Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27mc !

Meld hier alle evenementen

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27m

Berichtdoor delete » 12 sep 2011, 17:35

PMR is er helaas bij ingeschoten.

De volgende keer hebben we beiden een headset en wisselen we niet van band,
we blijven waar we zitten, want dat geschuif van operator is wat ons betreft een beetje rommelig geweest.

Wat de 2 meter band betreft, dat zit kwa antennes wel goed.

Ik zit er over te denken om deze te gaan maken voor 11 mtr
en dat uitgebreid te testen en dan onder de ballon te hangen.

(officieel voor 2 en/of 6 meter maar hij kan ook voor 11 gemaakt worden)
http://www.pi4asv.nl/techniek/antennes/sl_arnold.html


En om nog heel even terug te komen op een eerdere posting...

Ik heb niets tegen 27mc, Zelf ben ik er in 1989 mee begonnen
en hede ten dage ben ik 90% aktief op 27mc, en de rest op de amateurbanden
omdat er in z-limburg zoooooo weinig aktiviteit is,
Dat was in de omgeving Amsterdam/Almere voordat ik naar z-limburg verhuisde wel anders!
Wat ik wilde voorkomen was een invasie van 27mc'ers zonder licentie op 2 meter.
Daarom hebben we 11 in de ballon meegenomen vanwege de grote interesse hier in z-limburg.
delete
 

Re: Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27m

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 sep 2011, 19:58

Yep je kunt deze antenne ook voor de 11 meter maken Otto kijk maar eens op de site van DK7ZB onder Wireman-J-Poles. Mogelijk wil DK7ZB je ook wel helpen met de juiste maten voor 11 meter .

:idea: http://www.qsl.net/dk7zb/start1.htm
73 Frank
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27m

Berichtdoor Columbus » 12 sep 2011, 22:00

Ben ik weer even Otto (je weet wel, die betweter die goedbedoelde tips geeft om je evenement nog beter te laten slagen omdat hij het top vindt dat je dit onderneemt).

- Als je de volgende keer tegelijkertijd actief wil zijn op 2m en 11m denk dan ook even aan het bouwen van een bandpass-filter. Kan vrij eenvoudig met coax en een verfblikje.
- Ik las ergens iets over een APRS signaaltje. Vaak wordt APRS op 144.800 MHz gedaan. Als je dan op 2 meter zit krijg je mogelijk last van het wegdrukken van je tegenstation waardoor je iedere keer kleine stukjes mist. Da's vast irritant. Misschien goed om dat ook nog even te testen en te overwegen of je je APRS niet op 430.5125 MHz moet gaan gebruiken.

Tenslotte: maak het allemaal niet te moeilijk. Je hebt maar ongveer een uurtje dat je in de lucht zit en dat is om voordat je het weet. Als je dan aan teveel dingen moet denken, zal je zien dat er zaken mis gaan. Da's niet erg, maar wel zonde van de (kostbare) tijd.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27m

Berichtdoor delete » 13 sep 2011, 00:39

Columbus schreef:Ben ik weer even Otto (je weet wel, die betweter die goedbedoelde tips geeft om je evenement nog beter te laten slagen omdat hij het top vindt dat je dit onderneemt).

- Als je de volgende keer tegelijkertijd actief wil zijn op 2m en 11m denk dan ook even aan het bouwen van een bandpass-filter. Kan vrij eenvoudig met coax en een verfblikje.
- Ik las ergens iets over een APRS signaaltje. Vaak wordt APRS op 144.800 MHz gedaan. Als je dan op 2 meter zit krijg je mogelijk last van het wegdrukken van je tegenstation waardoor je iedere keer kleine stukjes mist. Da's vast irritant. Misschien goed om dat ook nog even te testen en te overwegen of je je APRS niet op 430.5125 MHz moet gaan gebruiken.

Tenslotte: maak het allemaal niet te moeilijk. Je hebt maar ongveer een uurtje dat je in de lucht zit en dat is om voordat je het weet. Als je dan aan teveel dingen moet denken, zal je zien dat er zaken mis gaan. Da's niet erg, maar wel zonde van de (kostbare) tijd.


Aprs op 70 zou de makkelijkste oplossing zijn denk ik. 144.800 en naastgelegen frequenties (en antennes die elkaar zien) gaat fout, is bij mij thuis al gebleken bij eerdere expirimenten met aprs.

Die antenne maken kan gewoon in de tuin toch? Lijkt me niet zo'n probleem :wink:
er is ruim tijd om dit uit te proberen voordat we de lucht weer in gaan.
delete
 

Re: Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27m

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 13 sep 2011, 07:00

Yep zo moeilijkis die J-antenne niet te maken ,als je hem hebt gemaakt zou ik wel eens willen weten of die goed werkt op 11 meter . Dan er van uitgaande dat jij hem in de tuin test en niet onder aan een ballon :D
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Ballonvaart Radioamateurs Maastricht 10-9-11 o.a. op 27m

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 sep 2011, 10:04

APRS op 70cm moet ook goed werken. In Nederlands Limburg zijn het aantal APRS digi's op 70cm momenteel nul volgens mij,
maar in België is het best wel goed gesteld met de 70cm digi's.
Gezien de hoogte zullen veel digi's het signaal wel oppikken. :-)
Als je tzt bekend maakt welke call APRS gebruik maakt, kunnen we hier een linkje maken naar aprs.fi,
dan kan iedereen jullie real-time volgen. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Vorige

Keer terug naar Evenementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten