Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Berichtdoor 19jvi » 11 aug 2018, 23:08

Hallo


Vandaag dan eindelijk een GPA27 aan de garage opgehangen. Het is er 1 van het merk Venom. 1/2 golf. max 1000W.
Die antenne komt uit de doos als zijnde 6 delen van elk 109 cm. Op de antenne waren al met een stift streepjes gezet. Bij alle delen zo ongeveer 8,5 cm
vanaf het uiteinde, bij het op 1 na onderste deel op 31 cm.

De antenne dus zo gemonteerd op een stalen buis van 2,5 meter, (de bevestigingsplaat van de antenne maakt dus ook contact met de buis) die verbonden is met een aardpen van 3 meter koperbuis en dan zit je bij mij al in het grondwater. De SWR gemeten: 1:1,6 op kanaal 40 en 1:1,7 op kanaal 1. Antenne te kort dus.
Lang verhaal kort: Uiteindelijk zijn alle delen uitgeschoven tot 1,5 cm onder de zaagsnede (stond hier ergens op het forum als tip). dat is ook het maximum.
aangezien er dan nog maar weinig vlees overblijft wat in elkaar schuift heb ik een 5/8 en een 3/4 slagvaste ABS electrobuis in de onderste drie elementen gedaan en vastgezet met een popnageltje. Daar kan die in elk geval niet meer knikken of breken en het is plastic dus dat maakt niets uit.

SWR gemeten: 1:1,6 :oops:
De gebruikte meter is een oude Zetagi 201.
Een andere meter gepakt een CRT SWR-1. deze heb ik recent nieuw gekocht. => SWR: 1:1,4 zowel op kanaal 40 als op kanaal 1.
Dat is niet slecht. Dan vraag ik me wel af welke meter van die twee ik nu moet geloven? Verlopen die meters?

Maar nu komt het: Naderhand ben ik eens aan het rekenen: 6 delen van 109 cm geeft 654 cm totaal.
De zaagsnedes zijn 4 cm diep en ik zet ze 1,5 cm eronder vast dus 5,5 cm. Ik schuif 5 buizen in de onderste (totaal 6) dus ik heb 5 x 5,5cm = 27,5 cm ingeschoven. Totale lengte antenne is dan 654cm - 27,5 cm= 626,5 cm.
lambda x frequentie is 300 => lambda = 300 / 27 Mhz = 11 meter, een halve golf is dan 5,5 meter en een 5/8 gaat naar 6,75 meter.

Nu de hamvraag: Moet de totale lengte van de antenne niet gewoon 5,5 meter zijn? Moet ik niet gewoon met de rolmaat 5,5 meter antennelengte instellen en dan de swr proberen juist te zetten door kleine stukjes in of uit te schuiven?
Of ben ik nu ik een totale lengte van 626,5 cm heb niet een slechte 5/8 aan het nabootsen waardoor de SWR niet beter wordt en wat is de functie van de 8-10 windingen spoel die in de voet zou moeten zitten van deze antenne.

Benieuwd naar jullie reacties.

mvg Jeroen.
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Berichtdoor Wimpie » 12 aug 2018, 20:31

Hallo Jeroen,

Er zit iets mis (zoals je zelf al in de gaten hebt). Die >6 m is echt te lang, jouw verwachting van 5.5 m moet normaal gesproken kloppen.

Enkele vragen
-Staat die 2.5 m pijp direct op de grond bij je aardvoorziening? Zo ja, dan is die lengte wat onhandig (geaarde kwartgolfpijp).

-Wat voor kabel gebruik je (incl lengte), en zijn de connectoren goed gemonteerd?

De ongelijke aanwijzing (1.4 versus 1.6) is acceptabel voor dit soort meters.

-Met hoeveel vermogen meet je? Voor die CRT is 4 W prima.

-Meet je rechtstreeks op een transceiver, of zit er nog wat tussen? Zo ja, dan even meten zonder de extra's (dus bakkie via kabeltje direct naar TX ingang van SWR meter).

-Als je over een dummyload beschikt, wat is dan de SWR als je die in plaats van de antenne zet (dus dummy load in de mast)? De swr moet dan 1.0 zijn.

-Staat de antenne dicht tegen iets aan, of loopt er een geleidende draad langs?

Nu ben ik even door mijn inspiratie heen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Berichtdoor 19jvi » 12 aug 2018, 23:13

Hallo Wimpie

Ik heb vandaag de antenne ingekort zodat ik rond de 5,5 meter zat. De SWR werd heel slecht 1:3 op kanaal 1 en 1:2,4 op kanaal 40.
Uiteindelijk na veel schuiven zonder verbetering kwam ik weer op de max lengte uit.
In de kabel net voordat die naar buiten gaat 5 windingen gelegd als luchtspoel met 4,25 inch diameter. (Volgens een tabel op een site van een zendamateur zou dat het ideale mantelstroomfilter voor 27 mc zijn.)
Ik heb dat gewoon met de bestaande kabel gedaan, dis geen extra pluggen ertussen.
Verder nog een aantal ferriet clips geplaatst en nu is mijn SWR 1:1,3 op kanaal 40 dus op zich heel netjes.
Ik heb wel een constante ratel op de achtergrond, ergens stoort er iets, maar daar ben ik nog niet achter.

De opstelling:

Gebruikte bak: Premier Major 80/12 kanalen FM AM met 4 Watt.
Coaxkabel: 13 meter RG213U, kabel is na montage PL259 pluggen doorgemeten=> geen verbinding tussen kern en massa.
De antennebuis begint op 1,5 meter hoogte, zit met twee beugels aan de garage en steekt dan 1 meter boven het garagedak uit, dan komt de antenne.
De buis is met 6mm2 geaard recht naar beneden op de aardpen.
De bak wordt gevoed met een 12V accu.
Ik ga van de bak meteen naar de SWR meter met een kort RG58 kabeltje en dan meteen naar de antenne, er zit verder niets tussen.
Het eerste voorwerp wat op gelijke hoogte zit is het huis op 6 meter afstand.
De antennekabel loopt helaas wel een meter of 4 net langs een 230V leiding. Ik weet dat dat niet ideaal is, maar het gaat niet anders.
Ik heb nog geen dummyload, die moet ik nog eens ergens uithalen.

Groeten Jeroen
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10

Re: Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 aug 2018, 11:20

Hoe hoog heb je deze antenne staan? Als je die in de tuin hebt staan op een halve meter boven de grond (kan ik mij voorstellen als je nog bezig bent de antenne af te regelen),
dan heeft dit ook invloed op de SWR. De antenne moet ongeveer een halve golflengte (5,5m dus) boven de grond zijn voor de beste SWR,
en inderdaad mogen er geen andere objecten om de antenne heen zijn want ook die hebben invloed op de SWR.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Berichtdoor Wimpie » 13 aug 2018, 16:26

Je huis op 6m afstand geeft hooguit een lengteverandering van 20 cm. De VSWR kan wel iets slechter worden, maar dan heb je het over een paar tienden.

1.5 m boven de garage zou moeten kunnen zonder dat de lengte erg moet veranderen.

Kun je een keer meten met de aardaansluting los (mag bij de grond of bij de mast)?

Weet je zeker dat de mantel van de kabel goed contact maat met de plug?

De coax langs 230V bekabeling mag geen invloed hebben op de SWR. Je kunt wel iets meer storing ervaren vanwege het overlopen van storing van 230V kabel naar mantel coax. Via de mantel (en het mantelstroomfilter) kan er dan toch iets bij de antenne komen.

CB is vergeven van storing, niet alleen van adapters en andere elektronische zooi, maar vooral van PLT (internet via de wandcontactdoos). Je antenne staat relatief laag en pakt daardoor ook meer storing op (en minder signaal). Het telt dubbel op, je pakt meer storing, en inder signaal, dus je S/N verhouding gaat hard achteruit bij een laag opgestelde antenne.

Paranoide mode aan:
Heb je naar je eigen zendsignaal geluisterd / laten luisteren, zodat je zeker weet dat je zit waar je denkt te zitten?
Paranoide mode uit
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Een vraag voor de antenneprofessionals onder jullie :D

Berichtdoor 19jvi » 14 aug 2018, 23:45

Hoi

De antenne begint op ongeveer 4 meter boven de grond, garage is ongeveer 3 meter hoog. Dat is niet heel hoog, maar ik heb 2 meter kabel speling, dus iets hoger is mogelijk.
Met de aarde los merk ik geen verschil, de mantel meet ik morgen nog eens even na. Ook de 230V leiding ga ik binnenkort verplaatsen, alle beetjes helpen.

Daarna schakel ik de volledige spanning in het huis uit en test ik mijn bak op de accu of de storing er nog is of niet. Is ie er nog, dan verdenk ik de WiFi van een van mijn buren. Daar zal ik niet veel aan kunnen doen.
Is de storing dan weg, dan kan ik verder, dan schakel ik één voor één alle groepen weer in en met dingen uitsluiten moet ik toch ergens kunnen komen.
Bovendien kan ik ook nog met de bak en een hele kleine antenne (lees: kort stukje draad) en de accu even rondlopen om te kijken waar rond en in mijn huis de storing sterker wordt.

Ik heb vanavond mijn eerste QSO kunnen maken met iemand uit Landgraaf. Dat is hemelsbreed zo'n 10 km en iemand uit Eygelshoven, dat is zo'n 12 km, maar die laatste kon mij moeilijk verstaan.
In Landgraaf was ik goed te verstaan, maar er zat een storing op. Dat kan kloppen want ik hoor zelf ook op alle kanalen een storing.

Wat even wennen is, is dat ik wel iemand heel duidelijk kan horen, maar de tegenpartij mij niet als de ander veel meer zendvermogen en een beter opgestelde antenne heeft.

Groeten Jeroen.
19jvi
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 16 mei 2018, 23:10


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron