Ervaring scannerontvangst marifoon antenne.

welke apparatuur heb jij allemaal?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Ervaring scannerontvangst marifoon antenne.

Berichtdoor Abt » 04 sep 2021, 23:00

Naast de 27MC hobby en wereldontvangers luister ik ook graag naar de scanner.
Hier aan de kust waar ik woon luister ik al jaren naar het scheepvaartverkeer en ook enkele burgerluchtvaart frequenties heb ik meedraaien in mijn scanner.
Heb diverse antenne's gehad,oa discone's en ook die zogenaamde breedband 'scan-stick' antenne's te herkennen aan TL-buis dikte.
De Discone's zijn erg breedbandig maar door hun grootte wel kwetsbaar voor storm. De breedband scan-sticks zijn erg slecht.
Omdat ik naast de marifoonfrequenties ook luchtvaart wil ontvangen heb ik mij er nooit aan gewaagd om een marifoonantenne te plaatsen omdat deze alleen geschikt zijn tussen ongeveer 150-165 MHz.
Dit jaar toch maar eens uit nieuwschierigheid een marifoonantenne op dak gezet en met verrassend resultaat!
Vanaf ongeveer 88MHz tot 200MHz zijn de ontvangsten heel goed.
Het betreft een Scan VHF73 marine antenna van het Deense merk Scan Antenna. https://www.scan-antenna.com Een ander merk bv een CX4 zal denk ik dezelfde reultaten geven.
Een prima antenne voor degene die alleen luchtvaart en marifonie wil ontvangen, en alles wat er zo'n beetje tussenin zit: taxi's, bedrijven, twee meter zendamateurs, enz.
Nooit gedacht dat je met een marifoonantenne nog prima luchtvaart kan ontvangen, maar dat blijkt toch in de praktijk heel erg mee te vallen. De luchtverkeersleiding in Leeuwarden, 40 km verderop, krijg ik hier nog prima mee.
Zenden doe ik er verder niet mee, uiteraard is deze alleen voor een marifoonzender geschikt en misschien nog iets breder.
Marifoonantenne's zijn ook nog eens zeer degelijk en onverwoestbaar gemaakt, veel en veel beter dan de standaard scannerantenne's. Ze zijn natuurlijk storm bestendig en bestand tegen een vochtig en zout milieu. De prijs-kwaliteitverhouding is uitstekend.
Materiaal is glasvezel en verchroomd messing, met de bijbehorende één duims moer schroef je hem zo op een gegalvaniseerde pijp met uiteraard 1 duims schroefdraad. Ik heb hem op een stukje koperen gaspijp met een duims knelkoppelstuk geschroefd en die zit geklemd in een schotelantenne beugel.
Deze blijft op het dak!
Laatst bijgewerkt door Abt op 04 sep 2021, 23:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Ervaring scannerontvangst marifoon antenne.

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 sep 2021, 23:15

Bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik had ook diverse scannerantennes in gebruik totdat ik radioamateur werd.
Tegenwoordig gebruik ik de antennes die ik voor VHF en UHF voor de hobby gebruik ook om te luisteren,
ook buiten de amateurbanden. Ook dat gaat verrassend goed.
Sterker nog, vroeger zag ik de volgauto's van de wielerkoersen met de bekende Kathrein kleefvoet antennes,
tegenwoordig gebruiken ze allemaal de Diamond antennes die ook bij de radioamateurs gebruikt worden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaring scannerontvangst marifoon antenne.

Berichtdoor Snof » 04 sep 2021, 23:22

Daarvoor gebruik ik een Diamond x50 en dat werkt ook aardig goed, luister ook naar de 70cm band 433 MHz.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Scanners & Ontvangers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten