Ham amateurs " gaan los "

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Ernst » 20 mei 2015, 17:43

G en een V en de D waarom wordt er altijd bij dingen dat pokke bier erbij gehaald. Stelletje hopeloos verslaafden :( :wink:


Omdat ik de andere link niet zo gepast vond

Novice

 (Lat.) Iemand die verzoekt in een klooster opgenomen te mogen worden als lid van de kloostergemeenschap.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10406

:lol:
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor plientjebr » 20 mei 2015, 19:23

Tis allemaal weer moeilijk doen, waar blijft het plezier ....
Nog even en we discrimineren elkaar, het blijft een hobby toch?
Accepteer elkaar en geniet, er zijn ergere en belangrijkere dingen op de wereld.....

Vanmiddag hoorde ik van iemand dat als je geen licentie bezit je dom bent.....
Ik heb geen licentie, zal me ook niet lukken, maar ik klets minder dom als
degene die dit zegt, voel me daar sterk boven verheven.....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor desperado » 20 mei 2015, 19:44

plientjebr schreef:Tis allemaal weer moeilijk doen, waar blijft het plezier .........


Hé eindelijk iemand die het snapt!! Petje af :D
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor plientjebr » 20 mei 2015, 20:00

Ik snap het tot dusver....
Ik ben niets minder dan iemand met licentie, het scheelt veel hoe iemand zichzelf
weet te gedragen.
Ik zie het als iemand die in een ziekenhuis werkt.....de 1 is hersenchirurg, de ander maakt daar de
toiletten schoon, de 1 is niets meer of minder dan de ander.
Je moet plezier hebben in hetgeen je doet, helaas word er vaak door een ander minderwaardig naar
gekeken.

Ik luister wel eens naar USB LSB, hoorde er van de week iemand die zich gigantisch netjes gedroeg om
naderhand op kanaal 14 zich enorm asociaal te gaan gedragen, dat is jammer.
Ik gedraag me overal hetzelfde, ik ben ik, doe me niet anders voor en heb plezier en dat laat ik
door niets verpesten.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Wimpie » 20 mei 2015, 21:06

Ik doe ook nog even een duit in het zakje:

Als je met elkaar "moet" communiceren, maar schreeuwen en of handgebaren lukt niet meer, dan is LPD of PMR446 ontzettend handig. Zorgen dat de batterij opgeladen is, vrij kanaal instellen en klaar.

Wil je over wat grotere afstand communiceren of gewoon lekker met elkaar over van alles en nog wat praten, dan is een CB-installatie een prima optie. Je hebt er wat meer kennis voor nodig om het goed aan de loop te krijgen en heel te houden, maar die kennis is snel op te doen.

Bij LPD, PMR446 en CB staat het communiceren voorop, de radioapparatuur is in principe bijzaak.

Krijg je wat meer interesse in communicatie over grotere afstand, dan mag je tegenwoordig met CB best veel. Behoudens vergunningen en welstandscommissies zijn er geen antennebeperkingen meer. Wellicht gaan we over enige tijd naar 12WPEP (dat zal AT wel meer werk opleveren waar ze niet op zitten te wachten denk ik) en dan worden de afstanden waarover je kunt communiceren nog wat groter.

Gaat het niet meer alleen om communicatie maar ook over experimenteren met radio-apparatuur, dan biedt de N- of F-registratie veel mogelijkheden.

De N-registratie is een volwaardige registratie (je mag hem je leven lang houden) en je kunt naar believen experimenteren met apparatuur en antennes, maar ook met datacommunicatie (bijvoorbeeld weak signal modes, of SSTV). Je mag met antennes heel veel, er is namelijk alleen maar een vermogenslimiet (en geen EIRP limiet). Voor mensen die reeds werkzaam zijn in de elektronca is de benodigde kennis voor het examen in korte tijd te vergaren. Voor mensen die niet werkzaam zijn in de elektronica (of verwante vakgebieden), gaat er best tijd in zitten.

Je mag frequenties gebruiken waarmee je in heel NL en ver daarbuiten verbindingen op kan bouwen (eventueel ook via repeaters of satelliet). De nadruk van de communicatie ligt op de techniek en minder op de koetjes en kalfjes.

Met de F-registratie heb je meer frequentiespectrum tot je beschikking en mag je grotere vermogens gebruiken. Om dit op een verantwoorde manier te kunnen gebruiken heb je meer kennis nodig dan nodig is voor het werken onder N-voorwaarden. De kans dat je werkend onder F-voorwaarden storing veroorzaakt, is een stuk groter in vergelijking met werken onder N-voorwaarden. Dit is te vergelijken met de eerder aangehaalde personenwagen en vrachtwagen.

Bij de N-registratie ligt de nadruk op het experimenteren met voornamelijk spullen die je kunt kopen. De benodigde kennis voor de F-registratie bied je in principe de mogelijkheid om spullen zelf te bouwen of te ontwikkelen (hoewel dat steeds minder gebeurt, kopen is goedkoper en minder frustrerend).

Zowel met de N- als F-registratie kun je met de antenne het verschil maken, maar dat vereist wel kennis en kennissen. Degenen met frees- en draaimogelijkheden kunnen helemaal leuke dingen doen (mechanica ontmoet elektronica).

Met de hulp van softwaresimulatie en betaalbare meetapparatuur kun je zelf leuke antenne-opstellingen maken die in veel gevallen beter werken dan koopstokken. Helaas geldt vaak dat groter en hoger = beter, en ruimte is in NL steeds onbetaalbaarder aan het worden.

In tegenstelling tot veel andere technische hobbies: er hoeft niets gekeurd te worden voordat je het in gebruik neemt, zolang er maar geen brokken gebeuren (een mast of antenne moet natuurlijk niet bij de buren door het dak gaan en het is verre van slim om met je zelfbouwapparatuur vitale communicatie te storen). Vergelijk dit eens met andere technische hobbies (auto's en andere vervoermiddelen, stoom, luchtwapens, etc).

Ik denk dat we heel blij mogen zijn met de mogelijkheden die ons met de N- en F-registratie geboden worden. Laat je niet afschrikken/wegjaren/demotiveren door een paar onvriendelijke personen, er zijn namelijk zat personen die wel vriendelijk zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor plientjebr » 20 mei 2015, 21:29

Hoe goed kan je het uitleggen :D

En mensen zonder N of F registratie zijn ook niet mis hoor.
Er zijn altijd wel mensen die de boel weten te verpesten.
Ik blijf volhouden, het is een hobby en aan een hobby moet je je niet gaan ergeren,
dan is het niet leuk meer.

En laat een ieder in zijn waarde, niemand is meer of minder dan een ander.
Wil iemand meer met de hobby en een licentie behalen, ik vind het helemaal top,
ik zou willen dat mij het zou lukken.
Niet omdat ik dan meer ben dan de " CBer " zonder licentie, maar meer dat ik trots zou zijn dat het
gelukt is.
Helaas, zit er niet in, maar vertel mij niet meer dat ik dom ben omdat ik gezellig gezellig babbel
op kanaal 14.
Ik hoor dat nog wel eens en daar word ik boos om.
Leef en laat leven, de 1 wil wat meer dan de ander, maar we zijn toch allemaal naakt geboren.
Niemand is meer, niemand is minder.

Geniet van de hobby en laat een ieder in zijn waarde....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor desperado » 20 mei 2015, 21:38

plientjebr schreef:Geniet van de hobby en laat een ieder in zijn waarde....


Yes!!!!! :wink: :D
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor MikeBravo » 21 mei 2015, 11:55

Feit blijft dat N een instap registratie betreft. Gelukkig voor velen verloopt dit niet in de jaren.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Wimpie » 21 mei 2015, 13:08

@plientjebr:

Iedereen is niet gelijk (denk aan lengte, breedte, kleur, met wie je in bed wil liggen, etc), maar iedereen is wel gelijkwaardig.

Mee eens, mensen zonder N of F zijn inderdaad ook niet mis. Iedereen heeft zo zijn hobbies. Wat wel lullig kan zijn is dat als een stel kennissen hun N of F halen, ze niet meer (of minder vaak) op CB komen, vanwege de extra mogelijkheden die N of F heeft t.o.v. CB.

@MikeBravo:
Op de website van AT staat dat N "van oudsher bedoeld als opstap naar de F- categorie". Dit komt waarschijnlijk uit het D-verleden. Er staat ook dat het een registratie met beperkte bevoegdheid is, en dat dekt in mijn ogen de lading.

De N-registratie is een behoorlijke uitbreiding qua mogelijkheden als je het vergelijkt met CB. Je mag zowel op HF, VHF, als UHF uitkomen met 25W, alle modes.

V.w.b. mogelijkheden is de stap van N naar F in de praktijk veel minder (voor de meeste amateurs in verhouding tot de stap van CB naar N). De stap in benodigde kennis om van N naar F te komen is wel groot! Als ik even naar mijzelf kijk: Ik hoef thuis niet met 400W te gaan zitten (ik heb ook buren) en een full size antenne voor 80m lukt ook niet en het (man made) ruisniveau is hoog waardoor HF beperkt tot niet bruikbaar is.

Tijdens JOTA wordt wel gebruik gemaakt van enkele F-mogelijkheden (80m, wat meer vermogen (100W), WARC banden, etc). Dat meer vermogen is alleen nodig om de kans op een bepaalde verbinding wat te vergroten en de verstaanbaarheid voor de kinderen aan de andere kant wat te verbeteren. Ik heb tijdens JOTA een keer alle 80m verbindingen gemaakt met 10W, maar wel met een goede, grote antenneopstelling.

Wat wel weer een punt gaat worden is het afnemen van de zonactiviteit de komende jaren. Je kunt dan op 7 MHz (40 m band) gedurende een aantal jaren geen/nauwelijks verbindingen in Nederland opbouwen via de ionosfeer (NVIS). Op 80m en 160m lukt dat wel (als je over een antenne kunt beschikken), maar 80m en 160m valt buiten de N-bevoegdheid. Dit zul je dan op 2m of 70cm moeten doen via een repeater of troposferische condities (ducting).

Kort samengevat: geniet van de mogelijkheden die je hebt, of het nu CB, PMR, F, N of andere naam heeft.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor plientjebr » 21 mei 2015, 14:08

:lol: Wimpie, de lengte, breedte, kleur, met wie je in bed wil liggen, oke je hebt gelijk, maar we blijven allemaal mens,
dat bedoelde ik er mee :D

Het is mij wel een paar keer opgevallen dat als inderdaad een persoon waar je al tijden mee op kanaal 14 ( of wat voor kanaal ook ) babbeld en hij/zij
behaald een licentie ze dan bijna niet meer te horen zijn of plots beginnen te kletsen dat het toch allemaal wel een beetje aso was.

Even vaak komt het ook wel voor dat ze na een aantal jaar weer op CB komen, want ze beginnen het toch wel te missen :lol:

Je moet inderdaad gewoon genieten van de mogelijkheden die je hebt.
En ik ben een persoon die altijd geniet, dus ik vind alles wel best.
Niet moeilijk doen als het makkelijk kan..... :D

En als ik mij goed genoeg zou voelen was ik ook zeker aan de slag gegaan voor een licentie, maar wat niet lukt, lukt niet, ga er niet
wakker over liggen.
Ik wens iedereen enorm veel plezier met de toch wel hele leuke hobby!!!!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Ernst » 21 mei 2015, 18:29

Ik mag er ook wel over grappen en grollen .. maar juich het een ieder toe om een licentie te behalen.
De 27mc is toch een dump frequentie voor plc en nog meer van dat soort zaken.
Bij het behalen van je Novice ben je daar ook mooi van verlost.

Verder ban ik zelf een 27mc man en ook al ben ik niet meer actief heb ik nog steeds een nostalgisch gevoel bij het horen vsan de kreet ... hoe was het op de acht nul vijf?
of .. hoe was het op de triple vijf?

Eenmaal je licentie behaald dan is boven genoemde natuurlijk passe.
EN dat is dan weer een beetje jammer
Het is maar net waar je voor wilt kiezen
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor MikeBravo » 21 mei 2015, 19:10

Ware het niet dat vele amateurs N en F niets/weinig nog kunnen door de PLC rotzooi.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor desperado » 22 mei 2015, 10:17

plientjebr schreef:Ik wens iedereen enorm veel plezier met de toch wel hele leuke hobby!!!!


Waar kan ik lid worden van de Plientje fanclub? :lol:
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor plientjebr » 22 mei 2015, 19:34

desperado schreef:
plientjebr schreef:Ik wens iedereen enorm veel plezier met de toch wel hele leuke hobby!!!!


Waar kan ik lid worden van de Plientje fanclub? :lol:


Pb'tje voordat we weer off topic gaan :wink:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor desperado » 24 mei 2015, 21:26

plientjebr schreef:Pb'tje voordat we weer off topic gaan :wink:


Pb'tje terug en lekker off-topic. 8)
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

VorigeVolgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten