Antennekabel

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antennekabel

Berichtdoor Dynamite » 27 jan 2023, 09:56

Hallo allemaal ,

Om nog even terug te komen op goede kabel om te gebruiken voor een President Jackson. Welke kabel is nou goed dan is de RG58 nou beter of de RG213 ? En ik begreep dat er verschillende kwaliteiten zijn in die kabels. Kan iemand mij uitleggen welke kabel ik nu precies moet hebben ? Ik wil nieuwe kabel aanschaffen maar geen miskoop doen. Wie kan mij hier een goed advies over geven ?

Ik hoor graag iets van jullie ....

Groetjes Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Antennekabel

Berichtdoor Wimpie » 27 jan 2023, 13:25

Tot een lengte van zo'n 15 m is RG 58 prima kabel. Voor grotere lengtes kun je RG213 pakken. Koop wel merkkabel. Er zijn diverse RG58 en RG213 varianten in omloop waar maar heel weinig koper in de afscherming zit.

Wil je >15 m en toch dunne kabel gebruiken, dan kom je in de kabels terecht met schuim als isolatie (in plaats van massief PE). H155 is dan een goedkoop alternatief (5 mm dik). Maar deze kabel moet je niet langdurig (jaren) in vocht hebben liggen. Zorg wel dat je bijpassende pluggen hebt/koopt

Het grote voordeel van RG58 en RG213 vind ik de robuustheid. Je moet wel hele gekke dingen doen wil het stuk gaan, het is Scoutingproof. Die kabels met schuim als isolatie moet je wat voorzichtiger behandelen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Antennekabel

Berichtdoor Snof » 27 jan 2023, 16:59

Geen KPO rg 58 kopen want daar is de afscherming hopeloos van, daar zit heel weinig koper in zoals Wimpie al aangaf.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Antennekabel

Berichtdoor Ernst » 29 jan 2023, 12:18

ook niet onbelangrijk:
Knik de kabel niet en overschrijd de voorgeschreven buigradius niet (dit geeft impedantie verschillen en onnodig verlies.
De buigradius is 10 maal de kabeldiameter.

Hier wat info van een professionele leverancier dit tit voorschrijft over welke kabel dan ook
https://www.nexans.nl/nl/business/Building-Territories/Building/Distributors/Bending-radius.html

Met dank aan Nexans die deze info beschikbaar stelt
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Antennekabel

Berichtdoor Dynamite » 29 jan 2023, 13:36

Bedankt voor jullie reacties ik waardeer dit zeer !

Groet Dynamite
Dynamite
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 15 jan 2021, 12:25
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Antennekabel

Berichtdoor Columbus » 02 feb 2023, 23:25

Een goede vergelijking van de eigenschappen van verschillende soorten coax, zoals demping, maximale vermogen, buigzaamheid enzo vind je (o.a.) ook op de pagina van Hamshop. Klik maar op een coaxsoort en scroll naar beneden voor de tabellen met vergelijking. Voor CB is RG213 in veel gevallen prima spul.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten