Draad Antenne

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Draad Antenne

Berichtdoor jcva » 26 jan 2020, 14:22

Ik ga mijn halve golf dipool antenne op 5.50 meter grond hoogte en 5 cm van de gevel plaatsen met schroefogen gevel


Als ik je goed begrijp wil je de draadantenne evenwijdig kort tegen de gevel (muur) monteren?
Alles is beter dan niets maar ik ben bang dat dit een grote teleurstelling gaat worden.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Draad Antenne

Berichtdoor Wimpie » 26 jan 2020, 14:50

jcva schreef:
Ik ga mijn halve golf dipool antenne op 5.50 meter grond hoogte en 5 cm van de gevel plaatsen met schroefogen gevel


Als ik je goed begrijp wil je de draadantenne evenwijdig kort tegen de gevel (muur) monteren?
Alles is beter dan niets maar ik ben bang dat dit een grote teleurstelling gaat worden.

Jcva

Dat stukje van CB-België had ik even gemist. Ik vermoed dat jij weet (net als ik) dat dit helemaal niets gaat worden, alleen jij drukt je wat diplomatieker uit dan ik.

@CB-België:
Zet gewoon een spriet neer, desnoods een die je na het zenden weer weghaalt (deed ik vlak voor de MARC-regeling in Nederland ook). Je dipool op centimeters van een stenen/betonnen gevel gaat echt je hobby bederven. Met zenden kom je de straat niet uit. en door storing vanuit je eigen woning ga je bar weinig ontvangen. Je loopt ook een risico dat de SWR slecht gaat zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Draadantenne 11 meter band op zolder ?

Berichtdoor cb-belgië » 26 jan 2020, 15:57

cb-belgië schreef:Ik ga mijn halve golf dipool antenne op 5.50 meter grond hoogte en 5 cm van de gevel plaatsen met schroefogen gevel en 1 meter onder de draadantenne komt de coxkabel binnen, één nadeel misschien tijdens onweer dat de draadantenne een bliksemafleider gaat worden en de bliksem via de coax kabel naar binnen kan komen?

Dankjewel jcva voor de goede opmerking reactie informatie. Wimpie ook bedankt voor de informatie.
:cry: Al ben ik nu ook een klein beetje verdrietig, maar ben toch ook een klein beetje blij dat ik het nu weet voor ik de draadantenne ging monteren op de gevel :) .



Is een draadantenne (11 meter band) op zolder misschien een goed idee? Dakisolatie heeft aluminiumfolie!
:lol: CB-amateur zijn is plezant !

Een CB toestel (zendontvanger) heeft 40 kanalen (26,965Mhz tot 27,405Mhz) waarmee je kan communiceren op am/fm en ssb.
Het zendbereik varieert door de weersomstandigheden (propagatie), het zendvermogen (watt) en de opstelling (hoogte) van jou cb antenne.
Het ontvangstbereik komt overeen met je zendbereik om stereo (geluid) te vermijden.
Avatar gebruiker
cb-belgië
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 20 dec 2019, 17:17
Woonplaats: België...

Vorige

Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron