Output hoger SWR ook hoger ?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor haab » 13 mei 2015, 15:17

Ik heb mijn bak op amateurmodus gezet en zie nu dat de swr (op 4 watt mooi 1:1) met 10 watt en hoger toeneemt.
De antenne kan 2000 watt verdragen, volgens de papieren, maar als ik die erin zou duwen slaat de swr naald krom denk ik.

is dat normaal dat de swr toeneemt als de output toeneemt ?
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor president- mckinley » 13 mei 2015, 17:23

nee das niet normaal, en de oorzaak zou gezocht moeten worden in rommel uit de eindtrap(je)

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor MikeBravo » 13 mei 2015, 19:28

Yep, is niet normaal.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor Wimpie » 13 mei 2015, 22:23

Zoals anderen eveneens zeggen: dit is niet normaal, maar komt best vaak voor.

Als je een VSWR meter gebruikt die voor relatief veel vermogen bedoeld is, dan geven ze bij weinig ingangsvermogen vaak te gunstige VSWR aan (de detectiediode voor de reflected power komt dan niet goed in geleiding). Je zou een VSWR meter kunnen lenen van iemand bij je in de buurt.

Als dit het niet is, dan komt het zeer waarschijnlijk door harmonischen of andere ongewenste frequentiecomponenten uit de eindtrap. Dit laatste is serieus onwenselijk omdat de kans op het veroorzaken van storing flink toeneemt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor haab » 13 mei 2015, 23:50

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb inmiddels een andere meter ertussen gehad en daarbij constateer ik precies hetzelfde.
Originele meting bij voor ik de post maakte was met een KPO SWR-171 de controllemeting met een MFJ 949E tuner op bypass.

4 watt 1:1 en bij 30 watt 1,3:1 Wat dus betekent dat van de 30 watt er 5 terugkomen naar de bak in.

Nu is een SWR van 1,3:1 natuurlijk geen ramp en 30 watt ook niet nodig maar ik zou wel wat meer watjes eruit willen duwen want het helpt me om wat beter "uit het dal" te komen waarin ik woon.
Storingen veroorzaken is m.i. ook niet gewenst. er is al voldoende storing op vaste tijden op de band hier. (Meeste dagen na 18:00 uur S6 ruis op alle 40 kanalen en op 3alpha altijd)

Bak is een Albrecht AE-5890 EU en de modificatie is simpel aan te zetten, dat zou toch moeten werken zonder storingen. Hoe lost men normaal zo'n probleem op ?
Eindtrap verbeteren ? Filter ?
Bak terug naar 4 watt en een kleintje lineair erbij ? (Die dan hopelijk geen ongewenste bijwerkingen geeft ?)

Hmmm, dat zet me aan het denken. Hoe weet je nu/kun je erop vertrouwen dat nieuw spul wat je koopt niet dezelfde abnormale dingen doet ? Wimpie zegt zelf al, het komt best veel voor.

ja ja, veel vragen en gedachten. Intrigerende materie.....

Grtz, John
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor president- mckinley » 14 mei 2015, 00:43

Ik heb nog geen meet dingen gezien, die wat echt meten kunnen :D

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor 19OK061 » 14 mei 2015, 09:06

als je het hebt , hang ipv. de antenne er een dummyload aan dus buiten in de mast en NIET een ander kabeltje leggen nee hetzelfde dan wat je nu hebt.( dan sluit je de antenne uit als boosdoener)
en je zegt de antenne staat 1:1 maar is de impedance ook goed dus 50ohm
Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor haab » 14 mei 2015, 11:17

19OK061 schreef:en je zegt de antenne staat 1:1 maar is de impedance ook goed dus 50ohm

:? Als de SWR 1:1 is betekent dat toch dat de impendantie van de bak gelijk is aan die van de kabel + antenne. Daar de kabel fabriek af 50 ohm is moet de antenne dat toch ook zijn bij een SWR van 1:1. SWR is de verhouding tussen de uitgangsimpendantie van de bak en de antenne toch ?

Ik snap je uitspraak niet 19OK061

Dummyload:
Direct achter de bak is er ook een SWR verandering, maar die is veel kleiner 1,1:1
Morgen maar eens het dak op, tijd om te gaan werken nu.

Wordt vervolgt :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor Henry hpsd » 14 mei 2015, 11:50

Oei jonge....en dan nog zoveel andere "onzekerheden"....

1- Waar meet je ? ergens achter de bak of bij de antenne ?
2- Hoe accuraat is de SWR meter zelf (+/- 10..15 procent nauwkeurigheid is echt niet weinig)
3- Heb je de schaal verdeling wel goed ? ...ik bedoel met meer voorwaartsvermogen heb je ook meer gereflecteerd vermogen..dus "ref" gaat omhoog....maar de verhouding is gelijk ....huh ?
4 Ehm...mogelijk dat je meer vermogen meet dan dat er vanaf de zender kan overkomen...huh ?
5 Word dat gereflecteerd vermogen gewoon weer uitgezonden ? of kloppen die dingen dat ik mijn "setje" opblaas oid ?....
6 Als klapper op de vuurpeil......SWR zegt niets over hoe "goed" de antenne is, er zijn situaties waarbij een slechtere SWR een beter rendement geeft

Tja ...en op zo'n moment mis je "loekie de leeuw" ...asjemenou ?



Kortom...stiekem is SWR meer dan "1:1" ...
Prachtige materie !

Niet aan storen aan die SWR waardes die je nu hebt,
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor haab » 14 mei 2015, 13:21

Henry hpsd schreef:Kortom...stiekem is SWR meer dan "1:1" ...
Prachtige materie !

Niet aan storen aan die SWR waardes die je nu hebt,


Dat is nu net het punt, die prachtige materie. Ik wil leren, weten waarom het gaat zoals het gaat. Een afwijking van me :mrgreen:

Die SWR stoort me ook niet echt, het is binnen de perken (geen rook is goed) Maarja de waarom vraag he ? Waarom gebeurt dat wat ik zie.
Mijn vragen hebben ook nog een andere achtergrond >> N. Zit al met me neus in de boeken. Wil de materie eigen maken en niet alleen de antwoorden op de vragen. En de kennis zit niet alleen in de boeken. Ook in jullie brains :mrgreen:

Dus helaas voor jullie, tot 2 September zal ik nog vaker aan de vragenbel trekken. alvast bedankt voor het geduld :twisted:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 mei 2015, 14:08

Goed bezig haab. En hopelijk snel QRV ook op de amateurbanden. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor Wimpie » 14 mei 2015, 14:13

@haab:
Gezien de goede VSWR van de antenne, is de kans aanwezig dat de MFJ hetzelfde verschijnsel vertoont als je andere meter. In de manual staat het schema, en daar zie je de twee diodes zitten. Zoals je weet hebben diodes een drempel. Je hebt zo'n 80 mV RF nodig voordat Germanium of Si-shottky diodes "open" gaan.

Leen bij iemand een low-pass filter en zet dat tussen TX en VSWR meter.
De volgorde wordt dus: TX - low pass filter - VSWR meter - antenne. Als dan de VSWR niet verandert (dus 1.3 blijft), dan is er niets om je zorgen over te maken. Wordt de VSWR wel minder, dan het low pass filter blijven gebruiken.

Een VSWR=1.3 is niets om je zorgen over te maken (mits het natuurlijk geen meetfout is t.g.v. harmonischen in de eindtrap). Moderne apparatuur heeft geen enkel probleem met VSWR=2. Als je zorgt dat VSWR<1.5 gaat niemand het verschil merken ten opzichte van VSWR=1 (het verschil zal minder dan een naalddikte op de S-meter zijn). Ga je apparatuur opvoeren, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Oh ja, bij VSWR=1.3 (dus drie streepjes uit de hoek) komt er slechts 1.7% van het vermogen terug. Bij VSWR=2 komt er 11% terug.

Het probleem wat je eindtrap heeft bij slechte VSWR, is niet dat er bijv 10% van het vermogen terugkomt, maar bij teveel afwijking van 50 Ohm krijg je te veel stroom door en / of te veel spanning over de transistor waardoor de eindtransistor kapot kan gaan.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor MikeBravo » 14 mei 2015, 14:17

2:1 is 25% verlies dus 22,5 over van de 30. Bij 4 blijft er zo'n 3 over dus

Bij 4 Watt merkt het tegenstation helemaal niets met 1 Watt verlies aan jouw kant.

Bij 1,3:1 is het verlies zo weinig dat het bijna niet meetbaar is met een doorsnee wattmeter.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor Rene » 15 mei 2015, 13:17

Ik wed dat je met een dummyload gewoon 1:1 blijft meten , ook als je er meer vermogen instopt..
Dat komt omdat die dummyload over een heel groot bereik een swr van 1 laat zien , dus ook daar waar de ongewenste producten uit je bakkie/lineair zich bevinden..
Met die meting weet je alleen dat je kabel goed is , verder niks..
Oplopende swr bij meer vermogen komt omdat de meeste goedkope lineairtjes slechte filters hebben of zelfs helemaal geen filters = harmonischen en andere troep..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Output hoger SWR ook hoger ?

Berichtdoor haab » 15 mei 2015, 15:44

Wimpie schreef:Leen bij iemand een low-pass filter en zet dat tussen TX en VSWR meter.
De volgorde wordt dus: TX - low pass filter - VSWR meter - antenne. Als dan de VSWR niet verandert (dus 1.3 blijft), dan is er niets om je zorgen over te maken. Wordt de VSWR wel minder, dan het low pass filter blijven gebruiken.

Low pass filter ertussen gezet. De VSWR is nu .2 lager dan voorheen ,wanneer de output van de TX op 30 Watt staat. Dus niet meer 1.3:1 maar 1.1:1 Conclusie: rommel uit de eindtrap. (66% van de geconstateerde VSWR verhoging opgespoord dus)

Weer wat geleerd.

Rene schreef:Oplopende swr bij meer vermogen komt omdat de meeste goedkope lineairtjes slechte filters hebben of zelfs helemaal geen filters = harmonischen en andere troep..


Er wordt geen lineair gebruikt.
Weddenschap verloren: De dummyload direct achter de bak liet ook een VSWR (weliswaar kleiner) stijging zien. Zoals ik in een voorgaande post al vermeldde. Wat heb ik gewonnen ? :mrgreen:
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten