Laser communicatie

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Laser communicatie

Berichtdoor 13WO03 » 26 sep 2021, 00:16

Na een vraag in een andere topic start ik hier even een nieuwe. Er was interesse in lichtcommunicatie. In mijn geval is dat via een laser. Het is geheel vergunningsvrij in Nederland net als in Duitsland. In België is dit niet het geval. Ik dacht wel dat er een aanvraag ingediend kan worden maar welke eisen er gesteld zijn aan de trx of de bevoegdheid van de persoon weet ik niet.

Ik maak een gewoon am gemoduleerd signaal, dus de lichtsterkte varieert is lichtsterkte. Carrier 25% en dan (proberen) 100% moduleren.
Hoe klinkt zo een signaal, nou ja precies als am. Ik moet nog wat 'finetunen' met de audio of even wat beter uitrichten en dan wordt de audio ook nog beter.
Maar het is verstaanbaar en de eerste test over 5 km is al gelukt. Binnenkort test ik met een Duist station over een afstand van 10 km.
Laser test, opgenomen met een gsm
Het staat op een lokale Raspberry server, dus het kan een beetje hakkelen, excuse e moi.

De zender zijn een handvol onderdelen wat op een eilandjes print past. Het ontwerp is een afgeleide van DJ9TU.
Afbeelding

De ontvanger bestaat uit twee delen. Een led (rx) met een fet en een C staan apart op een klein printje waarmee de rx led in het brandpunt van een loep zit. In mijn geval een loep die ik toevallig had liggen en heeft een doorsnede van 60 mm. De doorsnede van de loep is bepalend hoeveel gain je hebt, hoe groter hoe beter......mits je de juiste loep hebt. En daarmee bedoel ik de vorm van de loep. Ik heb een loep waar beide zijn bol naar buiten staan. Of dit de ideale vorm is weet ik niet, maar het werkt voor "dx" :D

Het andere deel van de ontvanger, dit schema komt trouwens van PA0HMV. Dit bestaat uit een schakeling rond twee ic's. Ook hier is het een handvol onderdelen wat ook weer prima op een eilandjes print past.
Afbeelding

Als je dit alles een beetje netjes inbouwt in een gesloten kast kun je gaan nadenken hoe je het geheel gaat uitrichten. Ik heb er eerst zorg voor gedragen dat de laser en de ontvanger en het richtvizier dezelfde kant op kijken. Zit een van die drie verkeerd kun je een qso over grotere afstanden vergeten. Je krijgt het simpelweg niet uitgericht.
Het een en ander is hier terug te zien. Laser Communicatie

Ik ben geen knutselheld en bouw zeker niet veel. Dit vereist na wat soldeerwerk ook wat handigheid in mechanisch werk, het moet immers allemaal netjes recht ingebouwd worden. De elevatie wordt gedaan door een micrometer waarvan de stift de kast omhoog/omlaag kiept. De achterkant van de kast is met een scharnier op een onderplaat vastgemaakt. De azimut regel ik met een mechanisch stukje wat men ook bij landmeters gebruikt, daarmee kun je dus ook heel fijn uitrichten naar links of rechts.

De openingshoek van de laser die ik gebruik is op 1 km ongeveer 1 meter doorsnee, Per verdubbeling van de afstand wordt dit 4 x zo groot.
Op 2 km is de doorsnede van de laservlek 4 meter.
Op 4 km is de doorsnede van de laservlek 16 meter enz
Op een veel grotere afstand blijft dus weinig energie over, dus worden deze grotere afstanden ook gemaakt als het donker is.

Condities...
Ja ook hier zijn er variaties in het signaal. Bij een van de eerste testen over 1 kilometer liep het laserlicht net over een akker. Dit was nog bij daglicht en je zag de warme lucht opstijgen. Hierdoor was er een soort van qsb te horen, dus variaties in het volume van het am signaal. Een ander dingetje wat spelbreker kan zijn is mist of gewoon vochtige lucht zoals een drukkende dag in de zomer. Door de druppels in de lucht ketst het licht als het ware alle kanten op en absorbeert in de nevel, er is dan geen verbinding mogelijk.

Dus ook op hele hoge frequenties, in dit geval is de frequentie bepalend door de laser-kleur. Ik gebruik rood en dat is 447 THz.

Er zijn verschillende leuke kleine ontwerpen te vinden op Youtube. Hele simpele zijn deze en deze.
Een hele leuke is deze

Succes met testen!!
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Re: Laser communicatie

Berichtdoor Pluskat » 26 sep 2021, 09:45

Interessante materie....bedankt voor je toelichting.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Laser communicatie

Berichtdoor Robber57 » 26 sep 2021, 14:46

Ipv een miniem 60 mm lensje zou je wellicht beter een fresnel lens gebruiken, die heb je bv in de voorkant van een oude projectie tv met een diameter van 1,5 meter, een andere is de fresnel lens uit wen oude overhead projector, die zijn A4 formaat.
Maar je kunt ze ook vrij goedkoop gewoon nieuw kopen, Zoek er maar op , fresnel lens kopen, let wel op datnet zoals glazen lenzen je die dingen in kwaliteiten hebt, diegene uit bv een overhead projector zijn van hoge kwaliteit.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Laser communicatie

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 sep 2021, 19:20

Hele interessante materie, en nog gemakkelijk te bouwen ook met maar een paar onderdelen.
Misschien maken jullie ook nog wel eens een EME verbinding; op de maan staat een spiegel opgesteld richting de aarde.
Maar ik denk dat je daar niet komt met een laag vermogen laserstraal.
https://www.scientias.nl/het-mysterie-van-de-maanspiegels-is-opgelost/
Ik dacht overigens, als dat in AM lukt, dan moet dat in morse ook kunnen..
Maar ja.. Daar heb je geen demodulator voor nodig. Gewoon kijken naar de laser is meer dan voldoende om morse te decoderen. :-D
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Laser communicatie

Berichtdoor Jaapie » 26 sep 2021, 19:59

Leuke techniek om mee te experimenteren. Je moet natuurlijk wel iemand in je gezichtsveld hebben die deze interesse deelt om er iets leuks mee te kunnen doen.
Bedankt voor het delen met ons.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Laser communicatie

Berichtdoor 13WO03 » 26 sep 2021, 20:25

Je moet natuurlijk wel iemand in je gezichtsveld hebben die deze interesse deelt om er iets leuks mee te kunnen doen.


Dat klopt helemaal, daarom deelnam de info. Omdat het geen hoge drempel heeft om mee te beginnen is het dus zaak om het na te bouwen of zelf iets te ontwikkelen. Een bevriende zendamateur PAØHMV doet dit met pbm/pwm (puls breedte modulatie). Dus iedereen is vrij om te doen wat hij kan. De enige zorg is dat je wel enigszins dezelfde kleur (lees: frequentie) aanhoud. Uit ervaring kan ik zeggen dat het getoonde schema van de receiver de kleur rood maar ook infrarood aan kan.

Maak eerst iets heel simpels en bouw het daarna lekker uit. Het is al gaaf als je audio naar de andere kant van de kamer stuurt.

73 Hans
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten