EuroCB Oceanic MK III plop geluid in AM

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

EuroCB Oceanic MK III plop geluid in AM

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 31 okt 2021, 17:47

Ik heb sinds een aantal weken een EuroCB Oceanic MK III die ik op een plank achteraf bij een inboedelopruimbedrijf had gevonden. Geen mike, geen snoer geen beugel, knoppen los en kanaalschakelaar krom. Op de gok voor een paar euro meegenomen en eenmaal open zag het er netjes uit EN viel mij een klein Relais op die tussen de mike was geknutseld. Ik heb geluid zonder mike ( misschien was het de reden voor het relais?) ik vind het prima en zo maar gelaten en ziet er verder netjes uit, Ik heb verder geen schema dus dat ding er uit tussenuit halen en origineel proberen te maken...
Na veel puzzelen heb ik de Oceanic zo goed als ik kan alles redelijk af weten te regelen (is gemodificeerd naar 120 kanalen met een speciale kit die hiervoor destijds te koop was heb ik gelezen) knoppen weer vast en recht, alles werkt prima, behalve in AM mode klinkt er een hard "plop" geluid als ik de mike los laat. Alsof je met de meetpen van een ohm meter op de speakerconnector tikt, een korte DC puls. In FM hoor je dit plop geluid niet. Iemand een idee hoe dit vervelende geluid weg te filteren/krijgen? Condensator oid?
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: EuroCB Oceanic MK III plop geluid in AM

Berichtdoor Snof » 31 okt 2021, 19:59

Wat doet hij als je de stuurstroom even van het relais los haalt...rx kun je even met een losse draad schakelen.
Zit er een diode over de spoel in het relais....tegen inductiespanning.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 471
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron