Aansluiten op accu via relais

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor DPC » 17 jan 2015, 17:59

Geen idee of het hier goed geplaatst is, kon zo snel niet vinden waar het wel goed staat.

Het aansluiten van mijn Lincoln in de auto.
Natuurlijk is het beste direct op de accu, echter ik ben een beetje warrig in mijn hoofd (lees: een veel te druk leven) en gegarandeerd vergeet ik de cb uit te zetten bij het verlaten van de auto.
Aansluiten via het contact zou voor mij dus veel beter zijn, sleuteltjes er uit, cb ook uit.
Nu zijn er heel veel lezers hier die nogal wat nadelen zullen opsommen bij het aansluiten op een bestaand draadje uit het dashboard, storing, vermogen?

Is het niet mogelijk voor mij om een paar flinke kabels te trekken vanaf de accu naar de transceiver en hier een relais tussen te plaatsen die geschakeld word door een draad op de accessoires stand?
Zijn hier nadelen aan verbonden?

Verder heb ik wel eens gelezen dat een bak nog extra geaard wordt (aardlus). is dit nodig en kan dat direct op de (-) die ik toch al trek naar de accu of is een President (2) al voldoende geaard via de (-) pool
DPC
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor Bubbe » 17 jan 2015, 18:42

Normaal aansluiten op de aansteker bus van je auto is al wel voldoende . Maar er een relais tussen zetten wil ook gemakkelijk . Die zet je dan tussen de + draad die je van de accu naar je bak trekt en dan doe je de - van de relais gewoon aan de aarde van de auto en de + van de relais aan een geschakelde draad van je auto bij voorbeeld de draad wat je autoradio ook aan en uit schakelt . Je hebt dan gewoon een universele relais nodig kun je in de meeste auto onderdelen zaak of elektro winkel wel kopen .
Bubbe
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor 19jz387 » 17 jan 2015, 18:52

@bubbe mijn kabelboompje daarheen is maar 1.5mm2.
De lincoln geeft daar op nog niet eens de helft van z'n vermogen en de stekker word heet :wink:
ook is er een voltage drop van bijna 3 volt op de stekker en blijft er dus maar 11 volt over.
Daarnaast staat daar altijd prik op en is die niet altijd geschakeld.

Je zou de positief vanaf de accu via een goed hella relais kunnen laten lopen en die schakelen via de plus na contact.
massa gewoon ergens van de carrosserie af pakken.
Vergeet beide niet af te zekeren en ook de massa naar de bak afzekeren.

Bespaar niet op het relais en eventueel heb ik nog een geschikte tot 40 ampère die je over mag nemen van me inclusief doosje :wink:
19jz387
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor DPC » 17 jan 2015, 20:00

Ik heb wel interesse in jou relais 19jz387 alleen dan moet je het niet erg vinden om hem op te sturen. Vlaardingen - Nunspeet - Vlaardingen word een duur relais met een auto die 1 op 8 loopt ;)
Regelen we dat wel via PB

Het is dus niet raar om de cb te schakelen middels een relais? ik had het hier nog niet kunnen vinden op het forum daarom dacht ik dat er misschien wat vreemds aan zou zijn..
Lijkt mij dat je het beste van twee werelden haalt.

En de massa naar de bak afzekeren? Dat is weer een nieuwe voor mij... Enige toelichting?
En nog info over de extra massa vanaf de bak zelf? (aardlus).
Ik heb zelf het idee dat de (-) van de bak aansluiten op de (-) pool van de accu of op de aarde van de auto voldoende moet zijn. Toch lees ik wel eens dat het beter is om de bak zelf ook te aarden?
DPC
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor 19jz387 » 17 jan 2015, 21:44

Dan ben je denk ik beter uit om even langs de brezan te gaan.
Ze verkopen ze als accu scheiding relais en als relais voor verlichting.
Gewoon een hella 40 ampère ding is prima

Zelf haal ik de bak iedere keer uit de auto want wil er niets vast in hebben.
Ja ik heb bananen chassis delen gemonteerd die gezekerd op de accu zitten.

Wat betreft de - Pool aarden dit werd in een ander topic aangeraden ivm rare stromen met starten, weet het fijne er niet precies meer van dat kun je met de zoekfunctie wel vinden.
Verder heb ik nooit een bak of antenne speciaal geaard.
19jz387
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor Bubbe » 18 jan 2015, 15:15

zo veel stroom stekt een 27mc ook weer niet je sigaretten aansteker trekt een stuk meer . Je sigaretten aansteker bus moet zat een 27.mc kunnen trekken in ieder geval die van mijn auto kan het zat aan
Bubbe
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor 19jz387 » 18 jan 2015, 15:19

Bij mij worden de kabels heet als ik de lincoln gebruik via de plug.
Niet vergeten dat er meer op aangesloten is dan alleen je plug.

Die pluggen zijn echt niet gebruikt om langdurig vermogen over heen te trekken.
Sterker nog de bekabeling in een auto is vaak aan de krappe kant.
19jz387
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor 19-DT-170 » 18 jan 2015, 19:21

Ik neem aan dat je niet 24u uitzend met je bak in de auto, maar dat het om een heen-en-weer gesprek gaat.
Als je dan eens gaat kijken hoe lang je uitzendingen zijn, en hoe lang de pauzes er tussen zul je zien dat ook
"landurig vermogen" wel mee valt.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor panda58 » 18 jan 2015, 19:34

19jz387 schreef:Bij mij worden de kabels heet als ik de lincoln gebruik via de plug.
Niet vergeten dat er meer op aangesloten is dan alleen je plug.

Die pluggen zijn echt niet gebruikt om langdurig vermogen over heen te trekken.
Sterker nog de bekabeling in een auto is vaak aan de krappe kant.


Maar ja wat is heet?
Verbrand je de vingers dan is het heet.

Denk dat het nog wel mee valt.
Kijk en voel maar eens na een flinke autorit als je de kachel gebruikt hoe warm alles met elkaar word.
Tunnel bak versnellings bak en de bedrading achter het dashbord.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor Bubbe » 18 jan 2015, 19:49

moet je kijken wat ze allemaal wel niet maken voor die plug in de auto koffiezetapparaat waterkoker heb zelfs een koelbox die trekt 10 amp en niks mee aan de hand . En de lincoln trekt 8 amp dus moet echt wel goed gaan een sigarenaansteker heb ik eens op amp gemeten en die treken 15 amp
Bubbe
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor rdkraker » 18 jan 2015, 21:36

Kijk uit hoor! Veel auto's hebben een aansteker plug die afgezekerd is op 5a! Koelboxen voor de auto gaan vaak niet over de 50w heen, dus blijven netjes onder de 5a.

Ken iemand die heeft voor het gemak een 15a zekering erin gezet en die heeft t geweten. Kon de bekabeling tot aan accu vervangen...
rdkraker
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor DPC » 24 jan 2015, 18:53

Bedankt voor de reacties, aansluiten op een aansteker-plug ging ik sowieso niet doen. Leuk voor de TomTom of een oplader voor je telefoon, maar niet voor permanent aangesloten apparatuur.
Vandaag lekker bezig geweest, frisjes buiten maar goed te doen.
Kabels aangelegd van de accu naar de Lincoln, nog geen relais er tussen maar een directe aansluiting. Relais kan er altijd nog tussen gemaakt.
Antenne kabel plug gesoldeerd, alles weer netjes weggewerkt en het hele spul draaiend.

Middels de ingebouwde SWR meter van de Lincoln ziet het er netjes uit. Moet eigenlijk nog wel een keer testen met een 'echte' swr meter, maar die heb ik (nog) niet.
Het grootste nadeel van deze setup??
Ik heb er niet veel aan als ik weer lekker warm binnen zit op 5 hoog :)
Helaas kan ik hier in de flat geen antenne plaatsen, tja een mobiele spriet op het inpandige balkon maar daar bereik ik niet veel mee.
DPC
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 jan 2015, 22:15

5 Hoog? Dat is wel een ideale lokatie voor de hobby..
In plaats van een antenne, is het geen idee om een draadantenne buiten te hangen??
Kost niks, ziet geen mens, en je kunt toch verbindingen maken. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor DPC » 24 jan 2015, 22:28

Geloof mij 19DT dat dat idee wel eens boven kom borrelen.
Maar om te beginnen is het een inpandig balkon (grotendeels, steekt wel een klein stukje uit), 5 hoog in een flat van 9 hoog.
En dan straal je nog maar 1 kant uit neem ik aan.
En dan bereik ik met een beetje geluk Remco Rozenburg of een verdwaalde dolfijn op de Noordzee, want die kant kijkt (globaal) het balkon een beetje naar uit.
De andere kant van de flat zou interessanter zijn want die kijkt landinwaards maar dat is gallerij, en het is best een strenge VVE hier (en hoog gehalte hoogbejaarden die de hele dag niets beter te doen hebben dan overal over zeuren).
Laatst bijgewerkt door DPC op 24 jan 2015, 22:41, in totaal 1 keer bewerkt.
DPC
 

Re: Aansluiten op accu via relais

Berichtdoor DPC » 24 jan 2015, 22:39

Oh en het balkon is 4 meter breed en 2,5 meter hoog, wat zou de mogelijkheid zijn met een draadantenne? balkon groot genoeg als je zoiets tegen het plafond zou hangen? Wel eens zitten denken om een mobiele spriet van 2,5 meter neer te zetten. Balkonantenne mag ook niet (die met schuine uitstekende spriet) want er mag niets buiten het balkon steken (zucht).
DPC
 

Volgende

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten