Squelch voor porto bij bouwen ?

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor Roland » 14 sep 2013, 22:15

Is er een mogelijkheid om een squelch functie op een simpele porto te bouwen ?

Het gaat om een Sinus DNT porto deze heeft alleen een volume knop geen squelch knop.
Vast kanaal 19 FM en werkt op 9volt batterij.

Een vaste squelch mag ook zolang die maar niet ruist.

Groeten Roland
Roland
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor 19RE000 » 14 sep 2013, 23:30

Roland schreef:Is er een mogelijkheid om een squelch functie op een simpele porto te bouwen ?

Het gaat om een Sinus DNT porto deze heeft alleen een volume knop geen squelch knop.
Vast kanaal 19 FM en werkt op 9volt batterij.

Een vaste squelch mag ook zolang die maar niet ruist.

Groeten Roland



Hallo Roland,

Alles is mogelijk, maar gewoon niet aan beginnen.

Past niet in dat kleine kastje en gaat ook nooit goed werken,
omdat het een modificatie is voor een apparaat waarvoor het
niet de bedoeling was.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor jackdonio » 15 sep 2013, 04:34

Nee , dit speelgoed ding uit 1987 heeft daar geen mogelijkheid voor
het ontvangerdeel bestaat uit een voortrap / mixer met daar achter 3 transistoren als breedband versterker , een detectie diode en een LM 386 als versterker . Daar is geen enkel punt in de schakeling waar je zou kunnen ingrijpen voor een SQ
jackdonio
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor Roland » 15 sep 2013, 20:37

Dus een klein kasje aan de achterkant met de squelch schakeling gaat ook niet lukken ?

Deze speelgoed walkie talkie komt uit 1996 maar waarschijnlijk is het ontwerp uit 1987.

Is een noiseblanker simpel te maken voor een President Johnny CB en ik neem aan dat dit alleen voor AM en SSB geld ?
Roland
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor jackdonio » 17 sep 2013, 11:13

nee dat is niet zo simpel , hoewel de LM386 wel koest gemaakt kan worden ( pin 8 aan aarde = mute ) maar dan moet je zo ongeveer de halve porto nabouwen , in ieder geval het MF direct na de mixer aftappen dat flink versterken , daarachter een AM detector , dan een hoog doorlaat filter ( welke alleen de ruis doorlaat ) die versterkte ruis gelijkrichten met weer een detector
en met de spanning welke van deze detector afkomt een transistor in geleiding sturen welke pin 8 van de LM 386 aan aarde schakeld . De modernere porto's hebben een ic ( vaak de 3361 of vergelijkbare type's ) welke die hele schakeling al aan boord hebben ( pin 9 en 10 als ruis versterker (pin 11 en pin 12 als schakel ingang/uitgang om de LM 386 te muten ) , daar hangen extern dan alleen nog een paar weerstanden , 3 condensatoren en een diode omheen
jackdonio
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor Roland » 20 sep 2013, 22:21

Ja dan loont het de moeite niet, je mist gewoon een gain control die LM386 is een simpel audio versterkertje.
Ik laat deze porto maar zo als die is.

Zijn overigens kristallen voor 27MHz porto's makelijk te vinden ?
Roland
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor kol53 » 20 sep 2013, 22:37

Het beste kun je nog een goedkope porto kopen, bv tweedehands.

Kristallen liet ik in de jaren '80 maken op de gewenste frequentie, door ze te bestellen
bij een elektronicazaakje in Delft. Zal best nog wel kunnen, ook via internet.
kol53
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor jackdonio » 21 sep 2013, 19:37

Soms zijn ze nog wel te krijgen , laten slijpen kan ook maar is nog al kostbaar 25 euro per stuk , of zoiets
F TX = freq/3 F RX = ( freq - 455Kc ) / 3
dus voor bv. Kan 14 heb je het volgende setje nodig TX kristal 27.125 / 3 = 9041 Kc
RX kristal is 27.125 - 0.455 = 26,67 /3 = 8890 Kc
Overtone kristal en resonantie capaciteit opgeven ( meestal 18 tot 25 Pf ) bij bestelling
waren altijd twee firma's rijs in de haag en Klove in Heerhugowaard
jackdonio
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor Roland » 23 sep 2013, 22:36

Dus die kristal voor kanaal 14-TX oscilleerd werkelijk op 9,041MHz ?

De hoogste is 40MHz wat ze kunnen maken hoor ik vaak of klopt dit niet ?
Roland
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor jackdonio » 24 sep 2013, 02:12

Nee hij oscileerd wel degelijk op 27.125 maar in de z.g. derde overtone
Kristal plaatje trilt op grondfrequentie = ______--------______
Kristal plaatje trilt op derde overtone = ___---___---___---___
Op de grond toon trilt het plaatje dus alleen aan de uiteinden , op de derde overtone ontstaan er 3 golvende plekken
op het plaatje , trillen op de vijfde en zelfs op de negende en hogere overtone is ook mogelijk
In de oscilator schakeling moet er dan altijd wel een afstemkring zitten op de gewenste overtone anders gaat
het kristal automatisch op de grondfrequentie trillen . Ook moet het kristal op een bepaalde manier uit het moederkristal
zijn gezaagd om dit mogelijk te maken , vandaar dat bij bestelling altijd moet worden opgegeven dat het kristal in een
overtone schakeling wordt gebruikt . En ja , boven de 30 Mc wordt een kristalplaatje heel erg dun vandaar dat er
dan ook altijd overtone's werden gebruikt . tegenwoordig worden er ook andere technieken gebruikt waarbij ipv kristal keramische materialen worden gebruikt welke worden opgedampt en er resonatoren kunnen worden gemaakt tot in het
gigahertz gebied . Voorbeelden zijn bv de resonators welke in sataliet LNB,s worden gebruikt op frequenties
tot boven de 10 Giga hetz , de bandfilters in telefoons en Wifi op 800 , 1800 en 2400 M/c ,en de 433 M/c kristallen in afstands bedieningen dit zijn alle voorbeelden van kunstmatige kristallen gemaakt met moderne technieken
jackdonio
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor kol53 » 24 sep 2013, 12:07

Mijn oude porto heeft 2 kanalen, waarvan alleen voor kanaal 19 kristallen erin zitten.
Dat zijn 27.185 en 26.730. Dus dat kan ook.
kol53
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor jackdonio » 24 sep 2013, 15:12

ja , dit zijn ook overtone's , als je dat 27.185 kristal in een weerstand gekoppelde oscikator aansluit zul je merken dat deze
op 9061 Kc oscileert . Dat de kristal opdruk 27.185 aangeeft betekend alleen maar dat het hier een kristal voor 3de overtoon gebruik is . Dit was in de tijd van kristallen porto's vrij gebruikelijk . Bij scanners werd hetzelfde gedaan al die kristallen
voor de politiebanden met codes als KL3 , KL5 , 86,2 of zelf 152,2 waren alle overtone kristallen . Deze werkten meestal in de 9de of 12de overtone . "Echte" frequentie's lagen meestal in het 9 tot 17 Mc gebied
Het oscilator signaal lag dan meestal 455 Lager voor enkel super ontvangers . voor dubbelsuper ontvangers werd meestal een tussen frequntie gebruikt van 10,7 . daar was het verschil dus 10,7 Mc . voor bv 86,2 ( Gempo5 ) vas de oscilator dus
86,2 - 10,7 = 75,5 en dat gedeelt door 9 = 8,388 Kc , en dat is dan de werkelijke kristal frequentie , maar op het kristal stond meestal 86,2RX gestempeld , of soms ook wel GEMPO 5
Voor het bepalen van een echte kristal freuentie heb je een kristal tester nodig , een heel eenvoudige schakeling met 1 transistor 2 weerstanden en twee condensatoren , en natuurlijk een frequentie teller . Daarmee meet je foutloos de echte werkfrequentie van ieder kristal ( schema even aan google vragen)
jackdonio
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 sep 2013, 15:16

Hmmm... Dat is een leuk zelfbouwprojectje jack... Die ga ik misschien van de winter eens bouwen.. Die kristaltester dan..
Ik heb nog een kristalscanner staan overigens..
Die scannerkristallen kon je trouwens voor 2 frequentie's gebruiken...
Als je een kristal had voor VHF/L dan kon je die ook gebruiken op VHF/H,
en andersom...
Omdat bij VHF/L ondermening wordt gebruikt, en met VHF/H werkte dat truukje..
Ik moet nog ergens een formule hebben waar je de VHF/L frequentie kon omrekenen naar VHF/H..
Vaak had je er niets aan.. Maar soms had je wel eens een kristal dat net op de juiste frequentie uitkwam..
Dan had je geluk.. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor jackdonio » 24 sep 2013, 15:25

Quote : Als je een kristal had voor VHF/L dan kon je die ook gebruiken op VHF/H,
en andersom... /Quote

Klopt helemaal , behalve dat onder en boven mening heb je ook nog het verschil in overtone , voor VHF laag meestal 9 maal en voor VHF hoog 12 maal . Voor UHF werd ook meestal 12 maal gebruikt maar dat werd het signaal vaak in een diode schakeling ook nog verdubbeld zodat je effectief op 24 maal de Xtal frequentie uitkwam
Ja die kristal scanners waren leuke dingen vooral die Scoopertjes , heb ik vroeger veel variabel gemaakt , alle kristallen er uit en een kleine oscilator erin gebouwd met een afstem condensator . Je kon dan mooi over de hele band afstemmen van 30 Mc tot rond de 500 Mc
jackdonio
 

Re: Squelch voor porto bij bouwen ?

Berichtdoor kol53 » 24 sep 2013, 15:37

jackdonio schreef:ja , dit zijn ook overtone's , als je dat 27.185 kristal in een weerstand gekoppelde oscikator aansluit zul je merken dat deze
op 9061 Kc oscileert . Dat de kristal opdruk 27.185 aangeeft betekend alleen maar dat het hier een kristal voor 3de overtoon gebruik is . Dit was in de tijd van kristallen porto's vrij gebruikelijk . Bij scanners werd hetzelfde gedaan al die kristallen
voor de politiebanden met codes als KL3 , KL5 , 86,2 of zelf 152,2 waren alle overtone kristallen . Deze werkten meestal in de 9de of 12de overtone . "Echte" frequentie's lagen meestal in het 9 tot 17 Mc gebied
Het oscilator signaal lag dan meestal 455 Lager voor enkel super ontvangers . voor dubbelsuper ontvangers werd meestal een tussen frequntie gebruikt van 10,7 . daar was het verschil dus 10,7 Mc . voor bv 86,2 ( Gempo5 ) vas de oscilator dus
86,2 - 10,7 = 75,5 en dat gedeelt door 9 = 8,388 Kc , en dat is dan de werkelijke kristal frequentie , maar op het kristal stond meestal 86,2RX gestempeld , of soms ook wel GEMPO 5
Voor het bepalen van een echte kristal freuentie heb je een kristal tester nodig , een heel eenvoudige schakeling met 1 transistor 2 weerstanden en twee condensatoren , en natuurlijk een frequentie teller . Daarmee meet je foutloos de echte werkfrequentie van ieder kristal ( schema even aan google vragen)

Okee, goed om te weten. Vroeger zaten er een hoop (meng)kristallen in zo'n 23-kanalen
bak. Later had je de ik dacht 10.240, en als je meerdere banden had waren er even zo
veel bandkristallen. Ik heb een Superstar 2000, daar heb ik 3 andere bandkristallen in
gezet, uit de PLL kon je 256 kanalen halen, dus ik had 4 x 256 kanalen. Die bandkristallen
hadden volgens mij wel de echte frequentie, ik heb ze tenminste zo laten slijpen.
Helaas is de Superstar kaduuk, hij zendt en otvangt nog wel, maar de kanalenkiezer heeft
geen effect meer. Misschien de VCO if de PLL.
kol53
 

Volgende

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten