Wie is ook radioamateur ?

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor haab » 20 maart 2016, 20:24

Hier in kerkrade zijn er nog een paar 27mc-ers. Stuk of 5 puur 11 meter, aangevuld met wat amateurs die af en toe de 11 onveilig maken.
Vanuit Heerlen hoor ik er maar twee. Het heuvelland zit voor mij in de ruis, kan Gulpen enzo niet werken vanuit het dal hiero. Ik hoor wel dat de andere kant van Kerkrade en Heerlen (vanop de berg) met Gulpen kletst.

Vanuit Duitsland is er ook aardig wat 11 meter verkeer te horen, waaronder de monstertruck-chauffeurs uit de groeve aan de overkant van de Worm( en dan bedoel ik ECHTE monsterturcks, niet die showspeelgoeddingen)

Wat me trouwens opvalt... Op de 70cm en 2meter in Duitsland (weet niet of dat algemeen zo maar zeker binnen de 100km vanuit mij) is is het net 11 meter zoals 20 jaar geleden, veel gasten, veel kletsen en met callsigns nemen die duitsers het niet zo nauw. Bij in en afmelden even je callsign en voor de rest is het wel prima. Als je je callsign spellt met nato-alfab zaai je al verwarring 😁

Muziekdraaiers/dierengeluiden en gasten met gewoon een pan af zijn er trouwens ook hiero....

Als ik alleen maar 11meter mocht werken dan zou ik de kloemel nog niet eens meer aanzetten. De registratie is echt top.. Veel lol aan.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor Cas » 20 maart 2016, 21:19

haab schreef:Hier in kerkrade zijn er nog een paar 27mc-ers. Stuk of 5 puur 11 meter, aangevuld met wat amateurs die af en toe de 11 onveilig maken.
Vanuit Heerlen hoor ik er maar twee. Het heuvelland zit voor mij in de ruis, kan Gulpen enzo niet werken vanuit het dal hiero. Ik hoor wel dat de andere kant van Kerkrade en Heerlen (vanop de berg) met Gulpen kletst.

Vanuit Duitsland is er ook aardig wat 11 meter verkeer te horen, waaronder de monstertruck-chauffeurs uit de groeve aan de overkant van de Worm( en dan bedoel ik ECHTE monsterturcks, niet die showspeelgoeddingen)

Wat me trouwens opvalt... Op de 70cm en 2meter in Duitsland (weet niet of dat algemeen zo maar zeker binnen de 100km vanuit mij) is is het net 11 meter zoals 20 jaar geleden, veel gasten, veel kletsen en met callsigns nemen die duitsers het niet zo nauw. Bij in en afmelden even je callsign en voor de rest is het wel prima. Als je je callsign spellt met nato-alfab zaai je al verwarring 😁

Muziekdraaiers/dierengeluiden en gasten met gewoon een pan af zijn er trouwens ook hiero....

Als ik alleen maar 11meter mocht werken dan zou ik de kloemel nog niet eens meer aanzetten. De registratie is echt top.. Veel lol aan.



Ik heb dat hier in Maastricht precies omgedraaid de kanten Kerkrade en Heerlen lukken maar heel af en toe helaas daar is het ruis en storings niveau vaak te hoog voor.
Als je inderdaad heden ten dage alleen maar afhankelijk bent van de 11 meter voor je hobby dan heeft het weinig zin meer in deze regio en daarbij de nu ook afnemende zonne activiteit word het nog rustiger dan wat het al was.Van muziekdraaiers en dierengeluiden en mensen met een pan af hebben we hier niet veel last van gelukkig.Er blijven nog wat ''die-hards" over maar die beginnen hier langzaam maar zeker ook te vergrijzen :wink:

73,
Cas.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor 19-DT-170 » 21 maart 2016, 10:38

19FB1961 Cas schreef:Dit doet mij dan weer denken aan begin jaren tachtig hier in de omgeving.......wat een "nostalgie" dan vind ik het weer niet jammer dat het hier zo rustig is.
Hier in zuid Limburg zijn inderdaad nog een paar kleine groepjes soms actief in de omtrek Cadier en keer,Margraten en Gulpen dat zijn hoog uit drie of vier man.
En dan uiteraard in Maastricht daar zijn we nog met z'n tweeën ......wel lekker rustig :wink:

Sorry, ik wil het topic niet kapen, maar ik heb toch even een vraag.
Hmmm.. Als jij van de jaren 80 actief bent dan moeten wij elkaar toch kennen.
Ik ben pas actief geworden begin jaren 90, maar toch...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor Cas » 21 maart 2016, 20:44

19-DT-170 schreef:
19FB1961 Cas schreef:Dit doet mij dan weer denken aan begin jaren tachtig hier in de omgeving.......wat een "nostalgie" dan vind ik het weer niet jammer dat het hier zo rustig is.
Hier in zuid Limburg zijn inderdaad nog een paar kleine groepjes soms actief in de omtrek Cadier en keer,Margraten en Gulpen dat zijn hoog uit drie of vier man.
En dan uiteraard in Maastricht daar zijn we nog met z'n tweeën ......wel lekker rustig :wink:

Sorry, ik wil het topic niet kapen, maar ik heb toch even een vraag.
Hmmm.. Als jij van de jaren 80 actief bent dan moeten wij elkaar toch kennen.
Ik ben pas actief geworden begin jaren 90, maar toch...


Of wij elkaar kennen ik zou het niet weten, ik ben begonnen met de 27mc midden jaren 70 dit heeft ongeveer geduurd tot 1988 toen had ik er genoeg van en ook geen tijd meer voor.
Daarna ben jij er schijnbaar in gesprongen dus we hebben elkaar wat tijd betreft zo beetje misgelopen want ik heb nu pas sinds een jaar of 2 de draad weer opgepakt.
Dus daar zit een enorm gat tussen van bijna 25 jaar daar tussen een hele drukke baan, kinderen en vaak in het buitenland dus niet zo veel thuis....... :cry:
Daarbij moet ik ook toegeven dat ik niet zo heel erg actief was op de 11 meter nu nog niet trouwens dus dat verklaart ook veel denk ik.

73,
Cas.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor schoeffel » 04 apr 2016, 21:17

Effe een beetje off topic,.. maar het is niet anders.
Ik heb een licentie, gehaald in 1979, daarvoor,... ehh.
Niet altijd legaal bezig geweest, maar wel een opstap voor de vergunning.
Die gehaald en heel actief geweest tot ik verliefd verloofd en getrouwd was.
Einde oefening, zeker toen er kinderen kwamen.
Een jaar of 20 geleden kocht ik op een vlooienmarkt een bakkie voor een paar gulden.
Het ding deed het nog en een simpele antenne was snel geregeld, een gpa.
Mijn oren vielen van mijn hoofd af bijna,.. druk op die 40 kanalen,..
Na enige tijd had ik er geen tijd meer voor en het verslapte.
Een jaar of drie geleden kwam ik op de zolder dat ding weer tegen, proberen maar weer, het werkte nog, al kraakte er wel eens een potmetertje.
Een jaartje wat gerommeld, een bak erbij gekocht voor op de hogere band en dat na een jaar weer verkocht, de reden was een uiterst vervelend figuur die alleen maar muziek en vuile praat de lucht in slingerde.
Maar ik kreeg spijt,... eens mezelf verwend, een nieuwe bak gekocht, nieuwe antenne en een plekje ingericht om weer te gaan zenden.
Hier in de regio Eindhoven is het erg rustig op de 27 mc, kanaal 7 is het Helmonds kanaal, veel gezever maar weinig info, je komt er ook bijna niet tussen, de meesten zitten met 200 watt of meer en zijn te snel met de mike, als breaker krijg je weinig kans.
Op 14 hoor je nagenoeg niks, 33 wil nog wel eens gebruikt worden, en op 12 hoor je de mannen van de wegenbouw die hier een groot project hebben.
Nee, het is erg rustig op de 11 meter, dat was vroeger wel anders, moest je zoeken naar een vrij kanaaltje.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor Cas » 06 apr 2016, 23:32

schoeffel schreef:Effe een beetje off topic,.. maar het is niet anders.
Ik heb een licentie, gehaald in 1979, daarvoor,... ehh.
Niet altijd legaal bezig geweest, maar wel een opstap voor de vergunning.
Die gehaald en heel actief geweest tot ik verliefd verloofd en getrouwd was.
Einde oefening, zeker toen er kinderen kwamen.
Een jaar of 20 geleden kocht ik op een vlooienmarkt een bakkie voor een paar gulden.
Het ding deed het nog en een simpele antenne was snel geregeld, een gpa.
Mijn oren vielen van mijn hoofd af bijna,.. druk op die 40 kanalen,..
Na enige tijd had ik er geen tijd meer voor en het verslapte.
Een jaar of drie geleden kwam ik op de zolder dat ding weer tegen, proberen maar weer, het werkte nog, al kraakte er wel eens een potmetertje.
Een jaartje wat gerommeld, een bak erbij gekocht voor op de hogere band en dat na een jaar weer verkocht, de reden was een uiterst vervelend figuur die alleen maar muziek en vuile praat de lucht in slingerde.
Maar ik kreeg spijt,... eens mezelf verwend, een nieuwe bak gekocht, nieuwe antenne en een plekje ingericht om weer te gaan zenden.
Hier in de regio Eindhoven is het erg rustig op de 27 mc, kanaal 7 is het Helmonds kanaal, veel gezever maar weinig info, je komt er ook bijna niet tussen, de meesten zitten met 200 watt of meer en zijn te snel met de mike, als breaker krijg je weinig kans.
Op 14 hoor je nagenoeg niks, 33 wil nog wel eens gebruikt worden, en op 12 hoor je de mannen van de wegenbouw die hier een groot project hebben.
Nee, het is erg rustig op de 11 meter, dat was vroeger wel anders, moest je zoeken naar een vrij kanaaltje.

Heel herkenbaar schoeffel ik denk dat dit bij vele zo gegaan is we hebben de "goede" tijd meegemaakt op de 11 meter tenminste voor mij was dit zo. De illegale jaren 70 op de am en daarna in de tachtiger jaren met de grote doorbraak als massacommunicatie middel maar het ging toen ook meteen mis en het werd een grote puinhoop ook hier in het zuiden waardoor er weer veel mensen afhaakte. Toe het ook nog eens werd ingehaald door de moderne techniek en tijd en natuurlijk het internet met de applicaties als skype,whatsapp en facebook werd de 27mc definitief de nek omdraaid. Als ik de huidige jeugd uitleg wat het inhoud kijken me ze aan en liggen in een deuk om die simpele en ouderwetse vorm van communicatie en tonen er verder ook geen enkele interesse meer in. Het is hier in Maastricht en omstreken heel erg rustig het is niet anders het heeft zijn voor en nadelen je kunt met die paar mensen die nog "on the air" zijn nu wel een ongestoord gesprek voeren zonder gestoord of gehinderd te worden op welk kanaal dan ook(meestal blijven we gewoon op 14 zitten) het maakt hier toch niets meer uit......
Ik kom nog altijd graag op de 27mc je spreekt dan wat vaker de zelfde mensen maar daar is niets verkeerd aan, er zijn er bij die ik al kende van de jaren zeventig en dat blijft leuk.

73,
Cas
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: Wie is ook radioamateur ?

Berichtdoor Bravo Sierra » 06 apr 2017, 10:13

Ik ben begonnen op 27 Mc zo omstreeks 1973 en was lid van de afd. Dordrecht van de VRA-NCBHC. Zo omstreeks 1975 werd het een teringzootje op de band en we hebben toen met een aantal leden besloten om voor de toenmalige D machtiging te gaan en uit dat groepje is later de Dordtse Elektronica Club ontstaan. Die club bestaat nog steeds en is zeer actief op contest gebied, onder de call PI4DEC. De club is onafhankelijk. Ik zelf ben wel min of meer actief gebleven, maar ik heb mijn belangstelling wel verlegd naar de digitale modes. IK heb nog steeds een Nederlandse Novice licentie, maar in Cambodja, waar ik al een aantal jaren woon, heb ik op basis van die licentie een Full HF 100 watt licentie gekregen. De set die ik gebruik is een Flex 6500.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Vorige

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten