Belgische ON3 amateurs gaan gepakt worden!!!

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Belgische ON3 amateurs gaan gepakt worden!!!

Berichtdoor ODR » 24 jun 2019, 10:05

Je roept zelf
Bas schreef:Ik voel me namelijk niet vertegenwoordigd door de VRZA of de Veron en vind niet dat ze recht van spreken hebben namens mij.

Als je lid was geweest had je je zelfs aan kunnen melden voor de commissie en mee kunnen praten over deze kwestie.
Dat je niet lid bent van één vereniging is natuurlijk je goed recht en al helemaal geen verplichting.

Dat ik niet inging op vragen omtrent de herijking is toch logisch.
Voortijdig informatie lekken is wat mij betreft not done!
73's Otto PD2ODR
VRZA PR Manager

VRZA Website | Facebook | Twitter | YouTube
ODR
Volhouder
Volhouder

Berichtdoor nl0rpp » 25 jun 2019, 06:08

man man man.... ;-) all the above hoort gewoon niet thuis in dit =>CB ,11 mtr <= forum.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander , Ranger RCI-2995CF met fan, President Adams met Maurer mod.,President Lincoln 2+, RM HLA 300V+ met Sirio Turbo 5000.

Afbeelding
nl0rpp
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen

Berichtdoor Bas » 05 jul 2019, 16:54

ODR schreef:Je roept zelf
Bas schreef:Ik voel me namelijk niet vertegenwoordigd door de VRZA of de Veron en vind niet dat ze recht van spreken hebben namens mij.

Als je lid was geweest had je je zelfs aan kunnen melden voor de commissie en mee kunnen praten over deze kwestie.
Dat je niet lid bent van één vereniging is natuurlijk je goed recht en al helemaal geen verplichting.

Dat ik niet inging op vragen omtrent de herijking is toch logisch.
Voortijdig informatie lekken is wat mij betreft not done!

Dat je niet mag lekken kan ik inkomen.
Maar dat het AT enkel naar verenigingen luistert en niet naar betalende amateurs is vreemd.
Dat vervolgens de verenigingen niet (willen) tegensputteren en bezwaar maken gaat er bij mij niet in.
Men lijkt het wel goed te vinden dat ze 80m niet (willen) toewijzen en de reden die het AT aangeeft is helemaal geen reden maar een verzinsel.

Het is jammer dat dit het dan is, vooral jammer voor de Novice amateur alsook de bezoekende Novice.
Waarom zeg ik dit? Omdat de hoge HF banden de komende tijd geen enkele verbetering in condities laten zien, de zon schijn naar sommigen zeggen nog een andere cyclus dan de bekende 11 jaar te volgen.
Die andere cyclus zou nog lang duren voor banden weer goed open gaan, hoe lang nog, daar durft niemand een voorspelling over te doen.
Ook daarom zouden ze de 80m hebben moeten toewijzen.

nl0rpp schreef:man man man.... ;-) all the above hoort gewoon niet thuis in dit =>CB ,11 mtr <= forum.

Waarom dan een zendamateur sectie? :lol:
Groeten,

Bas.
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor Wimpie » 05 jul 2019, 18:14

@Bas:
Ik denk dat het relatief eenvoudig is v.w.b. toegang tot bepaald spectrum (even als voorbeeld 80m).

Het vergunningstelstel (hier in NL stelsel van registraties) is zo ingericht dat er een motivatie blijft om de hoogste vergunning te behalen. Dit is in alle landen het geval die meerdere vergunningen hebben, en daar hebben veel landen een reden voor. Wil je meer mogelijkheden, dan zul je meer kennis moeten vergaren.

In NL is geen 3 dB grens, en mag je eindtrappen bezitten en gebruiken (ook N). Alleen onderscheid maken op vermogen is dus een beetje riskant (moeilijk te handhaven). Onderscheid in frequentiespectrum is een stuk minder lastig te handhaven.

V.w.b. NVIS en Novice, dan zul je even moeten wachten op een Es wolk met een Fc > 7 MHz.
Wimpie
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor Bas » 05 jul 2019, 20:25

Wimpie schreef:@Bas:
Ik denk dat het relatief eenvoudig is v.w.b. toegang tot bepaald spectrum (even als voorbeeld 80m).

Het vergunningstelstel (hier in NL stelsel van registraties) is zo ingericht dat er een motivatie blijft om de hoogste vergunning te behalen. Dit is in alle landen het geval die meerdere vergunningen hebben, en daar hebben veel landen een reden voor. Wil je meer mogelijkheden, dan zul je meer kennis moeten vergaren.

In NL is geen 3 dB grens, en mag je eindtrappen bezitten en gebruiken (ook N). Alleen onderscheid maken op vermogen is dus een beetje riskant (moeilijk te handhaven). Onderscheid in frequentiespectrum is een stuk minder lastig te handhaven.

V.w.b. NVIS en Novice, dan zul je even moeten wachten op een Es wolk met een Fc > 7 MHz.

Ja, deel 1 is correct....dat is in andere landen ook zo. Maar is het nodig? Neen.
Deel 2 is fout, in Nederland is er ook een +3DB regel, zoek het maar na.

Maar waarom willen ze toch steeds onderscheid maken? Dat is de vraag. Amper 1% bouwt nog iets zelf.
Dat je storingvrij kan uitzenden is veel belangrijker.
Marc heeft indertijd bewezen dan 0,5W genoeg is om ruzie met de buren te krijgen.
De PDx heeft veel meer verstand....toch beschouwen ze die nog steeds als imbecielen, waar ik Harec mannen in overvloed tegenkom die storen tot en met en niks kennen.
Uiteindelijk is het examen slechts theoretisch. Wie zegt dat een PA0 het beter kan dan een PD0?

En Nvis...sorry geloof er niet in, het is net zo'n kolder als een end-fed...
Waarom wachten mensen met rare constructies steeds op condities? Terwijl ik steeds wel werk wat mogelijk is.
Een antenne die nu niet werkt, is geen goede antenne. Punt.
Groeten,

Bas.
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor Wimpie » 05 jul 2019, 22:06

@Bas:
Doe mij even een link naar de Wet, geldig vandaag, waarin staat dat wij (op NL grondgebied) een 3 dB regel hebben voor eindtrappen?

Over geloven, dat doen diverse mensen in de kerk. 80 m is momenteel de kortste golflengte waarop wij als amateurs met regelmaat rechtstreeks andere NL amateurs kunnen werken met gemiddelde hardware in spraak (NVIS, Near Vertical Incident Sky wave). Dat is waarom veel N-amateurs graag 80m erbij willen hebben. Op 40m kan het de komende jaren alleen als je Es hebt.

Het kan ook op andere manieren (denk aan via de maan of troposcatter), maar dan heb je het niet over een gemiddelde amateurinstallatie.
Wimpie
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor cb-band » 06 jul 2019, 08:09

Bas schreef:
Maar waarom willen ze toch steeds onderscheid maken? Dat is de vraag. Amper 1% bouwt nog iets zelf.

:) Dat is de nagel ( spijker ) op de kop Bas. En dit ook niet vergeten wat de zendamateurs van vroeger en nu...!

Om uw televisies , radio of cassette recorder van een radio, video recorder en cb walkie talkie ( 27mhz ) enzovoorts te laten herstellen door een zendamateur is al heel lang voorbij en dit door de moderne technieken in heel veel elektronica apparaten. Zo hadden vroeger de zendamateurs ook hun handen vol met iets te herstellen in hun vrije tijd en over iets te vertellen op de zendamateur banden en nu?
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Berichtdoor Bas » 06 jul 2019, 18:03

Precies, tegenwoordig kost een 70cm portofoon, schrik niet 14 euro!!
En solderen kan je er niet aan, maak het open en het is al zo goed als kapot.

Wimpie schreef:@Bas:
Doe mij even een link naar de Wet, geldig vandaag, waarin staat dat wij (op NL grondgebied) een 3 dB regel hebben voor eindtrappen?

Het staat er inderdaad niet meer in, toen ik examen deed wel.
Jullie worden dus ook als je Harec bent genaaid....lekker bezig daar in Groningen, precies of ze willen van iedereen af.

Dat bedoel ik dus, ze promoten radio-amateurisme niet, ze breken het aan alle kanten af.

Als het aan mij zou liggen, maar ligt het helaas niet, kregen alle amateurs toegang tot alle banden inclusief 11m als je Novice of Harec bent, met als enig onderscheid het vermogen dat je mag maken.
Want bij hoog vermogen heb je meer kennis nodig storingen te doen verdwijnen dan bij laag vermogen.

Meeste amateurs zijn stekkeramateurs, juist genoeg geleerd om het examen te halen en dan alles kopen.
Kijk gewoon eens naar de onzin verhalen over coax versus kippenladder en je weet genoeg.
Groeten,

Bas.
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor cb1gwn » 12 jul 2019, 10:35

Die porto's worden in 2021-22 duurder omdat er dan over spullen van buiten de EU BTW moet worden betaald.
Ook het goedkope verzend tarief verdwijnt.
Verzenden uit China naar Europa kost dan rond de 24 euro...
Dus profiteer zolang het kan.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!

Berichtdoor panda58 » 12 jul 2019, 19:06

cb1gwn schreef:Die porto's worden in 2021-22 duurder omdat er dan over spullen van buiten de EU BTW moet worden betaald.
Ook het goedkope verzend tarief verdwijnt.
Verzenden uit China naar Europa kost dan rond de 24 euro...
Dus profiteer zolang het kan.

Zou best eens kunnen.Maar waar heb je dat gelezen dan?

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 jul 2019, 22:22

Voor spullen buiten de EU moest altijd al BTW en importkosten betaald worden voor producten met een waarde van meer dan EUR 22,--
Zolang je pakketje 'ertussendoor' glipt heb je geluk, halen ze het er tussen uit heb je pech,
dan moet je alsnog inklaringskosten betalen, met daarbovenop een boete.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer

Berichtdoor Rene » 30 aug 2019, 23:23

ODR schreef:Ik bedoel, dit is toch prachtig.
N-Amateurs de hele 20 en 40 meterband, en het vermogen omhoog op frequenties beneden de 30Mhz.

Bas schreef:Wel enorm jammer dat ze de 80m niet krijgen, want nu krijgen ze slechts een doekje voor het bloeden.

Dat het gaat veranderen voor de N jongens heeft puur te maken met handhaving.
De taak van AT op dat punt komt deels te vervallen , want ik heb al talloze N amateurs betrapt die buiten hun bandgrenzen werken en dan heb ik het nog niet gehad over het vermogen wat sommigen van hen gebruiken.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Rene
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Berichtdoor 19-DT-170 » 31 aug 2019, 20:28

Rene, van dat vermogen, waarschijnlijk hebben de N amateurs dat afgekeken van de collega F amateurs die met meer dan 400W op de banden actief zijn. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer

Berichtdoor Rene » 02 sep 2019, 09:07

Dat verbaasd me niks ;)
Maar deze 'verruiming' is voor het AT wel de kortste en simpelste klap waar ze maar weinig moeite voor hoeven te doen.
Het is slechts een formaliteit.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Rene
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak

Vorige

Keer terug naar Zendamateur