Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

welke apparatuur heb jij allemaal?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 28 jul 2019, 10:45

Wereldontvanger aangekocht Tecsun PL-600 AM-FM -SSB en een moonraker scan king multiscan ( Frequentie bereik: 25-1500 MHz ) basis antenne die ook heel goed in de HF banden stations ontvangen. Deze antenne is zowel geschikt voor binnen - als voor buitenmontage en heb ik ook getest, de resultaat was verbluffende in HF banden ontvangst!

Want ik denk dat je die Frequentie bereik... informatie ( alleen voor ontvangst! ) van een multiband verticale basis scanner antenne met een korreltje zout moet nemen?
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor 19RE000 » 28 jul 2019, 11:23

Super27mhzband schreef:Wereldontvanger aangekocht Tecsun PL-600 AM-FM -SSB en een moonraker scan king multiscan ( Frequentie bereik: 25-1500 MHz ) basis antenne die ook heel goed in de HF banden stations ontvangen. Deze antenne is zowel geschikt voor binnen - als voor buitenmontage en heb ik ook getest, de resultaat was verbluffende in HF banden ontvangst!

Want ik denk dat je die Frequentie bereik... informatie ( alleen voor ontvangst! ) van een multiband verticale basis scanner antenne met een korreltje zout moet nemen?


Ik ben het totaal oneens met jouw "test".
Redenen:
1) De Tecsun, en alle vergelijkende portable kortegolfontvangers, zijn extreem gevoelig gemaakt om met hun eigen korte sprietje signalen te kunnen horen.
2) Zodra jij deze verlengt, met welke antenne of stuk draad dan ook dan ga je automatisch veel meer horen.
"Echter" met goede condities wordt jouw portable ontvangers dan overstuurd. Als het goed is staat daar vast wel iets over in de gebruiksaanwijzing.
3) Wanneer deze scannerantenne werkelijk zo'n groot frequentiebereik zou bestrijken, zoals jij getest hebt, waarom adverteert de fabrikant daar dan niet mee?
4) Hang maar eens een eenvoudig stukje draad van 1mtr of zo aan je ontvanger en zie wat je dan hoort.

Conclusies:
A) Jij hebt een goede ervaring met deze combinatie van ontvanger en antenne wat heel erg prettig voor je is.
B) Je bewering dat je het frequentiebereik met een korrel zout kunt nemen is helaas, zeker voor de fabrikant, onjuist.
C) Vergelijk hem eens op 27MHz met jouw basisantenne natuurlijk op dezelfde hoogte en vrijstaand met een coaxschakelaar. Deze scannerantenne begint tenslotte al op 25MHz.
D) Ik adviseer je daarna om ook eens bij een bevriende zend- of luisteramateur langs te gaan en daar deze antenne te vergelijken met hun "resonante" antenne op hun (zend)ontvangers over de hele kortegolf.

Ik ben heel erg benieuwd wat daar uit komt en hoop dat je het ons wil laten weten.

Dank voor het delen van je ervaringen.

Succes met de testen.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 28 jul 2019, 12:23

19RE000 schreef:


B) Je bewering dat je het frequentiebereik met een korrel zout kunt nemen is helaas, zeker voor de fabrikant, onjuist.



Bedankt 19RE000 om dit te melden.

Want ik was vergeten bij te plaatsen misschien en niet zo. Want ik denk dat je die Frequentie bereik... informatie ( alleen voor ontvangst! ) van een multiband verticale basis scanner antenne ( hier moest bijstaan misschien ) met een korreltje zout moet nemen? :oops:
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Wimpie » 28 jul 2019, 15:21

De eisen aan een antenne voor RX zijn anders dan voor een TX antenne.

Voor TX is de SWR van belang, terwijl dat voor RX minder van belang is. Voor HF RX in de bebouwing is SWR totaal niet van belang. Vandaar dat het RX frequentiebereik van een antenne doorgaans veel groter is dan het TX frequentiebereik.

Zo'n moonraker gebruikt zeer waarschijnlijk de mantel van de coax als tegencapaciteit, daardoor wordt de ontvangst op het lage deel HF (zeg < 10 MHz) beter. Er is wel een grote maar waardoor het in de praktijk vaak slechter uitpakt. . Storing (van adapters, laders, laptop, etc) kan dan vanuit de woning, via de coax mantel, de antenne bereiken. Wellicht kun je wat meer details geven over je woonsituatie.

Ik dacht dat jij op in flat woonde, en dan ook nog laag, en dan snap ik dat de mogelijkheden beperkt zijn. Ik zou toch de tips van 19RE000 opvolgen, dan weet je in ieder geval wat mogelijk is.

Als je ook veel lusitert op VHF en UHF, denk ik dat je beter af bent met losse antennes voor de banden die je daadwerkelijk beluistert, of eventueel een discone. Een discone heeft ook zijn beperkingen, maar ik vermoed dat die beter presteert dan die scan king multiscan.

Je gaat v.w.b. ontvangst nu reeds vooruit, lekker doorgaan met experimenten. Het kost tijd, maar je komt er voor jouw situatie dan wel achter wat goed werkt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 28 jul 2019, 17:00

Wimpie schreef:Je gaat v.w.b. ontvangst nu reeds vooruit, lekker doorgaan met experimenten. Het kost tijd, maar je komt er voor jouw situatie dan wel achter wat goed werkt.



Oké. En bedankt Wimpie en 19RE000. Dankzij jullie goede tips en informatie hierop CB forum probeer ik de experimenten... :wink: .
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 jul 2019, 22:55

Als je op VHF en UHF wilt luisteren kun je denk ik beter een Diamond antenne nemen, vanaf de X30, maar de X50 of de X200 begint het ook qua gain interessant te worden.
Deze antennes zijn gemaakt voor 144-146 en 430-440 MHz maar mijn ervaring met luisteren is dat ze van 138-174 en van 400-512 MHz beter ontvangen dan een discone.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 29 jul 2019, 08:30

19-DT-170 schreef: Deze antennes zijn gemaakt voor 144-146 en 430-440 MHz maar mijn ervaring met luisteren is dat ze van 138-174 en van 400-512 MHz beter ontvangen dan een discone.



Bedankt voor de tip 19-DT-170.

Maar het "probleem" is dat die Tecsun PL-600 AM-FM -SSB alleen frequentiebanden kan ontvangen van 1711 KHz tot 30 MHz :!:
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Wimpie » 29 jul 2019, 16:00

@19-DT-170:
Mee eens, de korte diamonds doen het v.w.b. RX ook aardig buiten de band, en ze zijn niet zo opzichtig (in verhouding tot een grote discone-antenne).

Een discone-antenne heeft zo zijn beperkingen. De vorm (elevatie) van het stralingsdiagram is sterk frequentie-afhankelijk, en daarmee de gain richting de horizon. Als je echter zeer breeebandig wenst te ontvangen, en geen fortuin ter beschikking hebt, is de discone een redelijke keuze. Moet het echt beter zijn, dan ga je richting conische/coaxiale dipolen, en die ben ik in de consumentenamarkt nog niet tegen gekomen. Ik denk aan zoiets als dit:
http://www.airlinx.com/products.cfm/pro ... 37-882.htm

Zit je dicht bij sterke zenders (bij mij staat een mast in de buurt met GSM/G3/P2000/DVBT/etc), dan heb je wel wat bandfilters nodig als je een breedbandige antenne wilt gebruiken. De meeste consumentenontvangers gaan anders plat.

Even terug naar Super27mhzband
Het gaat alleen om HF, en dan zou ik de discone in de winkel of webshop laten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 29 jul 2019, 18:53

Oké Wimpie.


Mijn eerste keus ging eigenlijk naar deze basis antenne moonraker skyscan desktop scanner antenne ( https://www.radioamateurwinkel.nl/moonraker-skyscan/ ). En is deze moonraker skyscan desktop scanner antenne beter voor mijn wereldontvanger? dan deze moonraker scan king multiscan basis scanner antenne die ik nu heb aangekocht ( https://www.radioamateurwinkel.nl/scan- ... r-antenne/ ), Zal altijd voor mij een vraagteken blijven :?:
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor 19RE000 » 29 jul 2019, 19:36

Super27mhzband schreef:Oké Wimpie.


Mijn eerste keus ging eigenlijk naar deze basis antenne moonraker skyscan desktop scanner antenne ( https://www.radioamateurwinkel.nl/moonraker-skyscan/ ). En is deze moonraker skyscan desktop scanner antenne beter voor mijn wereldontvanger? dan deze moonraker scan king multiscan basis scanner antenne die ik nu heb aangekocht ( https://www.radioamateurwinkel.nl/scan- ... r-antenne/ ), Zal altijd voor mij een vraagteken blijven :?:


Hallo,

Jij hebt een Tecsun Kortegolf ontvanger.
Dan moet je, om de beste resultaten te krijgen, ook een kortegolf antenne kopen en géén scanner antenne
voor VHF en hogere frequenties.
Daarbuiten is de antenne die jij nu gekocht hebt de minst slechte van de twee tenminste wanneer jij hem buiten neerzet.

Dit is de antenne welke gebruikt wordt op de WEBsdr van de Universiteit in Twente:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... 0-mhz.html

Succes.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Wimpie » 29 jul 2019, 19:47

Zo'n desktopantenne is voor HF een slechte optie. Vertel eens wat over hoe je woont, we kunnen je dan wellicht van beter advies bedienen. Noem ook even wat je wil ontvangen (de frequentiebanden) Zoals het nu gaat blijven we in gokmode.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 30 jul 2019, 14:24

Ik woon in een bebouwde kom met 360 graden gebouwen rond mij. Kan een antenne buiten plaatsen die niet hoger dan 9.75 meter top hoogte mag zijn en niet meer dan 10.5 meter breed mag zijn, maar de antenne is dan ingesloten door sommige gebouwen :? !


Mijn favorieten frequentiebanden zijn de 20 meter band usb en de 40 meter band lsb en natuurlijk de 11 meter band ssb dx.
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor 19RE000 » 30 jul 2019, 15:56

Super27mhzband schreef:Ik woon in een bebouwde kom met 360 graden gebouwen rond mij. Kan een antenne buiten plaatsen die niet hoger dan 9.75 meter top hoogte mag zijn en niet meer dan 10.5 meter breed mag zijn, maar de antenne is dan ingesloten door sommige gebouwen :? !


Mijn favorieten frequentiebanden zijn de 20 meter band usb en de 40 meter band lsb en natuurlijk de 11 meter band ssb dx.



Bedankt voor de uitleg.
Wanneer 40 (7MHz), 20 (14MHz) en 11mtr (27MHz) veel wilt beluisteren dan begrijp ik je keuze voor een scanner niet (helemaal).
Die antenne dekt die banden niet, behalve 11mtr want hij begint bij 25MHz.

Ik zou eerst eens goed nadenken wat jij nu precies wilt doen met onze mooie hobby voordat jij allerlei combinaties van ontvangers en antennes gaat gebruiken die eigenlijk niet bij elkaar passen.
Die tuin van jou geeft meer dan voldoende mogelijkheden.
Gebouwen om je heen vervelend maar is een gegeven waar je het mee moet doen maar niet onoverkomelijk.

Laat ons weten wat jij echt wil, en kunt betalen,desnoods via een privébericht, en wij zullen je verschillende keuzes geven.
Veel plezier met de uitzoekerij.
Succes.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor Super27mhzband » 30 jul 2019, 19:20

19RE000 schreef: Wanneer 40 (7MHz), 20 (14MHz) en 11mtr (27MHz) veel wilt beluisteren dan begrijp ik je keuze voor een scanner niet (helemaal).


Omdat ik geen radio-zendamateur ben op alle HF banden maar een " luisteramateur " ben! Kan dan moeilijk een buiten HF draadantenne gaan plaatsen, waar je misschien een radio-zendamateur vergunning moet voor hebben om zo een antenne te mogen plaatsen?


19RE000 schreef: Ik zou eerst eens goed nadenken wat jij nu precies wilt doen met onze mooie hobby voordat jij allerlei combinaties van ontvangers en antennes gaat gebruiken die eigenlijk niet bij elkaar passen.


Bedankt voor de tip en heel juist van je 19RE000 dat het een heel mooie hobby is op de HF banden, ik kan er uren naar luisteren :wink: .
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: Wereldontvanger + Multiband verticale basis antenne.

Berichtdoor 19RE000 » 30 jul 2019, 19:44

Super27mhzband schreef:
19RE000 schreef: Wanneer 40 (7MHz), 20 (14MHz) en 11mtr (27MHz) veel wilt beluisteren dan begrijp ik je keuze voor een scanner niet (helemaal).


Omdat ik geen radio-zendamateur ben op alle HF banden maar een " luisteramateur " ben! Kan dan moeilijk een buiten HF draadantenne gaan plaatsen, waar je misschien een radio-zendamateur vergunning moet voor hebben om zo een antenne te mogen plaatsen?


19RE000 schreef: Ik zou eerst eens goed nadenken wat jij nu precies wilt doen met onze mooie hobby voordat jij allerlei combinaties van ontvangers en antennes gaat gebruiken die eigenlijk niet bij elkaar passen.


Bedankt voor de tip en heel juist van je 19RE000 dat het een heel mooie hobby is op de HF banden, ik kan er uren naar luisteren :wink: .


Hallo,

In België heb je geen vergunning nodig voor een draadantenne of welke andere antenne dan ook.
Uitgezonderd lokale beperkingen/wetten die ook voor een zendamateur gelden zoals een mast 40mtr hoog of zoiets.

Maar waarom heb jij niet eerst van te voren geïnformeerd bij Gemeente, lokale Zendamateurs etc. voordat je een ontvanger en verkeerde antenne gekocht hebt?
Iedereen wil je graag helpen en Gemeente is verplicht om je goed te informeren.

Overigens de MiniWhip antenne waar ik je een link van heb gestuurd is veel kleiner dan de Scanner antenne die jij gekocht hebt.

Omdat jij geen zendamateur bent dan raad ik je het volgende aan:
1) Koop of spaar een goede kortegolf ontvanger
2) Ga die MiniWhip gebruiken https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... 0-mhz.html
of een Loop Antenne van dezelfde firma https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... &results=2

Daarmee is alles afgestemd op elkaar.

Wij horen graag.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Volgende

Keer terug naar Scanners & Ontvangers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron