FT 450 D - FT 950

Voor alle vragen over HF-Sets, 2 en 70 en andere zenders waar een licentie voor nodig is.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

FT 450 D - FT 950

Berichtdoor sunny19 » 18 okt 2012, 09:40

Ik zou graag een nieuwe transciever aanschaffen,nu heb ik 2 modellen in mijn gedachten,de ft450d of de ft950 van yeasu.
Zijn er mensen die met deze toestellen ervaring hebben?
sunny19
 

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor marcovp » 18 okt 2012, 11:03

Ik heb een FT-950. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze toch wat meer mogelijkheden heeft ten opzichte van de FT450. Wat betreft budget is de 450 natuurlijk een aantrekkelijker keus.

De 950 bevalt me prima. Fijne bediening, goede mogelijkheden.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor sunny19 » 18 okt 2012, 11:13

Marco bedankt voor je reactie,ik zou persoonlijk ook liever gaan voor de ft950,eenmaal iets meer investeren maar achteraf ook meer plezier.Maar hoe gedraagt het toestel zich op FM modulatie is de modulatie goed en met welke micro's werk je dan? en de ontvangst op FM is die niet te breedbandig? een vriend van mij werkt met de ts 2000 van kenwood en daar valt bijna niet mee te werken op FM ,modulatie is zeer goed maar de ontvangst is veel te gevoelig die mens heeft meer storing dan wat anders.
sunny19
 

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor 19RE000 » 18 okt 2012, 11:47

sunny19 schreef:Marco bedankt voor je reactie,ik zou persoonlijk ook liever gaan voor de ft950,eenmaal iets meer investeren maar achteraf ook meer plezier.Maar hoe gedraagt het toestel zich op FM modulatie is de modulatie goed en met welke micro's werk je dan? en de ontvangst op FM is die niet te breedbandig? een vriend van mij werkt met de ts 2000 van kenwood en daar valt bijna niet mee te werken op FM ,modulatie is zeer goed maar de ontvangst is veel te gevoelig die mens heeft meer storing dan wat anders.



Hallo Sunny,

De reden dat FM filter breed is komt omdat de specificaties voor Zendamateur apparatuur anders is
dan voor CB.
Zendamateurappratuur heeft filters voor 15kHz, omdat repeaters boven 29.600 MHz elke 20 kHz worden
gebruikt binnen je eigen bereik waar je er meerdere door elkaar zou kunnen horen.

CB kanalen liggen 10 kHz uit elkaar en daarom zijn deze filters smaller.
Daarom gedraagt een zendamateurapparaat zich niet zo goed met FM op de CB kanalen.
Een FT450, FT950 of welk ander merk amateurapparaat is zoveel malen beter in SSB dan een standaard bakkie
dat dit, ondanks het FM probleem, toch een veel betere keuze is.
Het kunnen ronddraaien en precies op de frequentie komen van je tegenstation is ook veel prettiger dan die
kanalenschakelaars en de ritcontrol/clarifier gebruiken wanneer je een verbinding wilt maken.

Succes met je aanschaf en ik zou gaan voor de FT950.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor marcovp » 18 okt 2012, 12:04

Ik kan het niet beter uitleggen dan Rob denk ik. Inderdaad moet je je kanalen op narrow instellen anders heb je heel veel last van doorspetteren van de kanalen.

Ik gebruik of de standaard microfoon of een Heil Pro set. Beide werken goed en ik heb geen klachten. Ook als ik naar mezelf luister via de monitorfunctie klinkt het als een klok.

Wat voor iedere amateurzender geldt is dat er nagenoeg uitsluitend met frequenties wordt gewerkt en niet met kanalen. Je kunt de CB kanalen in de geheugenplaatsen kwijt maar dat werkt nooi zo makkelijk als een kanalenkiezer op een bakkie. De andere mogelijkheden die je er voor terug krijgt maken dat meer dan goed.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor sunny19 » 18 okt 2012, 14:42

dank jullie voor de reactie,voor mij al iets duidelijker waarom de toestellen meer storing en allerhande signalen binnen trekken op fm,toch zal het mij niet tegenhouden om een ft950 kopen,ik zal deze gebruiken om dx kontakten te doen en op de luister toer te gaan.
Nu nog eens kijken waar ik het toestel kan kopen er zijn verschillende opties ,maar bij ons in Belgie zijn niet zoveel winkels die ze verkopen .
sunny19
 

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor pino » 19 okt 2012, 13:31

ik vind de ft450 een fijne set aleen als op cb band zit moet fm wel wijd staan (5kHz) als die smal staa (2,5kHz) gaan de tegen stations als ze hard praate spetteren en spatteren en kraake omdat een gewone bak 3kHz is, maar op ssb is het een monster dit vooral omdat je met het DSP veel kan filtern, en ik gebruik de standaard mike.
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor coszmo » 19 okt 2012, 16:29

Sunny 19 , kijk eens op deze URL . http://www.rahshop.nl/
daar staat een prachtige Yaesu Ft847 te koop . Een prachtig toestel met
Hf en 6 meter en 2 mtr en 70 cm .

Nog even ter aanvulling : op de meeste moderne sets kun je de bandbreedte via het
menu instellen dus niets aan de hand dus.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor -Mark- » 21 okt 2012, 14:35

Ik gebruik ook de 450, leuke set maar vind de ingebouwde filters mat mager (hoewel prijs/kwaliteit prima is!)
Dus gebruik ik nog een losse DSP filter van MFJ ernaast.

Fm heb ik weinig ervaring mee, op een enkele korte verbinding op 10m na
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: FT 450 D - FT 950

Berichtdoor sunny19 » 08 nov 2012, 11:53

Ik ben gegaan voor de FT 950, wat ben ik blij dat ik bij mijn gedachte gebleven ben,prachtig toestel met heel wat mogelijkheden,ontvangst subliem ,uitzending alleen maar complimenten over de goeie modulatie (zelf de EQ aangepast met succes) en dit zowel op SSB en Fm.
Zeker een aanrader voor mensen die een HF toestel willen aanschaffen. :D
sunny19
 


Keer terug naar Transceivers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten