Vragen over gedoneerde trafo DF 1762

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vragen over gedoneerde trafo DF 1762

Berichtdoor taxie » 19 apr 2012, 10:57

Onlangs kreeg ik een gesloopte voeding nl de Pan 25079 vlgs de opschrift 13.8 volt en 6 tot 8 Amp. Het printje was eruit en alleen de trafo was present. Die zag er zo op het eerste oog goed uit geen brandsporen o.i.d.
De meetresultaten zijn met een Velleman DVM 890 gedaan. Primair zijn er drie aansluiting voltages zijn 42.6 en twee maal 21.2

Ik gebruik een Brugcel KBPC3508 vlgs de spec's een 35 amp en 800 volt gelijkrichter.
Als spanningsregelaar heb ik de L7812Cv en de MC 7815 gebruikt om de boel te testen, wat mij opvalt is dat de regelaars gemiddeld 2 volt minder "regelt" dan het component belooft, ik weet dat de regelaar 2 volt consumeert maar dat is toch op de bruto voltage ?

Voor de brugcel is er een wisselspanning van 21.2 volt. Na de brugcel een gelijkspanning van 18.79 tot 18.82 volt. Na de regelaar is er een spanning 12.8- 12.65 volt. Na een kwartiertje aan de spanning gehangen te hebben word de regelaar erg warm zoniet heet te noemen.

Iemand enig idee waarom er zo weinig spanning over blijft.

73
taxie
 

Re: Vragen over gedoneerde trafo DF 1762

Berichtdoor 19ac728 » 28 apr 2012, 16:39

19WO1788 schreef:Voor de brugcel is er een wisselspanning van 21.2 volt. Na de brugcel een gelijkspanning van 18.79 tot 18.82 volt. Na de regelaar is er een spanning 12.8- 12.65 volt. Na een kwartiertje aan de spanning gehangen te hebben word de regelaar erg warm zo niet heet te noemen.


Dit kan niet.
Na de brug gelijkrichter is de spanning altijd hoger.
Wortel 2 in dit geval dus 30V.

Ik denk dus dat je meter in de verkeerde stand staat.
Voor de brug meet je wissel en na je brug gelijkspanning.

Een spanning regelaar heeft minimaal 2 overspanning nodig, maar in dit geval heeft hij 18V overspanning.
Dit moet hij gaan omzetten in warmte.
Ik raad je aan om over de ingang en uitgang een 100n condensator te zetten.
Anders heb je kans dat hij gaat oscilleren en loei heet word.

Als je de trafo kan afwikkelen naar bv 18V zou ik dat zeker doen, scheelt een hoop warmte en verlengt de levensduur van je stab.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: Vragen over gedoneerde trafo DF 1762

Berichtdoor taxie » 28 apr 2012, 18:42

Ga ik morgen zeker doen dank voor je reactie en tips
taxie
taxie
 

Re: Vragen over gedoneerde trafo DF 1762

Berichtdoor jackdonio » 28 apr 2012, 18:53

Even een domme vraag , heb je wel een dikke elko na de brugcel ( 1000 uF per Amp )
Bij 21 volt wissel moet je iets van 27 volt overhouden
Als je er geen elko hebt zitten meet je inderdaad 18 volt ( 100 hertz rimpel ) en omdat dan de spanning 100 x / sec tot 0 volt zakt zal de
regelaar zich heel onplezierig gaan voelen
Nu is alleen stabiliseren met een regelaar niet de fijnste methode , veel beter is hierachter een dikke emittor of source volger te plaatsen met bv een paar 3055 torren of een dikke fet , waarbij de fet de voorkeur heeft ( bij een gewone tor verlies je weer 0,6 volt )
Nog eleganter is natuurlijk om een LM317 als regelaar te gebruiken , dan kun je met een potmeter de spanning regelen van 3 tot 26 volt
jackdonio
 

Re: Vragen over gedoneerde trafo DF 1762

Berichtdoor taxie » 29 apr 2012, 08:05

Jack,

Neuh, het gaat er mij om of die trafo nog zijn werk doet. En dan ben je bezig en je probeert wat en dat roept dan weer vragen op. Als ie defect is gaat het meteen bij het oud ijzer.

Taxie
taxie
 


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten