En welke waarde's heeft deze condensator?

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

En welke waarde's heeft deze condensator?

Berichtdoor taxie » 11 jun 2012, 20:54

Ik heb nog een C gevonden en ik hoop dat jullie mij willen vertellen of ik met deze wel een tuner kan maken voor de 10 t/m 20 mtr banden (qrp) maximaal 25 watt SSB.

Afbeelding
By taxie23 at 2012-06-11

Deze heeft vier segmenten waarvan het draaibare gedeelte uit de volgende platen bestaat 13, 2, 15, 3.
Zijn die segmenten te koppelen, zo ja, hoe?

Ger
taxie
 

Re: En welke waarde's heeft deze condensator?

Berichtdoor jackdonio » 11 jun 2012, 23:46

Ald die condensatoren uit oude omroep dozen hebben allemaal waardes rond de 500 pf ( dr grote pakketten ) de kleine pakketen , die van twee platen zijn 15 pf
Er zijn ook types waar de grote pakken verschillend zijn bv. 390 pf ( oscilator sectie ) en 500 pf ( antenne schtie )
vergis je niet , dan is Het grote pakket de lagere waarde ( hiervan staan de platen iets verder uit elkaar )
Je kunt de waarde ook kleiner maken , als je heel handig bent kun je er een paar platen verwijderen en maak je er gemakkelijk een 100 of een 200 pf condensator van , een andere truuk is een serie condensator , maar dat moet dan wel een goede zijn bv. Mica of Styroflex 1Kvolt
Als je de 500 Pf sectie in serie aansluit met een 470 Pf condensator loopt de regelwaarde ongeveer tot 220 Pf , bij een 150 Pf serie C zal de waarde ongeveer tot 100 pf lopen
Je kunt de waarde uitrekenen , ( serie condensatorwaarde maal de plaatcondensator waarde ) delen door ( serie condensator waarde plus plaatcondensator waarde ) = vervang waarde
En ja je kunt ze koppelen , als je de twee kleien pakketten samen gebruikt heb je dus 30 pf , gebruik je de twee grote pakketten samen heb je een 1000 pf condensator
En voor 15 watt SSB zijn die omroepdoos condensatoren prima geschikt , wil je meer vermogen gebruiken zou ik toch in de dump een paar stevige leger types zoeken
jackdonio
 

Re: En welke waarde's heeft deze condensator?

Berichtdoor taxie » 12 jun 2012, 08:41

Jackdonio,

Dank voor de uitleg.

Ger
taxie
 


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 91 gasten