classicinternational.eu

Voor al je 27mc apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 26 dec 2014, 10:23

19-DT-170 schreef:Ik weet niet hoe het in Belgie wettelijk geregeld is,
maar in Nederland was dat tot een jaar of tien geleden ook het geval dat je
zonder vergunning niets mocht kopen.

volgens mij mocht je vroeger kopen wat je wilde , maar niet gebruiks klaar in je shack / huis hebben staan om aan te tonen dat je er niets mee deed .
gelukkig is dat nu veranderd en mag je kopen en gebruiks klaar hebben staan wat je , zolang je maar van de ptt knop af blijft .
daarin tegen zijn de kosten van die vrijheid omhoog gegaan , ik geloof dat de eerste boete gelijk 2500 euro is met in beslag name van de spullen .
19AC393 gebakje
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 dec 2014, 12:11

Vroeger mocht je niks kopen zonder vergunning. Ook niet om er alleen maar naar te kijken..
Zelfs handelaren hadden een speciale vergunning nodig om zendspul in huis te hebben waar ze zelf niks mee mochten.
Voor verzamelaars had je een museumvergunning..
19AC393 schreef:mag je kopen en gebruiks klaar hebben staan wat je , zolang je maar van de ptt knop af blijft .

Helaas mag dat niet..
Je mag het kopen, maar je mag het niet gebruiksklaar hebben staan.
Sterker nog.. Als jij een apparaat voor VHF hebt, en een antenne voor VHF op je dak,
dan wordt dat gezien als "gebruiksklaar", ook al heb je je VHF zender netjes opgeborgen in een doos.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor panda58 » 26 dec 2014, 14:04

Ach, nee het mag niet.
Maar hier al jaren apparatuur staan.............................!
En zo zal het wel bij meer hobby genoten gaan.
Als je niet stoort kraait er geen haan naar.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 26 dec 2014, 21:29

19-DT-170 schreef:Vroeger mocht je niks kopen zonder vergunning. Ook niet om er alleen maar naar te kijken..
Zelfs handelaren hadden een speciale vergunning nodig om zendspul in huis te hebben waar ze zelf niks mee mochten.
Voor verzamelaars had je een museumvergunning..
19AC393 schreef:mag je kopen en gebruiks klaar hebben staan wat je , zolang je maar van de ptt knop af blijft .

Helaas mag dat niet..
Je mag het kopen, maar je mag het niet gebruiksklaar hebben staan.
Sterker nog.. Als jij een apparaat voor VHF hebt, en een antenne voor VHF op je dak,
dan wordt dat gezien als "gebruiksklaar", ook al heb je je VHF zender netjes opgeborgen in een doos.


dan moet jij de wetgeving er maar eens op na zien .
het is niet strafbaar meer om apparatuur in huis te hebben waarvoor voor het gebruik een licentie nodig is , ook niet als het aan gesloten is
zolang jij er niet mee gaat zenden mag je het hele dak vol zetten vhf antennes en je hele huis tot aan de nok vol zetten met vhf spullen aan gesloten en wel .
je zal ( wanneer je niet zend ) mischien per brief van de at het verzoek krijgen de spullen niet in gebruik te nemen en dat daar op word toe gezien door de at met toe lichting over de consequentie als je wel gaat zenden . en dit allen wanneer de at de antennes bij jou op het dak hebben zien staan
en dit is sinds de at ik geloof 13 vaste meet punten in gebruik heeft genomen in nederland die continu alles in de gaten houden , volgens mij was dat begin dit jaar ergens
tevens is het niet meer verboden om dergelijke apparatuur te verhandelen of te verkopen , ook niet als die apparatuur op voorhand niet gebruikt kan worden in nederland vanwege de regels en wetgevingen .
19AC393 gebakje
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor plientjebr » 26 dec 2014, 22:09

Niet strafbaar om iets in huis te hebben waar je een licentie voor nodig hebt???
Waarom werd bij mijn laatste gesprekje met het AT mij verteld dat als ze langs gekomen zouden
zijn ik geen apparatuur in huis mocht/mag hebben waar je een licentie voor behoord te hebben?

Heb het AT hooguit 2 maanden geleden nog voor het laatst gesproken.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 26 dec 2014, 22:23

plientjebr schreef:Niet strafbaar om iets in huis te hebben waar je een licentie voor nodig hebt???
Waarom werd bij mijn laatste gesprekje met het AT mij verteld dat als ze langs gekomen zouden
zijn ik geen apparatuur in huis mocht/mag hebben waar je een licentie voor behoord te hebben?

Heb het AT hooguit 2 maanden geleden nog voor het laatst gesproken.

met gebruik bedoel ik zenden .
je krijgt een licentie om legaal gebruik te maken van een bepaalde frequentie ruimte , aan die licentie word wel een bepaalde hoeveelheid kennis gekoppeld
de radio apparatuur staat hier buiten .
ik ben een n-amateur en mag op bepaalde banden uit komen met een max vermogen van 25 , echter kan ik met mijn icom ook op banden komen waar ik geen licentie voor heb en bovendien met een vermogen van 100watt
in dat geval zou ik dus apparatuur in huis hebben waar ik illegaal mee op andere banden kan zenden en dus strafbaar zijn , denk het toch niet .
als je helemaal gek bent op de yaesu ft1000 , dan mag je die rustig kopen en zelfs aansluiten om te luisteren , maar waag het niet om te zenden .
die wetten zijn allemaal verander toen het antenne register er kwam en registratie verplicht was voor zend vermogen boven de 10watt
de at deelt preventief waarschuwingen uit bij het zien van antenne`s met als doel waarschijnlijk illegale uitzendingen je word vanaf dat moment wel in de gaten gehouden .
aangezien iedereen een stuk antenne op het dak mag hebben , en het voor de at oncontroleerbaar is of daar apparatuur op aan gesloten is of aanwezig is .... zolang je niet zend .
19AC393 gebakje
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor plientjebr » 26 dec 2014, 22:31

Oké, tot dusver begrijp ik je verhaal wel, maar waarom werd mij dan anders
verteld door het AT, zelfs via een brief???

Ik mag dus mijn Shogun aangesloten hebben, maar mag er niet mee zenden.
Volgens degene die ik gesproken heb via de telefoon mag dit dus ook niet.

Vraag me af wat nu dus wel of niet mag....
Op zich heb ik er lak aan hoor, maar ja, vanwege die burenruzie ga ik wat nadenken.
Heb geen zin om centjes of spulletjes kwijt te raken vanwege iets wat wel of dus niet mag staan.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor kol53 » 26 dec 2014, 22:49

Je mag een illegale bak wel opgeborgen (niet gebruiksklaar) hebben in huis, of
het moet de laatste dagen veranderd zijn, maar dan hadden we dat wel gehoord.

Even wat anders: Als je reageert op voorgaande bericht, is het niet nodig het
hele bericht te quoten.
kol53
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 26 dec 2014, 22:53

plientjebr schreef:Oké, tot dusver begrijp ik je verhaal wel, maar waarom werd mij dan anders
verteld door het AT, zelfs via een brief???

Ik mag dus mijn Shogun aangesloten hebben, maar mag er niet mee zenden.
Volgens degene die ik gesproken heb via de telefoon mag dit dus ook niet.

Vraag me af wat nu dus wel of niet mag....
Op zich heb ik er lak aan hoor, maar ja, vanwege die burenruzie ga ik wat nadenken.
Heb geen zin om centjes of spulletjes kwijt te raken vanwege iets wat wel of dus niet mag staan.

zij gaan er van uit dat als je hem aansluit , er ook mee gaat zenden .... en geef ze eens ongelijk :roll:
daar is de wet eigenlijk een beetje onduidelijk in , als je de shogun alleen gebruikt om te luisteren ( ontvangen ) zou je in theorie niets illegaals doen .
als je wil luisteren kun je dat natuurlijk doen met een ander bakkie daar heb je de shogun niet voor nodig en hoeft deze niet aangesloten te zijn .
met je eigen reactie geef je min of meer al aan hoe het zit , de at heeft die shogun zien staan geeft je een waarschuwing voor die shogun , omdat deze niet aan de regels voldoet ( illegaal is )
maar in beslag nemen hebben ze hem niet , omdat je er niet mee zend of gezonden hebt .
een ander reden daar voor is denk ik , dat het oneindig onbegonnen werk is voor de at om illegale bakkie in beslag te nemen , voor 1 in beslag genomen bakkie , komen er weer 100 op de markt .
19AC393 gebakje
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor plientjebr » 26 dec 2014, 23:03

Het AT is hier niet langs geweest hoor, nog niet, maar ik werd van tevoren gewaarschuwd.
Ik moest zorgen niets illegaals in huis te hebben, zelfs niet om te luisteren.

Nou ja, waarschuwing is een groot woord, er werd mij verteld wat wel en niet mag.

En Henk inderdaad, ik mag hem wel in huis hebben, maar niet gebruiksklaar....
Mijn vraag, wat moet ik dan met zo'n ding????
Hij is mooi om te zien hoor, maar ik weet wel meer mooie dingen om naar te kijken :lol:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor kol53 » 26 dec 2014, 23:14

Een goede manier is hem verstoppen als er aangebeld wordt. :-D En wel een
legaal bakkie bijdehand hebben. Ze zijn bij mij weleens geweest, een 23-kan.
bakkie kwijt en een porto. De rechter zei dat ik al genoeg gestrafd was, dus
geen bereuring. Dat was rond 1977, en toen mocht je sowieso niks illegaals
in huis hebben. Ze zijn op mijn antenne (GP) afgekomen. Toendertijd zonden
we nooit onder tv-tijd. Dat stoorde al gauw, lag ook aan de spullen in die tijd.
kol53
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor plientjebr » 26 dec 2014, 23:22

1977, enig de verhalen uit de oude doos :D

Maar dingen verstoppen als er aangebeld word gaat hier wat moeilijk.
Mijn voordeur zit aan de voorkant van het huis en vanaf daar kijk je gewoon
heel mijn huis door wegens meteen grote ramen van de keuken.
Ze zien mij met bak en al gewoon zitten, ik heb een doorkijk huis :lol:

Werkelijk mijn hele huis bestaat bijna uit ramen :roll:

Kan geen dingetjes stiekem verstoppen helaas...
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 dec 2014, 23:27

19AC393 gebakje schreef:ik ben een n-amateur en mag op bepaalde banden uit komen met een max vermogen van 25 , echter kan ik met mijn icom ook op banden komen waar ik geen licentie voor heb en bovendien met een vermogen van 100watt
in dat geval zou ik dus apparatuur in huis hebben waar ik illegaal mee op andere banden kan zenden en dus strafbaar zijn , denk het toch niet .

Als zendamateur ligt het anders.
Je hebt een vergunning om gebruik te maken van de amateurbanden.
Toevallig heb je op die set banden zitten die onder je vergunning vallen..
Het apparaat mag (in Nederland) gemodificeerd zijn, en ook zenden op andere frequenties.
Er wordt vanuit gegaan dat je je aan de spelregels houd.

Maar wedden dat als het AT ooit een keer bij jou een controle uitvoert,
en er staat een 3m zender bij jou in huis, en je hebt een 3m antenne op het dak,
dat je (ook als zendamateur) een probleem hebt???

Voor iemand zonder vergunning is het niet toegestaan om een VHF apparaat in het bezit te hebben als je een VHF antenne
op het dak hebt staan, wel of niet aangesloten.
Als je een apparaat op eenvoudige wijze zend klaar hebt (voeding, coax, en antenne aanwezig).

En als je mij niet gelooft lees je de telecommunicatiewet er maar op na:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031819/g ... 15-12-2014

Voordat je zomaar wat begint te roepen zou ik mij in het vervolg eerst even inlezen in
hoe de regels in elkaar zitten.. Dat voorkomt irritaties. :evil:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 27 dec 2014, 06:56

je irriteerd je maar een eind weg
at is inmiddels al lang bij mij over de vloer geweest , gevalletje storing op goedkope pc speakertjes en een oud orgel
ik had een half af gebouwd piraten zender op de vloer staan welke duidelijk op het oog niet functioneel was en een lincoln naast mijn icom op de de plank aangesloten en wel ( de lincoln )
werd in het geheel niets over gezegd nog gesproken .
als het zo strafbaar zou zijn , zouden ze op z`n minst er iets van gezegd hebben .
die lui van de at weten drommels goed wat een lincoln is en kan
het heeft op de site van de at gestaan en is ruimschoots in het nieuws geweest , dat met de nieuwe radio communicatie wet , niet het in bezit hebben , maar het in gebruikstellen van zend apparatuur strafbaar is , en dat at bij het constateren van bv een 3 meter antenne op het dak , geen inval meer doet , maar de bewoner duidelijk maakt om de apparatuur niet in gebruik te nemen .
menig ether piraat heeft inmiddels als zo`n brief gehad van het at , en zijn zo verstandig om er mee te stoppen .
al eens af gevraagd waarom er zo`n groot aanbod is van 3 meter spullen op bv marktplaats ?? , en er zelden behoorlijke biedingen worden gedaan ( biedingen na waarde )
de at werkt dus preventief , boetes voor overtredingen zijn wel verhoogd .
het verhaal van plientjesbr bevestigd dit , ze kreeg een brief die duidelijk maakte de shogun niet te gebruiken , de shogun werd niet in beslag genomen , er werd geen boete uitgedeeld , dit terwijl ze eingelijk strafbaar is ..... of niet ...
het zou ook belachelijk zijn , stel ... ik heb een lincoln in mijn woon kamer liggen , met een voeding en bv een mobile antenne ( omdat die spullen bij elkaar horen en ik spullen op die manier opberg ) , dan zou ik op dat momnent strafbaar zijn omdat het met een hand omdraai de boel is aan gesloten, en niet strafbaar wanneer de voeding in de schuur ligt inplaats van bij de lincoln ??
uiteraard hoef je mij niet te geloven , je mag er geïrriteerd of niet een eigen mening er op na houden :evil:
19AC393 gebakje
 

Re: classicinternational.eu

Berichtdoor jcva » 27 dec 2014, 08:47

Lincoln is in basis een 10M set, mag je met N gewoon komen dus legaal.
Snap ik ook dat ze er niks van zeggen.

En als je een machtiging hebt zeggen ze meestal niet veel omdat ze verwachten dat je weet hoe je er mee om mag gaan.

Maar aan de wetgeving is niks veranderd, een illegaal apparaat mag je bezitten maar niet gebruiksklaar hebben staan. Wat precies de definitie van gebruiksklaar is laat ik even in het midden.
Maar gewoon op de plank naast de voeding met de kabel er naast mag dus niet.
Dat het wel te koop is heeft met hele andere regelgeving te maken ( EU vrij verkeer van goederen)

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

VorigeVolgende

Keer terug naar Vraag en aanbod

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten