Ruis gevoeligheid transistoren?

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Ruis gevoeligheid transistoren?

Berichtdoor 8arbaross@ » 22 dec 2014, 01:17

ja ik weet nog wel dat de mobiele telefoons nog op (illegale) bakjes te ontvangen waren.. die situatie waar je over spreekt is vast niet recent of wel?

Ik heb ook wel eens op kanalen ontvangst wat ik dan vervolgens ook op AM hoor, soms zelfs iets beter.. en dan op de SSB beide ook. vaak blijft het zo vaag dat ik niet duidelijk kan zeggen op welke modulatie het binnen komt. Een filtertje moet daar dus ook tegen helpen??
Bij verkooppraatjes van filters lees ik inderdaad vaak dat het wordt aanbevolen bij het zenden, maar ja het principe voor het ontvangen is natuurlijk hetzelfde..
Wat denk je Wimpie; een filtertje voor de speaker ook een idee, of komt de frequentie van ruis te veel overeen met praten? of overdrijf ik nu met de filters :D

Leer je dat soort dingen ook als je amateur wil worden?
8arbaross@
 

Re: Ruis gevoeligheid transistoren?

Berichtdoor Wimpie » 22 dec 2014, 18:11

8arbaross@ schreef:ja ik weet nog wel dat de mobiele telefoons nog op (illegale) bakjes te ontvangen waren.. die situatie waar je over spreekt is vast niet recent of wel?

Klopt, dat was lang geleden. Het was wat men noemt "spiegelontvangst" (op een PL uit mijn hoofd). Die heeft een IF = 10.695 MHz met bovenmenging zodat als je op 28.000 MHz staat, je ook nog wat ontvangst hebt op 28.000+2*10.695 = 49.49 MHz, en dat kom je bij de oude CT0 telefoons terecht.


8arbaross@ schreef:Ik heb ook wel eens op kanalen ontvangst wat ik dan vervolgens ook op AM hoor, soms zelfs iets beter.. en dan op de SSB beide ook. vaak blijft het zo vaag dat ik niet duidelijk kan zeggen op welke modulatie het binnen komt. Een filtertje moet daar dus ook tegen helpen??

Dat kun je zo niet zeggen. Het beste is een filter lenen van iemand en dan proberen. Als wat jij hoort op de frequentie zit waarop je luistert, gaat het filter niet helpen. Als het niet zit waar jij op luistert, maar het valt wel binnen de doorlaatband van het filter, dan blijf je het ook horen (omdat het filter het niet tegenhoudt als het signaal binnen de doorlaatband valt).

8arbaross@ schreef:Bij verkooppraatjes van filters lees ik inderdaad vaak dat het wordt aanbevolen bij het zenden, maar ja het principe voor het ontvangen is natuurlijk hetzelfde..

Helaas, het is niet hetzelfde of omkeerbaar. Een low pass filter gebruik je meestal om harmonischen van de zender (dus 54, 81, 108, 135 MHz, etc, uitgaande van 27.0 MHz) tegen te houden zodat deze harmonischen niet in de lucht terecht komen. Goed ontworpen apparatuur heeft reeds een ingebouwd low pass filter, maar bij losse eindtrappen kun je daar niet van uit gaan. Een low pass filter heeft voor ontvangst alleen zin als de ontvanger in de TRX last heeft van sterke signalen welke ver boven 27 MHz liggen.


8arbaross@ schreef:Wat denk je Wimpie; een filtertje voor de speaker ook een idee, of komt de frequentie van ruis te veel overeen met praten? of overdrijf ik nu met de filters :D

Veel van de ruis die je hoort bevat inderdaad frequenties die ook in spraak zitten. Als het geluid al reeds goed klinkt (dus niet teveel bas of te veel hoog), dan gaat een speaker filter niet veel doen. In mijn beleving neemt de verstaanbaarheid wel toe bij gebruik van een hoofdtelefoon.

8arbaross@ schreef:Leer je dat soort dingen ook als je amateur wil worden?

De stof voor de N-registratie is meer gericht op het gebruik en opzet van een zendinstallatie, het kunnen oplossen van eenvoudige EMC problemen (storing) en natuurlijk de regelgeving. Als je goed kunt onthouden, kun je voor het N-examen slagen zonder dat je veel van de stof begrijpt. Ruis komt nagenoeg niet aan bod.

De stof voor de F-registratie gaat een stuk dieper en dan komt ruis wel aan bod op een niveau dat je er wat mee kunt. Als je echt de details in wilt, zul je zelfs met een F-registratie nog flink aan de zelfstudie moeten.

De onderwerpen voor N en F vind je hier (in de links rechtsonder):
http://agentschaptelecom.nl/onderwerpen ... -en-examen
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ruis gevoeligheid transistoren?

Berichtdoor 8arbaross@ » 24 dec 2014, 21:41

Goede feedback.. ik heb een nieuw topic geopend betreft de filters (ik had je opmerkingen eerder moeten lezen)lol
8arbaross@
 

Vorige

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten