Antenne Sirio Thunder Storm binnen gebruiken ?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne Sirio Thunder Storm binnen gebruiken ?

Berichtdoor Robber57 » 22 feb 2018, 20:04

marcovp schreef:
Koen 2 schreef:Ook met sirio ?

Designed to work without Ground Plane
.

Ah, die had ik niet gezien :oops:
Ik wist niet dat deze groundless was, krijg je het andere punt wat ik igg gemerkt heb met mijn groundless mobiel antenne van sirio ; ontvangen gaat wel maar met zenden is het ding erg inefficient wat wel aansluit bij reacties die ik zo hier en daar gehoord en gelezen heb; een groundless antenne kan een oplossing zijn maar ze doen het gemiddeld niet erg best.

Ik durf daar geen harde uitspraak over te doen want het zijn tenslotte maar persoonlijke ervaringen zonder technische onderbouwing maar wat ik er zelf aan heb gemeten ziet er niet best uit alhoewel ook dat onkunde mijnerzijds kan zijn :lol:

Wat mij op viel: ik kan van mijn groundless stick de straler volledig verwijderen ( dus alleen de basis met de spoelen) maar ook dan blijft de swr prachtig 1:1, dat geeft mij het gevoel dat het ding een dummyload is :?

Ik vraag me af wat harryhspd van het groundless principe vind. :?:
failure is not an option, it comes bundled with the package
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor Koen 2 » 22 feb 2018, 22:17

Bedankt voor de feedback al die technische termen heb ik nog niet onder de knie maar daar ga ik mij komende tijd in verdiepen.
Koen 2
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Berichtdoor Robber57 » 24 feb 2018, 00:33

Technische kreet “groundless” : letterlijk zonder aarde/massa.

Antennes hebben vaak een aarde/massa nodig om de energie die vanuit je bak komt goed de lucht in te kunnen gooien, zonder aarde zal zo’n antenne van de 100% vermogen die je er in stopt een gedeelte weer terug komen in de eindversterker vd bak, de eindversterker word heet/brand door, je reikwijdte is minder en je ontvangst slechter.
De verhouding tussen het vermogen wat je naar de antenne stuurt en het gedeelte daarvan wat weer terug komt bij de bak heet de staande golf verhouding of SWR (Standing Wave Ratio) en is ideaal 1:1, je stopt er 1 in en zend 1 uit.

Maar dan zijn er de antennes die “groundless” oftewel zonder aarde/massa kunnen werken en toch een goede swr hebben, zo’n antenne zou dus heel handig kunnen zijn op bv een polyester boot/caravan/dak of een glazen ruit.

Groundless antennes hebben doorgaans geen goede reputatie voor wat betreft hoe efficient ze zijn, de swr is dan welliswaar zonder aarde toch 1:1 (er word dus geen vermogen terug de bak in gestuurd maar de 100% die de ruimte in word gestuurd is resulteerd toch niet in daadwerkelijk verder bereik, het rendement is kennelijk slecht.
failure is not an option, it comes bundled with the package
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor peter stardust » 24 feb 2018, 09:25

Ik heb er 1 in gebruik op mijn zomerverblijf samen met nog wat andere mensen, maar met 1 tot 1.5km is het echt klaar. Bak is de Midland 8001. Wel hoor ik regelmatig buitenlandse zenders .
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!

Berichtdoor Koen 2 » 25 feb 2018, 22:45

Dank voor uitleg en 1,5 km is niet veel inderdaad.
Koen 2
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Vorige

Keer terug naar Antennes