Serieële poort op oude Cybernet met frequentie output.

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Serieële poort op oude Cybernet met frequentie output.

Berichtdoor Alfi1966 » 20 okt 2022, 09:09

Ik werk met een closed loop antenne die momenteel via een loop controller en een stappenmotor wordt aangestuurd en automatisch tuned d.m.v. SWR. Dit werkt prima, maar vereist TX om te tunen.

De loop controller heeft echter ook een interface voor modernere apparatuur met een seriele output waarmee de antenne de opgeslagen frequentie / positie automatisch kan volgen en dus altijd direct perfect getuned is.

Nu is mijn idee om in mijn Cybernet based tranceivers een arduino te gebruiken om de stand van een kanaal om te zetten d.m.v. een tabel naar de frequentie van dat kanaal en dat serieëel door te geven aan de loop controller zodat de antenne automatisch tuned voor de juiste frequentie, zonder de noodzaak van eerst TX.

Mijn vraag, voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden, is of er iemand al eens zoiets gedaan heeft of mee bezig is, of wellicht een link heeft naar een soortgelijk project. (Ik kan het i.g.g. niet vinden).

Hoor graag van jullie!

Alfi1966
19CT066
Alfi1966
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 okt 2022, 19:48

Re: Serieële poort op oude Cybernet met frequentie output.

Berichtdoor Snof » 21 okt 2022, 23:34

Geen idee of je Facebook hebt maar daar heb je diverse groepen, daar bouwen ze oude 27 mc bakjes om zodat je frequentie uitlezing hebt met een DDS VFO, die mensen kunnen je waarschijnlijk advies geven.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Serieële poort op oude Cybernet met frequentie output.

Berichtdoor Alfi1966 » 24 okt 2022, 16:38

Dank voor je antwoord. Nee, bewust geen Facebook. Zal eens vragen aan iemand die een account heeft.
Alfi1966
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 okt 2022, 19:48


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten