Nieuw!!! CRT SS9900

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor Ernst » 15 apr 2015, 22:02

Nu zijn we weer al weer een poosje verder in de tijd maar hoor eigenlijk niets over hoe de radio bevalt.
Het enige wat me opvalt bij de nieuwe generatie bakkies dat ze ontzettend veel witte ruis genereren bij ontvangst.
Bij de oudere bakken op am en of ssb hoor je helemaal niets.. alleen gemoduleerde signaaltjes en of wat atmosferische storing.
Bij de nieuwe genersatie bakkies lijkt het wel of je naar fm zit te luisteren als ej naar ssb luistert zoveel ruis hoor je ..
Of valt dit in de praktijk wel mee?
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor cb1gwn » 19 sep 2015, 11:34

review door M0WBK Reviews
https://youtu.be/f5D-Xs6sr9s

Link
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor ov1goe » 08 mei 2021, 19:18

hallo mede hobbyisten, ik heb de SS9900 aangeschaft, en gelijk naar export cb mode gezet, werkt prima mooi zend/ontvanger voor weinig geld, en kijk naar outputpower!!Wow
ov1goe
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 10 okt 2011, 18:08
Woonplaats: Goes

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor Snof » 09 mei 2021, 13:15

Voor het geld zijn het best leuke radio's, alleen jammer dat ze op ssb veel ruis hebben, mijn oude Superstar 360 fm is toch een stuk rustiger om naar te luisteren.
Gisteren en eergisteren was het weer gekkenhuis op usb.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor Robber57 » 09 mei 2021, 14:00

Nieuwe generatie bakkies zijn krankzinnig gevoelig, je moet leren om je rf gain terug te draaien tot s3-5 zodat die gevoeligheid tot zijn recht komt, alles wat je de ruis boven s3 doorlaat overspoelt de ontvanger waardoor zwakke signalen in de ruis verdwijnen, je wilt dat de ruis net aan hoorbaar is (dus <s3-5) zodat die hele zwakke signalen daar net bovenuit kunnen komen.
Oudere bakken waren gewoon minder gevoelig waardoor de ruis lager lijkt en bij de nieuwere ontvanger lijkt deze veel hoger.

Ik heb een marconi hf tester en daar is dat heel mooi mee te zien als je een oude lincoln vs een nieuwe lincoln test, beide kunnen -117dB onderscheiden maar als je vd nieuwe lincoln de rf gain helemaal openzet hoort hij het signaal op -117 dB niet, als je de rf gain dicht draait blijkt dan in ene de nieuwe lincoln tot -120 dB te kunnen onderscheiden.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor 19RF1231 » 25 jun 2021, 09:41

Heb nog steeds de President Lincoln 1 uit 2002 de laaste serie uit de Philipines met 5 polige plug en de eindtrap MRF-477 van Motorola zonder China onderdelen.
De CRT SS7900 en SS9900 heb ik hier en beide geven meer witte ruis op SSB dan de oudere generatie en mijn ervaring met deze nieuwe generatie is oke te noemen.
Voor de prijs klasse heb je een veel tranciever voor de prijs met power en instellingen via een menu die je wel compleet mag noemen maar ook zijn nadelen heeft wegens de prijs.
Je kan niet verwachten dat je een Tranciever zoals een Kenwood TS-590 en Yeasu/Icom en dergelijke op tafel zet die vele male beter is gefilterd en ook betere SSB filter gebruikt maar das appels en peren gaan verglijken en daar is ook de prijs/kwaliteit verschil veel te groot voor.
De oudere generatie SSB bakkie's zijn rustiger in het SSB ontvangst maar een beetje leuk SSB bakkie was je toch nieuw ook al 300-600gulden en later 300-400euro voor kwijt door dat er betere onderdelen in zaten (uitzonderingen daar gelaten met chineese meuk)
De kostprijs en verkoop prijs zijn voor de consument belangrijk, als je nu een bakkie zou bouwen uit hoge kwaliteit onderdelen uit Japan of Taiwan dan zou een President Lincoln 2 geen 300euro gaan kosten maar stijgen naar 600+ euro.
Das dan ook de reden waarom de huidige bakkie's wat minder in kwaliteit zijn als het verleden, wil je echt de top dan zal je naar Ranger of Stryker moeten gaan kijken in de prijs klasse 600+euro of de Galaxy DX serie die nog kwaliteit bouwen.
Maar niet getreurd de SS7900 en de SS9900 doen het uitstekend en neem je dat extra witte ruis voor lief en kan je ook de HICUT in het menu aan zetten dat scheeld ook veel witte ruis + de RF-Gain wat terug draaien dan gaat het allemaal prima als je deze setjes basis gebruikt.
De SS9900 is dan ook te modificeren met SSB filter van murata en de ontvangst trap de Transistors en wat condensators te vervangen voor type met een lagere ruis versterking dan krijg je een wereld radio voor het geld.
Helaas de bouwkwaliteit van de bediening zoals de knopjes en met name de kanalenkiezer/frequentie zal geen eeuwig leven hebben op deze bakkie's te goedkoop en komt snel speling op bij veel draaien.
Bij de SS9900 zit nog een nadeel, het koelblok ziet er dan wel indrukwekkend uit maar voldoet bij lange niet om de Highpower Mosfet koel te houden op vol vermogen en met name op FM met 50Watt.
Waarom CRT niet standaard tegen een kleine meer prijs een 2x ventilator of grotere koelribben heeft gebruikt bij zoveel vermogen is vragen om een uit gebrande Mosfet bij te lang zenden op vol vermogen en met name op FM of inbouw in een auto zoals in een dashboard.
Dus erg raadzaam om er zelf 2x 3-4cm fans op te monteren !

De SS7900 is een ander verhaal ook deze radio heb je beter resultaat met de RF-gain iets terug te draaien maar deze radio geeft 30Watt FM en c.a 35-40Watt SSB en raakt niet zo snel overhit omdat daar redelijke koelribben zijn gebruikt net als op de Grant 2 en Lincoln 1 en 2 en voldoende is om op vol vermogen de warmte af te voeren.
Op zich zit er wel veel vereschil tussen de SS7900 en SS9900 en met name het menu is makkelijker toegankelijk als de SS9900 en de Display is groter en duidelijker en das zeer handig voor in de auto alleen de SS7900 is breeder en dieper in lengte dus inbouw gaat niet passen in een dinframe terwijl de SS900 wel in een radio dinframe past !
Verder doet de SS7900 het net zo goed in audio kwaliteit met ontvangst en modulatie van beide zijn prima met de orginele mike.

Mijn keus gaat dan ook eerder uit naar de SS7900 die vrijwel de zelfde menu optie's heeft en die 20Watt minder ga je ook niet erg merken op SSB of FM omdat elke 3db 3.8x zoveel vermogen nodig is om 2x zo sterk zijn en beetje mensen met kennis weten dat 1S punt meer is 6db dus zet 30Watt naar 50Watt geen zoden aan de dijk en enkel leuk om eventueel Coax verlies te compenseren naar de Antenne zodat er 30Watt uit de Coax komt de antenne in.
Verder keuze is persoonlijk maar de SS7900 is net even iets beter gebouwd ook al heeft hij de zelfde goekope knopjes die bij veel draaien speling op gaat komen is de eindtrap beter gekoeld en ontvangst en modulatie en ontvangst op SSB vrijwel indentiek aan de SS9900.
Dus kortom beide radio's zijn leuke SSB doosjes voor het geld maar geef toch de voor keur aan de SS7900 wegens zijn display en koelvermogen ondanks dat het formaat van deze radio minder compact is als de SS9900.. maar ik heb ze beide..dus kan altijd kiezen.
Voor rustig uit luisteren op SSB pak ik toch liever mijn President Linconl1 die geen of nauwelijk witte ruis geeft maar ook wel weer zo zijn gebreken heeft met een ietys te breed SSB filter en je snel last hebt van 3-5kc stations die hoger of lager zitten waar jij uit luisterd heb je met de CRT's geen last van dus smaller SSB filter in de lincoln zou ook een leuke modificatie zijn.
Zou ik kiezen voor de President Lincoln 2 plus ?
Neen te duur voor wat je krijgt, ik zou voor die prijs wel een radio verwachten met minder witte ruis en meer power dan 35Watt voor ruim 300-360Euro al is de bouw kwaliteit wat beter en ook de eindtrap koeling is wat degelijker is het een te dure radio voor wat je met CRT krijgt ondanks dat ik Franse auto's haat :P heeft CRT het wel wat beter voor elkaar met hun prestatie en prijs verhouding.
Zou ik een nieuwe President aanschaffen dan eerder de Grant II of de Unident SSB 990 die veel rustiger ontvangst hebben dan de Lincoln 2 plus maar ook hier.. de prijs staat me niet aan te duur.
Voor het echte werk pak ik wel mijn Kenwood TS870S :)
19RF1231
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 jun 2021, 05:30

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor Ernst » 25 jun 2021, 20:14

President Lincoln 1 uit 2002


Heb hem met chipswitch, de vfo uitbreiding voor de 24Mhz, channelguards (455Khz en kristal filter), prioritiyboard en last but not least de temp gestuurde geforceerde koeling
Nieuw in doos :D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor ov1goe » 17 jul 2022, 11:04

Nou ik die SS9900 dus gekocht, en heb niks dan ellende ermee, hij is naar de fabriek geweest omdat hij geen geluid meer gaf over de speaker. 3 maanden geduurd, kreeg ik hem terug, nou ik heb 30 seconden geluid gehad en toen BAM, weer stuk, weer geen geluid. maar ja zeg, moet ik dat ding nu blijven repareren of maar een andere zoeken?wat een klere ding, als iemand een vrijwel nieuwe ss9900 wil hebben,laat maar weten, je moet wel handig zijn om het probleem op te lossen.
73`s de OS1GOE
ov1goe
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 10 okt 2011, 18:08
Woonplaats: Goes

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor nl0rpp » 17 jul 2022, 12:40

ov1goe schreef:Nou ik die SS9900 dus gekocht, en heb niks dan ellende ermee, hij is naar de fabriek geweest omdat hij geen geluid meer gaf over de speaker. 3 maanden geduurd, kreeg ik hem terug, nou ik heb 30 seconden geluid gehad en toen BAM, weer stuk, weer geen geluid. maar ja zeg, moet ik dat ding nu blijven repareren of maar een andere zoeken?wat een klere ding, als iemand een vrijwel nieuwe ss9900 wil hebben,laat maar weten, je moet wel handig zijn om het probleem op te lossen.
73`s de OS1GOE


Dat is inderdaad frustrerend. Valt dit binnen de garantie of.... als dat zo is , bij de leverancier eisen dat je een volledig nieuwe krijgt.
Ik heb ooit een 9900 gehad met een defecte verlichting achter de knoppen maar dat is goed opgelost.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor ONL07553 » 28 aug 2023, 23:18

Ik schafte hem vandaag ook aan maar andere stations horen mij haast niet. Mijn bak staat op mic 36 dus het maximum. Zie ik iets over het hoofd? Er frustrerend of ik een domme cber?
ONL07553
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 sep 2022, 17:14

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor Snof » 29 aug 2023, 12:30

Op de plug van de mic meten op pin 1 en pin 5 met de mulltimeter op ohm, dat is de spoel van het microfoon element.

Of een andere microfoon even proberen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor ONL07553 » 29 aug 2023, 17:49

Het zaakje is opgelost. Het station dat moest opvangen had zelf zijn radio niet op orde wegens geknoei aan zijn antenne :-)
ONL07553
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 sep 2022, 17:14

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor Snof » 29 aug 2023, 21:06

Ik dacht dat je geen modulatie had 😉
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor ONL07553 » 21 sep 2023, 16:13

Dat was de reactie van het tegenstation. Had hem uitgelaten en nam mijn Super staar weer op. Enkele dagen later de test herdaan met een ander station en toen niks aan de hand met mijn bak maar wel met het tegenstation. Was wel even in het gat gebeten. Dus prima bakje tot nu toe.
ONL07553
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 sep 2022, 17:14

Re: Nieuw!!! CRT SS9900

Berichtdoor ONL07553 » 30 sep 2023, 21:43

Ernst schreef:de draaischakelaar is een puls schakelaar
als je te snel draait ziet de cpu dit als 1 puls .. dus verspring je maar 1 kanaal


En vaak 2 tot 3 meer of achteruit.
ONL07553
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 sep 2022, 17:14

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten