Storing en gebruik van de QRM killer?

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Storing en gebruik van de QRM killer?

Berichtdoor 19AT593 » 12 sep 2022, 13:06

Zoals al eerder vermeld in een ander bericht heb ik best wel een hoog ruisniveau op 27MC. En dat op een DV27L die op een meter of 2 hoog staat aan de zijkant van mijn garage. Ik las ergens op internet dat een ruisniveau van S3-5 heel normaal is tegenwoordig. En inderdaad dit is ook bij mij nu het geval. Gevolg is natuurlijk dat stations die onder S5 zitten onverstaanbaar zijn en dat is jammer. Ik vraag me af of zo een QRM killer kastje zou kunnen helpen op 27MC FM? Iemand daar ervaring mee?

Overigens schijnt het dat de meeste QRM door je eigen apparatuur veroorzaakt wordt. En dat is waar. Als ik de LED verlichting in mijn garage aanzet gaat de ruis met een S-punt omhoog. Verder heeft iedereen wel van alles aanstaan, telefoonladers, LED lampen, computers, beeldschermen. Alles is electronisch tegenwoordig en alles schijnt te storen.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Storing en gebruik van de QRM killer?

Berichtdoor coszmo » 12 sep 2022, 20:52

Je antenne op 2 meter hoog is vragen om storing . Ga maaar eens een 10 meter hoger en je merkt het verschil . En dat met een echte antenne en geen mobiele spriet.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Storing en gebruik van de QRM killer?

Berichtdoor Snof » 14 sep 2022, 13:50

Antenne veel hoger zetten kan ook zorgen voor meer storingen ontvangen die wat verder weg zitten, word dus testen of het zin heeft.

Geen idee welke ledverlichting je hebt maar er zijn ledlampen die heel wat meer dan 1 S punt rommel geven.

Qrm killer kan een groot verschil maken als ik bv even op youtupe kijk.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Storing en gebruik van de QRM killer?

Berichtdoor 19AT593 » 05 okt 2022, 12:48

Je antenne op 2 meter hoog is vragen om storing . Ga maaar eens een 10 meter hoger en je merkt het verschil . En dat met een echte antenne en geen mobiele spriet.


Tja een DV27L is niet echt een mobiele antenna :lol: :lol: Het is gewoon 1/4 golf spriet en kan dus ook als basis antenne aangemerkt worden. Maar goed ondertussen heb ik een GPA op spoelhoogte 16m. Heb nog steeds S3 ruis op alle kanalen. Wel zijn de signalen van de stations om mij heen een stuk sterker geworden. Gisteren voor het eerst weer een QSO gemaakt en gevraagd of het tegenstation ook een S3 ruis had. Als antwoord kreeg ik dat hij de RF gain terug draaide tot de meter op "0" stond. Dat is ook een manier natuurlijk. Maar dit was vroeger toch echt niet nodig.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Storing en gebruik van de QRM killer?

Berichtdoor Snof » 06 okt 2022, 21:21

Met een S3 ruis mag je helemaal niet klagen, of je moet een hele zware-luie S meter hebben.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten