paar andere banden uit wenst te komen. Die antenne is wel ongeveer 7 m lang.

Op de CB band is bij gelijke tophoogte het verschil tussen een goede halve golf en de GM 5/8 minimaal.

Als je krap in het budget zit, zou je voor een goedkopere (of tweedehandse) antenne kunnen gaan. Het zou jammer zijn als je een hoop geld uitgeeft, en je blijkt S9 storing te hebben. Voor gebruik binnen NL zou ik niet voor een 5/8 antenne gaan die uit één doorlopend aluminium straler bestaat (eventueel met lange radialen).

Om verwarring te voorkomen, de Sirio GM is wel 5/8 golf lang, maar is in werkelijkheid een 5/8 lange dipool.
Wimpie

Berichtdoor 19-DT-170 » 10 jun 2024, 16:58

Wimpie schreef:Als "startantenne" hebben ze je wel dure antennes aangeraden. Een sirio halve golf "GPA" is een stuk goedkoper.
Op de CB band is bij gelijke tophoogte het verschil tussen een goede halve golf en de GM 5/8 minimaal.

Een 5/8 heeft een vlakkere afstraling dan een 1/2 golf antenne. Ik zou denken dat er wezenlijk verschil is tussen die twee?
Voor het rondje om de kerk maakt het niet uit, maar kan het verschil maken tussen iemand op grotere afstand horen of niet...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer

Berichtdoor Wimpie » 11 jun 2024, 11:43

19-DT-170 schreef:
Wimpie schreef:Als "startantenne" hebben ze je wel dure antennes aangeraden. Een sirio halve golf "GPA" is een stuk goedkoper.

Een 5/8 heeft een vlakkere afstraling dan een 1/2 golf antenne. Ik zou denken dat er wezenlijk verschil is tussen die twee?
Voor het rondje om de kerk maakt het niet uit, maar kan het verschil maken tussen iemand op grotere afstand horen of niet...

De ouderwetse 5/8 antennes die uit één doorlopende straler bestaan (meestal uit aluminium), en vaak horizontale kwart golfradialen hebben, hebben wel meer gain dan een 1/2 golf straler. De richting van maximale gain is wel wat omhoog. Voor DX via de ionosfeer (buitenlandse verbindingen) heeft dat een voordeel. Naar de horizon (dus voor grondgolfpropagatie) is de gain gelijk of iets minder dan van een 1/2 golf. Het hangt een beetje van de opstelhoogte af.

De 5/8 antennes met een onderbreking (zoals de Sirio GM) hebben ook naar de horizon ietsje meer gain dan een 1/2 golf antenne. Waar moet je aan denken: in orde van 1 dB.

Sirio specificeert wel slim (voor de verkoop), ze doen het ten opzichte van een traditionele 5/8 antenne (1..2 dB meer gain). Ze noemen geen absoluut getal. Wat Solarcon betreft, die hebben wel hele rare dingen gegeten of gesnoven toen ze hun gain specificatie opstelden. Ze hebben de laatste jaren wat minder gesnoven en doen het net als Sirio: 1..2 dB meer dan de beste andere 5/8 antennes (daar kun je dus alle kanten mee op).

We hebben het over verschillen in orde van 1 dB (ten opzichte van een halve golf). Dat noem ik nagenoeg niet merkbaar, en de meerprijs (t.o.v. alu 1/2 antenne) niet waard.
Wimpie

Keer terug naar Antennes