Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor 19AT593 » 09 jan 2012, 22:42

Ik lees de laatste tijd steeds meer onderschriften hier op dit CBforum van mensen die ondertussen hun licentie hebben gehaald.
De meesten beginnen dan met een N-licentie. Nu is het zo dat je dan o.a. op HF 40/20/10m all mode mag uitkomen. Nou vraag ik me af wat men dan nog op 27MC doet? Want uitkomen op bijv. 555 neemt het risico met zich mee dat je de licentie weer kan inleveren. Daarnaast mag je met 25W op 10m uitkomen wat vaak toch al meer dan genoeg is om de hele wereld te werken met een goede antenne uiteraard. 10m en 11m lijken qua band heel erg op elkaar. Ik ben benieuwd?? :o
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 jan 2012, 08:05

Ik zelf heb de F licentie en zit vaak nog op 11 meter legaal FM voor een lokaal qso .Als je bv op 555 uitkomt loop je wel het risico om je licentie te moeten inleveren .Waarom zit ik nog op de 27mc ,nou omdat ik dit nog steeds leuk vindt .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor taxie » 11 jan 2012, 15:26

Na enkele jaren in de 70/80er jaren met een hitachi handset op kanaal 9 en 14 te hebben rondgetoetert kwam na een werkzaam leven mijn prepensioen in zicht en onder de mom van "wat zullen we eens gaan doen" dacht ik terug aan de zendhobby. Ik wilde wel iets meer weten van de materie dan wat ik tot dan toe wist en besloot de N cursus in Oss te gaan volgen. Nu drie jaar verder ga ik met N licentie toch weer meetoeteren op de 11 meterband. Blijft toch trekken die CB.
En zeker op de 10 meter met m'n PL psk bedrijven. Ik heb een Kenwood ts570d gehad deed me niet zo veel. Te ingewikkeld. Die PL is wat meer baisc, en ik heb bij Mikebravo een ZETAGI tuner gekocht dus kan ik mooi mijn inverted V tunen.
Taxie
taxie
 

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor vincenttor » 11 jan 2012, 21:25

Hoor zoveel mensen op de 11m band die een papiertje hebben,
sterker nog in het buitenland roepen er op de 11m zat met hun ham call en vaak pik je ze dr ook wel uit.
Zelf zou ik best het papier willen hebben maar ik blijf hoe dan ook op de 11m, waarom ?
Ook al is het daar zo een rommeltje af en toe het trekt me vele malen meer als de andere banden. ( ja ik luister(de) wel redelijk vaak mee naar qso's).

En je papier word niet zomaar afgenomen volgens mij eerst een tik op de vingers
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor 19AT593 » 11 jan 2012, 23:10

Hoor zoveel mensen op de 11m band die een papiertje hebben,
sterker nog in het buitenland roepen er op de 11m zat met hun ham call en vaak pik je ze dr ook wel uit.


Heb ooit wel eens een station uit Paraquay gewerkt die met een amateurcall zat, zelfs QSL van gehad. Alles op 11m. Maar eigenlijk hoor ik zelden op 11m stations met een amateurcall. Volgens mij is dat in de hele wereld verboden??

En zeker op de 10 meter met m'n PL psk bedrijven.


Ja oke, op 10m. Maar op 11m dan? Is er ook een frequentie op 11m voor PSK? Of is dat 27.500? Ligt weer boven de 40kan.

Weet niet in hoeverre men streng is met het intrekken van een vergunning m.b.t. illigaal uitzenden op 11 Mtr? Ik ken ook niemand die daar ervaring mee heeft.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor vincenttor » 12 jan 2012, 11:50

heb van de week nog een.qsl kaart gekregen van 251 divisie. en die man is ook.amateur gaf gewon zn call etc.
in roemenie zit er ok 1 altijd te roepen op t5

neem aan dat het idd verboden is in alle landen uitkomen op banden wat niet toegewezen.is aan je licentie.

zo zijn er ook zat in nl. dat station dat gepakt was in.december afgelopen jaar had ook een licentie dacht ik.
die heeft alleen een waarschuwing gehad



verzonden via samsung galaxy tab
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 jan 2012, 13:12

Zou mooi zijn dat er meer stations gebruik maken van AM/SSB op de legale 40 kanalen.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor 19JP072 » 12 jan 2012, 22:51

19-AT-068 Frank schreef:Zou mooi zijn dat er meer stations gebruik maken van AM/SSB op de legale 40 kanalen.


Helemaal mee eens. Bijvoorbeeld rond kanaal 38 kan je in LSB Amerikaanse stations horen, en met een beetje geluk zelfs met 4W werken. Verder vind je in op de lagere kanalen weer veel Amerikaanse station in AM.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor Abt » 13 jan 2012, 00:21

19-AT-068 Frank schreef:Zou mooi zijn dat er meer stations gebruik maken van AM/SSB op de legale 40 kanalen.


Ja, inderdaad.
Het is typisch, nu het is toegestaan wordt er nog steeds te weinig gebruik van gemaakt.
Een zwak station vind ik in AM veel prettiger uitluisteren dan FM door de lagere en zachtere ruisvloer.
USB/LSB is een verbeterd AM met een hoger rendement bij zenden en een nog lagere ruisvloer.
Een zwak station in FM is niet echt prettig om uit te luisteren zonder gek te worden van de harde en scherpe ruis.
Lokaal houden de meesten stug vast aan FM, ik ben meer een liefhebber van AM en als het even kan dan schakel ik graag naar AM.
Vind het gewoon heerlijk klinken!
Abt
 

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor JesseN » 13 jan 2012, 00:25

Ik wíst dat Mous ging reageren in dit topic. Ik had erom moeten wedden..... Maar wellicht dat dit iets is wat je via dit forum kunt verwezenlijken; gewoon op vastgestelde kanalen op am moduleren en stug volhouden. Misschien dat de rest van de gebruikers dit dan ook gaat doen. Mij lijkt het ook leuk. Ik denk ook maar hardop, hoor.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor Abt » 13 jan 2012, 00:41

JesseN schreef:Ik wíst dat Mous ging reageren in dit topic. Ik had erom moeten wedden..... Maar wellicht dat dit iets is wat je via dit forum kunt verwezenlijken; gewoon op vastgestelde kanalen op am moduleren en stug volhouden. Misschien dat de rest van de gebruikers dit dan ook gaat doen. Mij lijkt het ook leuk. Ik denk ook maar hardop, hoor.


Hihi, moest wel even lachen toen ik je reactie las! Ik zie jullie gezichten al, 'daar hebben we Mous weer met z'n AM haha' :lol:
Zal ik mezelf maar 'AM-Mouse' gaan noemen? :D Klinkt wel grappig of niet.
Maarre ja idd misschien maar stug volhouden!
Abt
 

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor JesseN » 13 jan 2012, 00:54

:D Ja, inderdaad: "Mous met z'n AM". Maar ik vind het nou juist wel leuk dat iemand een andere modulatie aanhangt en afgelopen week heb ik ook met iemand op AM gepraat omdat ik 'm met FM al niet meer kon horen vanwege de onaangename ruis. Net wat je zegt, In de volksmond wordt gezegd: AM "draagt verder". In hoeverre dat, technisch gesproken, waar is, laat ik even in het midden. Op mijn basisbakje (Zie onderschrift) kan ik de hoge tonen in de ontvangst wat wegfilteren. (Hi-cut) Op AM heeft dit een gunstig effect. In FM komt het geluid erg gesmoord over en gebruik ik het ook niet. In AM heb ik dus wat meer mogelijkheden om iemand te kunnen verstaan. Op FM is het gewoon: niet meer te verstaan? Jammer dan.... Ook kun je in AM horen of er nog meer mensen in een ronde zitten. Ja, het heeft wel wat, dat AM. Ik ben voor :mrgreen:
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor JesseN » 13 jan 2012, 01:04

Hm, ik zie nu wel dat we een beetje off-topic dwalen. Het AM-verhaal is eigenlijk een eigen topic waard.

On-topic: ik ken nu 3 mensen die hun N hebben gehaald en die ik af en toe nog wel even hoor op de 11 meter maar op de amateurbanden hoor ik ze ook nauwelijks (Ik heb een scanner). Dat verbaast mij eigenlijk wel een beetje.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor 19JP072 » 13 jan 2012, 21:37

O ja, weer even on topic. Veel "nieuwe" amateurs hebben een 11m verleden. Uitkomen buiten de legale kanalen is je zuurverdiende "amateurschap" op het spel zetten, dus de meesten komen niet meer uit op die kanalen. In ieder geval niet meer vanaf hun vaste locatie. Vaak komen ze nog wel mobiel uit, en sommigen hoor je op vakantie in het buitenland met hun 11m callsign actief, vaak wel N-amateurs die met hun beperkte licentie in bepaalde landen als amateur dan weer niet mogen uitkomen.

Waarom men dan af en toe toch nog wel eens op 11m (de niet legale kanalen) uitkomt? Ja, de sfeer op die golflengte is toch wel anders dan op de amateurbanden. Niet beter, niet slechter, maar ja, de forumleden die ook op de amateurbanden luisteren of actief zijn, snappen wel wat ik bedoel.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Je bent 27MCer en haalt je licentie.....en dan?

Berichtdoor JesseN » 13 jan 2012, 21:44

Akkoord, maar uitkomen op de 11 meter in de MARC kanalen is niet illegaal. Dus ook niet voor de zendamateur. Hij of zij zal dan niet z'n licentie verspelen. (Vooropgesteld dat ie netjes op de frequentie blijft met het toegestane vermogen, natuurlijk.)
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Volgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten